Gå til innhold

Hvorfor fungerer ikke denne CSS-koden?

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å få denne til å fungere:

}

div.menu{
position:absolute;
color:#fff
left:10px;
height:20px;
font-weight:bold
}

Det er en enkel kode jeg har påført til menyen min på nettsiden http://www.michaeljackson.no

Hvis dere ser i "tagline"'n så står det en knapp som heter "Kontaktinformasjon". Den er NESTEN helt riktig, bortsett fra at den ikke er fet.

Jeg legger disse linkene til lokalt i Header.php, på følgende vis:

<div class="menu"><a title="About" href="http://www.michaeljackson.no/about/">Kontaktinformasjon</a></div>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Installer firebug som plugin til firefox. Da får du et verktøy som gjør at du selv kan finne slike feil. Du bare aktiverer firebug, peker på den delen av siden du lurer på, så ser du hvor i koden det objektet finnes samt hvilken CSS som er rådende, med streker over CSS definisjoner som blir overstyrt.

Lenke til kommentar
Installer firebug som plugin til firefox. Da får du et verktøy som gjør at du selv kan finne slike feil. Du bare aktiverer firebug, peker på den delen av siden du lurer på, så ser du hvor i koden det objektet finnes samt hvilken CSS som er rådende, med streker over CSS definisjoner som blir overstyrt.

Hei, jeg bruker det allerede. Men det er ikke helt sant. Det viser jo ikke hvor det kodede objektet er. Det viser hvor i CSS'en det er.

I dette tilfellet så hadde jeg jo en formatert CSS kode, men Firebug kunne jo ikke fortalt meg at Tagline koden overstyrte den andre?

I tillegg, Firebug viser ikke hvor HTML kodene er. Akkurat nå sliter jeg noe jævlig med å finne ut hvor Navigasjonskoden ligger for den nederste knappen på siden: "Next Page >>". Firebug viser meg koden, men ikke i hvilken fil den ligger. Så nå har jeg bladd igjennom alle filene uten å finne den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hei, jeg bruker det allerede. Men det er ikke helt sant. Det viser jo ikke hvor det kodede objektet er. Det viser hvor i CSS'en det er.

I dette tilfellet så hadde jeg jo en formatert CSS kode, men Firebug kunne jo ikke fortalt meg at Tagline koden overstyrte den andre?

I tillegg, Firebug viser ikke hvor HTML kodene er. Akkurat nå sliter jeg noe jævlig med å finne ut hvor Navigasjonskoden ligger for den nederste knappen på siden: "Next Page >>". Firebug viser meg koden, men ikke i hvilken fil den ligger. Så nå har jeg bladd igjennom alle filene uten å finne den.

Var firebugjeg brukte for å finne feilen. viser det helt fint:

_1247503735918.png

der ser du hvilken definisjon av font-weight som er aktiv, samt hvis du blar ned ser du definisjoner andre steder som har blitt overstyrt

Når det gjelder hvor html er fra, er det noe du må vite. I ditt tilfelle, siden du kjører wordpress, er next page knappen del av main page phpen

Lenke til kommentar

Var firebugjeg brukte for å finne feilen. viser det helt fint:

_1247503735918.png

der ser du hvilken definisjon av font-weight som er aktiv, samt hvis du blar ned ser du definisjoner andre steder som har blitt overstyrt

Når det gjelder hvor html er fra, er det noe du må vite. I ditt tilfelle, siden du kjører wordpress, er next page knappen del av main page phpen

Okay, så det er slik altså? Firebug kan ikke fortelle meg noe som helst om HTML-filene? Da er det bare halvparten så effektivt som det kunne ha vært. Har brukt utrolig mye tid på å lete etter kode ved å åpne hver enkelt fil og søke igjennom dokumentet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ikke som jeg vet. Vil tro det er fordi php og slike ting ofte er "skjult", dvs at koden som genererr innholdet ikke skal være allmennt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

På din side er det ikke aktuelt, da den generes dynamisk hver gang en forespørsel blir sendt. Altså eksisterer det ikke noe fast HTML-dokument å lenke til, bare et eller flere PHP-script.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
På din side er det ikke aktuelt, da den generes dynamisk hver gang en forespørsel blir sendt. Altså eksisterer det ikke noe fast HTML-dokument å lenke til, bare et eller flere PHP-script.

Hva mener du med at den generes dynamisk? Det er jo et fast antall PHP-sider som bygger opp siden. Det eneste dynamiske er Post-vinduet (The content).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hva mener du med at den generes dynamisk? Det er jo et fast antall PHP-sider som bygger opp siden. Det eneste dynamiske er Post-vinduet (The content).

Det sendes forespørsel til et PHP dokument, som plukker sammen forskjellige PHP dokumenter pluss info fra mySQL databasen og spytter ut en HTML side. Siden du får eksisterer altså teknisk sett ikke, den genereres hver gang noen går inn på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...