Gå til innhold

apt-get vs aptitude

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere blitt lært at det er mer "riktig" å bruke aptitude kontra apt-get til å

innstallere nye programpakker, da aptitude takler dependencies o.l bedre.

F.eks.:

sudo aptitude install vim-full

Men alle guider ser fortsatt ut til å bruke apt-get.

Hva er egentlig det riktige?

Bruker Ubuntu btw.

Endret av shakur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er aptitude "bare" et front end.

Alle dependencies blir innstalert på begge, for de trengs jo uansett.

Altså, ingen stor forskjell, men hvis du skriver kun aptitude så får du opp et fint ncurses grensesnitt som har bra søking

Lenke til kommentar

Aptitude er helt korrekt et front-end til apt. Det blir dermed helt galt å sammenligne apt med aptitude. Blir som å sammenligne bil med motor. Bil benytter seg av en motor. Sammenlign heller bil og traktor. ;)

Øhm... ja. En sammenligning av synaptic og aptitude er mer på sin plass. Begge benytter apt som backend. De er begge kun brukerinterface , den ene "penere" enn den andre. Prøv deg på en "aptitude" i terminalen (som root). Da vil du se aptitude i hele sin praktfulle form. Et ncurses basert program.

Funksjonene aptitude da har er helt opp til de som lager det. Synaptic har noen fine funksjoner for opprydding og behandling av dependencies, aptitude kan ha andre. Og de er ofte litt mer behjelpelig ved installasjon, og går hardere til verks ved avinstallasjon.

Apt er i "direkte" kommunikasjon med pakkesystemet og dermed det laveste og minst automatiserte man får.

Lenke til kommentar

tidligere trengte du aptitude for å fjerne ekstra overflødige pakker når du fjernet hovedpakken, men denne funksjonen har også kommet direkte i apt-get, så per idag har jeg ikke lagt merke til noen forskjeller, bruker apt-get av gammel vane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...