Gå til innhold

Spørsmål ang. Chrome OS

Anbefalte innlegg

Som sikkert flere allerede har lest om i flere aviser, skal Google lansere sitt eget OS neste år - kalt Chrome OS. Jeg har prøvd å søke etter flere tråder om dette på forumet, men uten hell. Derfor oppretter jeg denne tråden.

Jeg er spent på hvordan OS'et blir, spesielt på grunn av at det er gratis og bygger på Linux (jeg synes det høres ut som en fordel at et stort selskap som Google med mye midler står bak utviklingen). Jeg har noen spørsmål, men jeg vet ikke om det er mulig å svare på dem ettersom det er lite informasjon å finne om det kommende OS'et.

Slik jeg har forstått det, vil OS'et være tett integrert med internett. Er det slik at kun selve OS'et installeres på datamaskinen, mens programmer kjører i nettleseren? Vil det være mulig å bruke andre programmer enn de Google har laget, f.eks. Open Office og Spotify (eller beror dette på om utviklerne av Open Office, Spotify og andre eventuelle programmer tilpasser sine programmer til Googles nye OS)? Vil man kunne lagre noe som helst på datamaskinens harddisk (f.eks. tekstdokumenter), eller er hensikten at ingen ting skal lagres lokalt på datamaskinen?

Hvis noen vet noe om dette, setter jeg stor pris på all tilbakemelding.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er foreløpig ukjent hvor godt programutvalget vil bli utover det Google selv kan utvikle og tilby. Google kommer nok til å gjøre platformen vid åpen og legge til rette for utviklere, i lik eller større grad enn hva de har gjort med Androidplatformen for å tiltrekke mest mulig utviklere. Om de biter på og utvikler nye programmer for platformen og fører over gamle slagere vil jo være opp til dem.

Men vedr. nødvendigheten av nett kan Google Gears nevnes som et eksempel på teknologi Google har som muliggjør arbeid uten nett i sine applikasjoner. Så en 100% tilkobling er nok ikke nødvendig, men du vil trenge nett for å gjøre god bruk av det, som du gjør med andre maskiner nå til dags også. Hvor mye av PCbruken til folk er egentlig lokal lenger?

Lenke til kommentar

Open Office eller andre grafiske GNU/Linux-programmer vil nok ikke fungere, siden alle grafiske programmer benytter seg av X11-protokollen på en eller annen måte. Google OS vil ikke bruke denne protokollen, men lage sitt eget (muligens no helt nedstippet noe, som kun har som mål i verden å vise Google Chrome. Om det kommer til å gå an å legge til X.org på egen hånd er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar så langt.

Jeg håper at man for eksempel kan kjøre Google Docs uten å være koblet til Internett. Det er en fordel om man kan velge å lagre dokumenter på harddisken, for så eventuelt å synkronisere med Google Docs på Internett neste gang man kobler seg på Internett.

Jeg håper også at Google lanserer programmer som gjør at man kan spille av mediefiler (dette bør de gjøre for å kunne konkurrere mot andre operativsystemer).

Ettersom Chrome OS ikke lanseres før neste år, antar jeg at det kommer mer informasjon etter hvert. Det blir spennende å lese om hvordan operativsystemet blir!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...