Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverks passord i winXP og Win98!

Anbefalte innlegg

Har satt opp et hjemme nettverk med win98 på den ene maskinen og winXp på den andre. Disse er koblet sammen med en hub. Når jeg deler mapper i Xp, får pc'en med win98 tilgang til disse uten noen form for passord. Hva er galt?

Tidligere hadde jeg win98 og winY2k i nettverk. Da måtte jeg logge på win98 maskinen med passord og brukernavn som var registrert i brukerprofiler i winY2k for å få tilgang til mappene.

Jeg vil gjerne ha det sånn i Xp også, med tanke på sikkerhet, men vet ikke hvordan jeg gjør det.

Hvis noen vet hvordan dette gjøres blir jeg svært takknemlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage en bruker på XP-maskina med samme brukernavn og passord som du logger på 98-maskina med. Så går du til instillingene for deling på den mappa du vil dele. Her finner du knappen "Permissions". Her kan du velge tilgangen for forskjellige brukere. Jeg tipper at denne brukerlista inneholder "Everyone" og med tilhørende innstillinger satt til full tilgang. For å hindre at alle har full tilgang, kan du fjerne de hakene du vil, etter hvor mye tilgang man skal ha. For å gi tilgang til 98-maskina di, klikker du "Add ..." og velger den nyoppretta brukeren som er den du bruker på 98-maskina. Så kan du velge hvor stor tilgang du skal ha på denne brukeren. Du kan legge til så mange brukere du vil (for å kunne dele til flere maskiner). Men pass på at du ikke krysser av på "Deny" på Everyone. Da vil alle nektes adgang uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt XP mye, men da jeg prøvde det fikk jeg opp tilgangskontrollen for forskjellige brukere. Kan tenkes jeg klikka på "Advanced" eller en eller annen knapp på den sida, men jeg kom iallfall inn på tilgangskontrollen. Jeg prøvde XP professional, men kan ikke huske at jeg stilte inn noe spesielt. Det kan jo hende at XP-en din er stilt inn på et eller annet spesielt. Kan dessverre ikke så mye om det systemet ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...