turak Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hei, her om dagen kjøpte jeg meg et "Palestinaskjerf" eller "Shemagh" som jeg bruker som hodeplag når jeg er ute, men nylig var det en i familien min som mente at dette ville virke støende for noen.. Jeg har lest mye om plaget og finner ikke noe som tilsier det, men fremdeles spørr jeg her. Er det noen kulturer eller religioner som finner det støtende at jeg bruker dette plaget? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Kan jeg ikke tenke meg. Palistinere er jo de som står helt alene, hatet av jøder og hatet av arabere, omtrent hatet av alle da alle er enige om at det ville vært fred på jord, eller midtøsten, uten palestinere... slik virker det da, selv om det er jødene som har bedrevet land tjuveri. Det er vel kun et fåtall ekstreme (putt inn det som passer her) som vil reagere på et palistina skjerf i dag, men det kan jo være greit for deg å vite litt om palistina da når du flyr rundt med en støtte erklæring rundt hodet.... Eller? Endret 13. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det blir vel mer politikk enn religion, men her i Norge er vel et palestinasjerf uproblematisk. Jeg hadde revurdert plagget om du skal reise til Israel dog Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det blir vel mer politikk enn religion, men her i Norge er vel et palestinasjerf uproblematisk.Jeg hadde revurdert plagget om du skal reise til Israel dog Hvorfor det? Det brukes der og, da under navnet kuffiyeh Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hei, her om dagen kjøpte jeg meg et "Palestinaskjerf" eller "Shemagh" som jeg bruker som hodeplag når jeg er ute, men nylig var det en i familien min som mente at dette ville virke støende for noen.. Jeg har lest mye om plaget og finner ikke noe som tilsier det, men fremdeles spørr jeg her. Er det noen kulturer eller religioner som finner det støtende at jeg bruker dette plaget? Du skal dog huske på at det shemagh/kuffiyeh er et plagg som brukes av alle i MØ, jøder kristne og muslimer. Rett og slett fordi det er et praktisk plagg. At Arafat gjorde det til sitt varemerke forandrer ikke det faktum. Men så har du de rablende gale religiøse fantaster som ser terrorist/jøde/feiltroende i alt og alle. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvorfor det?Det brukes der og, da under navnet kuffiyeh Hovedsaklig fordi jeg aner for lite om kulturen der, kjører da en nøytral klesstil for å lage minst mulig problemer Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hovedsaklig fordi jeg aner for lite om kulturen der, kjører da en nøytral klesstil for å lage minst mulig problemer hehe Sant det. Men synes det ser "teit" ut selv som moteplagg, men å bruke det på fjellturer osv er fantastisk. Skikkelig lagd, så varmer det på kalde dager og på varme dager så beskytter det mot solen. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Man må regne med at noen blir støtt uansett, daglig blir sikkert mange muslimer støtt når de ser unge jenter gå på gata uten hijab. Så jeg ville brydd meg mer om det finnes gjenger som kan tenkes å banke opp dem som går med et spesielt plagg. Og de som går med jødisk kippah eller smykke med davidsstjerne er i ganske stor fare for å bli banket opp. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Man må regne med at noen blir støtt uansett, daglig blir sikkert mange muslimer støtt når de ser unge jenter gå på gata uten hijab. Så jeg ville brydd meg mer om det finnes gjenger som kan tenkes å banke opp dem som går med et spesielt plagg. Og de som går med jødisk kippah eller smykke med davidsstjerne er i ganske stor fare for å bli banket opp. Hvorfor? Er det en automatikk at synlige jøder er mer utsatt for fare enn synlige muslimer eller kristne? Tar man Norge som eksempel er den daglige rasismen hos folk flest mer eroderende på samfunnet enn enkeltstående tilfeller som kommer opp i media. Dersom Grønland i Oslo var en muslimsk getto og en gjeng jøder gikk inn der for å markere seg og provosere, ville man anta at de møtte en reaksjon. Men slik er det heldigvis ingen steder i Norge. Jeg har i ikke hørt om at en åpent synlig jøde ble angrepet på et kjøpesenter midt på lyse dagen. Har du? Faren for å bli angrepet etter en fuktig kveld på byen er større enn skrekkscenariet du beskriver... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 På 70tallet var palestina sjerf en politisk markring i større for palestina. Nå pga. mange elite soldater som bruker det, har det blitt mer pop, og mindre politisk. Selv gikk jeg med shemag på finteren da jeg dekket hele ansiktiet pga. det var drit kalt, da fikk jeg en del stirringer, og jeg ville ikke godt inn i en bank på den måten. Men å ha det rundt halsen er ikke noe problem, hadde en kompis som gikk med det lenge før det ble mer daglidags, han hadde det fordi han aldri viste når han skulle bli med på en demostrajon og da var det greit å ha noe å skjule ansiktet med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå