Gå til innhold

BK: Katten sier stopp!

Anbefalte innlegg

Min kusine har akkurat vært å hentet sin 12 uker gamle bengalske katt, og jeg ble spurt om å ta noen bilder.

Måtte helt opp i 3200 ISO for å få lukkertid som kunne ligne på akseptabel (om 1/30 håndholdt kan kalles det), så støy er det nok litt mye av. (for mye?)

post-94746-1247478088_thumb.jpg

Exif: F5.3 , 1/30 , iso 3200

Nikon D90 - 18-105 VR

Jeg er helt fersk innen digital foto, så håper folk kan gi meg litt kritikk og tips på ting så jeg kan gjøre det bedre neste gang :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for feedback Daily-Drifter.

Er det så ute av fokus at det blir plagsomt å se på synes du?

Ble svært mange bilder som var veldig ute, og har nok sett meg litt blind på denne da det var av de bedre.

Skulle nok hatt noe mer lyssterkt eller en blits for å henge med i svingene her.

Godt å høre farger ser bra ut da, for er helt fersk i redigeringen og er redd for å dra ting for langt merker jeg :)

Lenke til kommentar

Hvilken NYDELIG katt!!

Helt fantastisk motiv :yes:

Synd du måtte bruke såpass lang lukkertid, da dette forringer kvaliteten på bildet.

Det i tillegg til støy er jo noe du påpeker selv.

Men at det er ute av fokus vil jeg ikke si, men klart ting blir litt blurrete på en såpass vill krabat i kombinasjon med lang lukker...

Fargene og utsnittet syns jeg var meget bra, og øyeblikket ser ut til å være rett for bildetaking òg :yes:

Men prøv å bruke et mer belyst sted, ta en masse bilder av katta i forskjellige situasjoner, gleder meg til å se resultatet! Tror vel gjerne lukker 1/250-1/350sek bør være litt mer passende til kattebevegelser?

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar

Hei!

For det første; utrolig fine katter!

Når du må opp på så høy iso og 1/30 lukkertid, har du mangel på lys. En tommelfingerregel sier at du ikke skal ta bilder med mindre enn 1/60 lukkertid håndholdt (dette er jo litt inviduelt selvsagt, noen holder mer stødig enn andre etc). Med motiv som beveger seg bør du definitivt også ha enda kjappere lukketid, kanskje 1/400 eller noe sånt...

Jeg er heller ingen ekspert, men :)

Endret av SCX
Lenke til kommentar

Han er av de penere kattene jeg har sett og roper jo om å bli tatt bilder av. hehe

Skal forsøke å finne enda mer lys å ta av neste gang, men ettersom det er innekatt dette og vi fikk opplyst hva vi kunne av naturlig og taklys ble jeg trengt opp i et hjørne ang. nok lys desverre.

1/60 er hvor jeg har lest grensen går og streber jo etter å ligge i trygg margin her, men høyere enn 3200 iso blir vel så mye støy at det igjen ødelegger den veien, og begrenset hvor mye raskere lukker jeg ville fått.

Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen, jeg setter stor pris på det :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Vi satser på bedre lykke neste gang med skarpheten:)

Sitter å holder på å trykke bestill på en 50mm f1.8 som jeg tenker vil hjelpe meg betraktelig i slik type fotografering innendørs-

Har jeg fundert meg frem til en fornuftig konklusjon om at jeg vil få glede av et slikt?

Har jo en hund jeg prøver å ta endel bilder av også, og sliter mye med samme tematikk når vi kommer innendørs med henne.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Vi satser på bedre lykke neste gang med skarpheten:)

Sitter å holder på å trykke bestill på en 50mm f1.8 som jeg tenker vil hjelpe meg betraktelig i slik type fotografering innendørs-

Har jeg fundert meg frem til en fornuftig konklusjon om at jeg vil få glede av et slikt?

Har jo en hund jeg prøver å ta endel bilder av også, og sliter mye med samme tematikk når vi kommer innendørs med henne.

Tror ikke du vil angre på den bestillingen. 50mm kommer nok til å väre limt på kameraet så lenge du er innendörs.

Lenke til kommentar

Da vil jeg heller si den nye f/1.8 35mm fra nikon er bedre, den får gode kritikker og er videre for innendørsfotografering.

Jeg vil ellers tro at VR på det objektivet du bruker burde kunne hjelpe deg til å ta gode nok bilder ved 1/30

Ellers sies det at det er optimalt å ha øynene i fokus ved dyre og menneskebilder. Uten at det skal gå utover kreativiteten.

Lenke til kommentar

hadde ikke bakgrunnen vært så forstyrrende (kan jo sikker photoshoppes for de som er flinke på det, og skjønner godt at du ikke brukte 1 time på iscenesette katten og bakgrunn osv) og bildet vært skarpt hadde dette vært en innertier i mine øyne. Likte som sagt fargene og komposisjonen veldig godt.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Ellers sies det at det er optimalt å ha øynene i fokus ved dyre og menneskebilder. Uten at det skal gå utover kreativiteten.

Bruker 3D tracking på dyr som det står i manualen, og har inntrykk av at fokuspunktet hopper rundt som en gal, og jeg får like mange bilder med fokus på helt andre steder på katten.

Bruker dere 3D tracking på slike ting eller single point og komponerer fra den, som jo må gi mer kontroll vil jeg tro?

Ang 35 vs 50mm er vel 50mm mest aktuell på pris slik ståa er nå om dagen, og skulle jeg brukt 3-4 lapper på et nytt objektiv i dag tror jeg Tamron 17-50 står høyest på ønskelista, men det får vente til høsten i hvertfall før jeg har råd til det.

Vi får håpe jeg kan sette en innertier etterhvert Daily, jeg jobber og lærer for å komme dit :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...