f00b Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hallo, jeg sitter med en repetiv og tidkrevende oppgave forran meg som må gjøres i Excel. Det går ut på at jeg har to kolonner (B: Tall / C: Nummer) og (E: Tall / F: Nummer). Tallene som er i kolonne B er i kronologisk rekkefølge, mens tallene i kolonne E er i usortert rekkefølge. Tallene i kolonne E skal legges på samme rad som det samme tallet i kolonne B. Dette er et uendelig prosjekt å gjøre manuelt, så jeg hadde håpet noen kanskje kunne ha hjulpet meg med en makro for å gjøre denne jobben. Jeg har lagt ved to bilder for å illustrere hvordan dette skal gjøres i Excel: Link - Bilde 1 (Original) - Dette er hva jeg har som utgangspunkt. Link - Bilde 2 (Konvertert) - Dette er slik jeg ønsker at det skal bli. Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Er det slik at hvert tall i kolonne E kun finnes ett sted? (Altså at f.eks. 10005 kun ligger i celle E3, og ikke plutselig kan dukke opp i E14.) I tilfelle trenger du ikke noen makro for dette. Mulig løsning: i D3 skriver du =vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false). Denne formelen kopierer du nedover til D27. Da vil du f.eks. i celle D7 få verdien 5. Du kan evt. bruke en index/match-kombinasjon om arket ender opp med å være litt mer komplisert enn det du har vist. Bare et lite tillegg: om ikke alle verdiene i kolonne B finnes i kolonne E vil du få en del #NA-feil. Dette kan du unngå på forskjellige måter, en mulighet er å bruke noe i retning av =if(isna(vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false)),"", vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false)) Endret 23. juli 2009 av Euklid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå