Sovende Panda Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Hei! Dei siste månadene har eg hatt store problemer med pc'en min. Når eg starter pc'en tar det ofte tid før den kommer til skrivebordet (viss den kommer så langt), då får eg opp diverse feilmeldinger om at programmer må lukkes osv. Før pc'en til slutt får "blå skjerm" (bluescreen) feilmelding. Etter det restarter den og dette skjer ofte fleire gonger (har hendt at det har skjedd 5 gonger på rad!) før pc'en til slutt får startet på skikkelig måte. Når pc'en restarter får eg alternativ frå ein meny der eg kan velge å starte i sikkermodus eller på vanlig måte. Av og til kan eg velge å bruke "reperasjonsverktøy" som det står. Prøvde for ei stund sida å sette pc'en tilbake til fabrikkinnstillinger via BIOS, uten å lykkes. Er ganske grønn når det gjelder dette, så eg håper at nokon kan hjelpe meg med dette problemet! EDIT: Pc'en min er ein HP dv5-1094e med 2,0 ghz prosessor, 320 gb Harddisk og 4 gb RAM. Pc'en er snart 1 år gammel og dette problemet har vart i nokre månader. Endret 13. juli 2009 av Mutu Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Skriv ned feilmeldingene i blåskjermen. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det står: STOP 0x0000008E STOP 0x0000001A STOP 0x000000F4 (3 seperate feilmeldinger) Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Får meg til å tenke på et maskinvareproblem, fortrinnsvis ram eller harddisk. Du kan prøve å teste minnet med memtest og disken med chkdsk. Lenke til kommentar
Jebe Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det er mest sannsynlig minnefeil. Prøv å ta ut ei av minnebrikkene og prøv ny oppstart. Evt. kjør inn ei nyere CD-plate med Linux, den har minnetest i oppstarten. Det har også Vista. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Som sagt så har eg ikkje greie på slikt... så eg veit ikkje korleis eg tar ut minnebrikkene... Det er forresten ein bærbar pc... Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Memtest86+ er et enkelt program som kan lasted ned gratis som du brenner ut på en cd og booter fra. Dette programmet kan teste minnet for feil. Chkdsk er innebygd i Windows og kan kjøres derifra. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Har du ein link til programmet? Fant ikkje ein brukbar nedlasting side. Når eg trykker på Chkdsk er det einaste som skjer at ei svart rute blinker oppe i hjørnet av skjermen i 1 sekund... Lenke til kommentar
Jebe Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Minnetest Til minnepenn: http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.exe.zip CD-plate: http://www.memtest.org/download/2.11/memtest86+-2.11.iso.zip Test av harddisk http://www.pc-hjelpen.com/html/arkiv/1/0098.asp Endret 13. juli 2009 av Jebe Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Har nå lagt det ut på minnepenn. Men når eg prøver å kjøre programmet kommer det bare ei blinkende, svart rute opp i hjrønet av skjermen... Lenke til kommentar
Jebe Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Du må starte maskinen på nytt med usb-pinnen/cd-plata i maskinen. Prøv å trykke F8 i oppstarten. Den gir oppstartsmenyen på nyere maskiner. Evt. må du sjekke at programmet er kommet rett over på usb-pinnen. Er det feil i boot-loader får du ofte blinkene markør øverst i hjørnet. Du må ganske sikkert lage USB-pinnen oppstartsbar først. Sikkert enklere å brenne ut ISO-filen på ei cd-plate og starte fra den. Du kan bruke unetbootin og velge dos oppstart, så legger den inn det du trenger ekstra på usb-pinnen. Endret 14. juli 2009 av Jebe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå