aarnas Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg synes maskina mi bruker unødig (?) lang tid for å starte opp. Regner med dette har å gjøre med flere og flere programmer ol. Jeg har en harddisk på 40 G som er omtrent halvfull. Hva kan gjøres for å kutte ned på oppstartstiden? Hjelper det å ha færre programmer på skrivebordet eller på den nederste verktøylinja? Takk for svar. Lenke til kommentar
okvangar Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Om du har WinXP kan du prøve disse tipsene: - se om du finner noen unødvendige programmer i startup-folder på startmenyen. - skriv msconfig i kjør/run på startmenyen. Velg startup og se om det er noen programmer i den listen du VET er unødige. - defragmenter harddisken din - last ned bootvis fra www.microsoft.com (søk etter bootvis). Velg trace + optimize. Defragmenter før du kjører bootvis. Lenke til kommentar
max- Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Har du prøvd å ikke slå av maskinen din men putte den i dvale? Jeg har en Powerbook som jeg aldri slår av.... åpner skjermen og vips så er den på Aaaaa livet er herlig! Tror dette burde funke i windows å, eller? MAX Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Har du prøvd å ikke slå av maskinen din men putte den i dvale?Jeg har en Powerbook som jeg aldri slår av.... åpner skjermen og vips så er den på Aaaaa livet er herlig! Tror dette burde funke i windows å, eller? 1)Nå har vel windows godt av en reboot en gang i blandt, ellers har den en tendens til å tettes litt igjenn. 2)Msconfig følger ikke med Xp som standard, du må laste det ned f.eks her så legge den i windows mappen. 3) Om du har XP eller 2k så kan du slå av en del "tjensester" som starter opp automatisk. Det er den del, så jeg har ingen mulighet til å gå igjennom alle. Søk på [ditt os] boot time services. Eller du kan gå inn her og scrolle helt ned, der er det linker til en del tweak guider for både Win2k og XP. 4) Ellers holde PC'en i så god form som mulig. Oppdater driverene og opperativsystemet og defragmenter jævnling( ca 1 gang i måneden). Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Få tak i programmet Window Washer! Dette er et genialt lite program som renser opp alle unødvendige filer og logger! Det tar med seg rundt 10 ganger mer enn opprydningsprogrammet i Windows og kan konfigureres manuelt. Jeg kjører dette programmet hver gang før jeg defragmenterer, og da holder maskinen seg i form! Det er også lurt å ha en oversikt over hvilke programmer som starter opp i oppstarten, og det gjelder ikke bare startup folderen... SpyWare og lignende ligger sjelden her... Hvis du laster ned mye programmer som du tester ut og lignende er det fare for at du innstallerer en masse SpyWare, disse kan gjøre maskinen treigere, er svært irriterende og kan også stjele av bånbredden ut på nettet. (Hvis du ser at tilkoblingen "blinker" ofte selvom du vet at det ikke er noen programmer som benytter seg av internett er det ofte et tegn på at du har SpyWare på maskinen eller at maskinen din blir portskannet og kanskje har f.eks. et trojan horse virus...) Hvis du ikke er veldig obs på Spyware og slikt bør du kanskje teste et program som klarer å fjerne disse.. Dette var stort sett det jeg gjør for å holde for å holde XP maskinen min i form. Hvis man i tillegg er flink til å bruke uninstall istedet for å slette alt mulig manuelt burde man også holde registry i sjakk, men det finnes programmer som rydder opp også der.. Edit: Hvis du kjører XP på en ikke altfor ny maskin og har 256 ram eller mindre kan det også være en fordel å redusere litt på XP utseende... Ved å stille Windows til å se mest mulig likt ut som 2000 eller 98 og redusere forskjellige effekter skal maskinen både bli raskere og noen mener også den bruker mindre batteri. Dette kan gjøres "alt i en fei" ved å velge performance fremfor "looks" et sted i XP. Her kan man også stille det meste manuelt i en liste.. De fleste valgene finnes også forskjellige steder i XP (en god del under skjerminnstillinger..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå