Gå til innhold

Hvordan tagge riktig?

hernil

Anbefalte innlegg

Har en musikksamling som begynner å bli ganske stor og variert med mye musikk. Som den perfeksjonisten jeg er ( :cool: ) syns jeg det er viktig at alt skal være i skjønneste orden. Derfor er gamle sanger som i sin tid ble lastet ned fra limewire slettet og musikkbiblioteket består stort sett av hele album. Kjøpte, rippede og et lite utvalg som er lastet ned (disse er i klart mindretall).

Ripper til FLAC med EAC ved å følge Cuneax sin guide og organiserer alt med MediaMonkey Gold. Albumgrafikk lastes ned og legges til med krav om en viss bildekvalitet. MediaMonkey har også ansvaret for å synkronisere hele herligheten over på ipoden, noe som gjør at jeg alltid går med en mer eller mindre lossless kopi av all musikken min i lomma ( :love: ).

Så til spørsmålet: Jeg har stort sett all tagging i orden, men snublet idag over en liten nøtt. Nyinnkjøpet, Tom Waits -albumet Orphans, inneholdt ikke mindre enn tre CD-er. Hver med eget "undernavn". Hva er korrekt taggepraksis i sånne tilfeller? Det jeg har kommet frem til er at "Orphans: Brawlers", eventuelt "Orphans; Brawlers" er et godt alternativ (med liten forkjærlighet for semikolon -alternativet).

Er dette en god/dårlig løsning? Andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må da være helt hurvende subjektivt. Mer interessant er derimot hvordan du spiller av FLAC med iPod? Det trodde jeg ikke var mulig.

Det pleier jo å være tagge-normer som man gjerne følger for at tjenester som last.fm og lignende skal klare seg. Lurte bare på om det var en definert norm i dette tilfellet ;)

Hehe, nei ipod støtter nok dessverre ikke FLAC, men konverterer on-the-fly til wav, tar noe helvete med plass (takke seg til 160gb classic), men til gjengjeld har jeg da fullkvalitets backup i lomma ;)

en god løsning :)

og et godt album ;)

edit: vist du liker Waits kan jeg anbefale Chuck E. Waiss tøffe ting.

Den beste jeg har kommet frem til så langt hvertfall ;)

Og ja; et knakende godt album :D Har surret og gått de siste dagene, blant annet på togtur i går. Tar for seg litt av alt som er Waits syns jeg. Et fint tillegg til samlingen :)

Skal sjekke ut Waiss en gang jeg finner tid. Navnet er notert ;)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

FLAC og så on the fly-konvertering til WAV hørtes forferdelig tungvint ut. Hadde vurdert Apple Lossless om jeg var deg. Det kan du spille direkte på iPod uten å klusse med konvertering.

Om du ikke vil bruke Apple Lossless (og det kan jeg på sett og vis forstå) så ville jeg ha enkodet dem både til FLAC og til AAC. Til mitt bruk (høre på musikk til og fra jobben etc) så holder AAC i lange baner uansett hvordan man måtte forsøke å vri og vende på det. Når man av og til må skru opp for å overdøve motoren i bussen så er ikke lossy enkoding det største problemet.

Du gjør nå uansett som du vil, ofc :)

Edit: Når det gjelder CDene du ville rippe ville jeg ha vært pragmatisk og rippet dem i iTunes, for så å se hva de får av navn. Du kan slette dem etterpå. Mediamonkey kjenner jeg ikke så godt, men om du kan rippe ting der så har den sikkert kontakt med en online-base med info som den autotagger ting med.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...