Gå til innhold

CL 2,5 eller CL 3 Ram???

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte 2x 512 DDR 3200 ram (Apacer) fra Mpx. Forstår det slik at CL 2,5 er bedre enn 3. På siten til Mpx sto det at denne rammen var CL 2,5. Men det viser seg at den egentlig er CL 3.... :-? Har dette noe å si? Vil jeg få bedre resultat med CL 2,5?? Hvor mye har det å si hvilken ram man bruker? Jeg underklokker ramen til å kjøre 180 (360) synkronisert med FSB??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at den er cl3, står det på selve brikken? For om det er det som står i bios, så er ikke alltid det til å stole på. Ofte setter hovedkortet intillinen til det safeste, uten helt å vite hva brikken faktisk tåler.

Jeg vil annbefale deg til å senke CAS for så å teste om det fungerer. Rammen tar overhodet ingen skade av det. Det som kan skje er at den får en blå skjerm når det skal inn i windows, ikke klarer å botte skikkelig eller blir mer ustabil. Men da kan du bare sette den opp et hakk igjenn, og no harm skjedd. Brikken tar ikke skade av det. Jeg hadde satt den til det absolutt lavese CAS først, og sett om det funker. Det er stor sansynlighet for at det vil gå bra. Den minste er vel cas 2 eller cas 1,5.

Jeg kan garantere at cas 2,5 går uten problmer.

Lenke til kommentar

Noen rambrikker kan ha problemer med å kjøre høy hastighet og lav CAS Latency (CL) , men siden brikkene er 3200 og du "underklokker" dem, så tror jeg det går greit å kjøre de på lav CL. Har forresten ikke vært borti DDR-RAM som kjører på mer enn CL 2.5 , men... :wink:

Lenke til kommentar
Jeg har Twinmos PC3200 og kjører den synkront med CPUen (175), tror dere den vil greie lave latency da?

Ja.

Jeg kjøer 2700 (333MHz) minne på Cl2 som er det laveste min Hk klarer. Det minnet er underklokket til 280Mhz, men klarte cl2 på standard instillingene også. Jeg annbefaler alle og prøve med den laveste CL som er mulig å stille inn, oftest vil det funke uten problemer.

Lenke til kommentar
Jeg har 1 x 512 mb cl 2,5 (3200) og 1 x 256 mb cl 2,5 (2700) brikke i PC'en, begge fra Twinmos. Disse kjøres uten problem på Cl2

Er ikke det teoretisk umulig? å kjøre 2 minnebrikker på 2 forskjellige hastigheter på samme maskin??????

Han kjører de jo selvfølgelig på samme klokkefrekvens, men det han har oppgitt er hvor høyt de er oppgitt til å takle...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...