xypher606 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hei, Dette ble litt mye, men problemet er så sært at det krever litt grundig forklaring. Håper dere kan ta dere tid til å lese det:) I pc'en min har jeg en SATA DVD RW drive. Igår tidlig på dagen installerte jeg original versjon av settlers 4, det fungerte helt fint. Jeg spilte det ett par timer, skrudde av pc'en og så stakk jeg ut. Senere på kvelden skrur jeg på pc'en og skal spille litt mer settlers 4. Plutselig oppdager ikke windows DVD RW driven min. Jeg sjekker i bios, joda, der er den. Jeg sjekker enhetsbehandling i windows xp, der er den ikke. Jeg kjører "scan for hardware changes", windows finner ingen nye enheter. Jeg knoter og googler litt. Blir ikke noe klokere. Så tar jeg ut settlers 4 cd'en, booter pc'en. Og vips, der er den under min datamaskin. Men nå heter den plutselig "DVD RAM DRIVE" når det ikke står i noen CD, jeg er sikker på at den ikke het det før. At den het noe annet. (Driver som er forandret?) Jeg tenker ikke noe mer over det, og setter inn cd'en igjen. Idet den skal kjøre autorun forsvinner DVD driven fra windows igjen. "Sporløst" - uten feilmelding. Jeg tar ut cd'en og booter igjen. Da er den tilbake. Så prøver jeg flere andre cd'er, den klarer å lese alle uten feil. Men så fort jeg setter i settlers 4 cd'en, så forsvinner den fra windows. WTF???? Noen som har den fjerneste anelse om hva dette kan være? Det er bare settlers 4 cd'en som forårsaker dette. Jeg hadde tenkt å google problemet, men stod fast på hva jeg skulle skrive i søkefeltet, da problemet er så sært. "Settlers 4 cd makes dvd drive disappear from windows" <- ?? Lenke til kommentar
AmiloD Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Litt mer info om systemet ditt ville vært fint (OS, hovedkort osv). Men må si dette her var virkelig rare greier. Vet ikke helt hva som er problemet. Kan anbefale følgende: 1- sjekk om det er kommet ny firmware til dvdrom'en din. Kan hende dette er en firmware feil og blir rettet. 2- Bytt sata kabel. 3- installer i en annen sata port? Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Litt mer info om systemet ditt ville vært fint (OS, hovedkort osv).Men må si dette her var virkelig rare greier. Vet ikke helt hva som er problemet. Kan anbefale følgende: 1- sjekk om det er kommet ny firmware til dvdrom'en din. Kan hende dette er en firmware feil og blir rettet. 2- Bytt sata kabel. 3- installer i en annen sata port? Her er systeminfo: MB: Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, CPU: Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket RAM: Kingston DDR2 HyperX PC5400 1024MB CL4 GPU: Sapphire Radeon X1650 256MB DDR2, PSU: NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm SATA DVD RW: NEC DVD-brenner AD-7203 SATA Black OEM IDE HDD: Western Digital 250 GB IDE Tjaaa... det var vel det... Jeg skal først sjekke om det kan ha noe med driveren å gjøre, siden CD stasjonen har endret navn under my computer når det ikke står noen CD i. Jeg er skråsikker på at den ikke het "DVD RAM DRIVE" før. 100%. Det stod noe som "DVD RW Drive" eller lignende der før. Ihvertfall noe med RW, det der "RAM" er helt nytt. Jeg tenkte å gjøre følgende ikveld: 1. Avinstallere driver fra enhetsbehandling 2. Skru av pc 3. Fysisk plugge ut DVD RW enheten 4. Skru på pc, la windows boote på normal måte. 5. Skru av pc 6. Plugge til DVD RW enheten 7. Skru på pc, la windows installere den på normal måte. Slik den gjorde første gang jeg plugget den i. Så får vi se om den fortsatt krangler, da skal jeg sjekke tipsene dine nærmere:) Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Kan anbefale følgende:1- sjekk om det er kommet ny firmware til dvdrom'en din. Kan hende dette er en firmware feil og blir rettet. 2- Bytt sata kabel. 3- installer i en annen sata port? Jeg prøvde mitt overnevnte tiltak, samt dine tiltak: 1- Jeg hadde firmware versjon 1.05, og oppdaterte til nyeste 1.09. Dette hadde ingen effekt. 2- Har ingen annen SATA kabel å prøve. Har bare den ene til DVD-enheten. 3- Flyttet DVD-enheten til en annen port på hovedkortet. Ingen av disse tiltakene hadde noen effekt. Jeg avinstallerte derimot settlers 4 og bootet. Plutselig kunne jeg browse rundt på cd'en, kjøre autostart på cd'en osv. Jeg reinstallerte spillet. Og kunne spille det igjen. Bootet pc'en, og fortsatt kunne den lese cd'en. Nå har pc vært avskrudd siden igår kveld, så jeg skal sjekke igjen ikveld. Hvis jeg fortsatt kan lese cd'en og spille spillet så er nok denne løst Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Joggu! Den leste cd'en! Dænna er løst. Men hjernen min plages fortsatt med hva som egentlig skjedde her Hvorfor i all verden fikk en installasjon av ett gammelt spill min nye dvd brenner til å klikke. Ich nicht verschtenden!!! But maybe itz not ze meaning that ich schall westchtenden!!! Buttah Ich habe one grosse schnabel så det har vel ikke så mye å si... Hovedsaken er at det funker nå. Så jeg setter denna til løst ammata! (Btw, nå skal jeg ut og høste poteter) Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Drit i den siste der. Det var en kompis som skrev den på sommerfest. Men jeg syns den var litt kul da, så jeg lar den stå Høhø. Denne er løst. Punktum finale! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå