Gå til innhold

BK: Kobbe i blått hav

Anbefalte innlegg

Var på fototur til et meget dyrerikt område i min herlige kommune igår, der hentet jeg et nærbilde av kobbhild som kom opp like ved der jeg sto.

Koselige dyr, glupsk på laksemat. Det er forsåvidt jeg òg :!:

post-179066-1247456828_thumb.jpg

Exif v.1:

1/250 sek lukker

f/8

ISO 100

300mm brennvidde

post-179066-1247509444_thumb.jpg

v.2, annet utsnitt:

post-179066-1247509512_thumb.jpg

Exif v.3

1/125 sek lukker

f/5.8

ISO 100

300mm brennvidde

Edit, la til to nye versjoner

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet er fint det, men det er alikevel et par ting jeg stusser på. For det første ser vannet litt falskt ut, men det noe jeg egentlig kan leve med. Noe som egentlig "ødelegger" bildet ditt, er mangelen på en skikkelig komp. "kjølvannet" til kobben er kuttet samt høydeformatet gir den veldig lite plass framom seg til å svømme i. Her hadde jeg fortrukket et liggende format, med kanskje kobben plassert litt nede i venstre hjørne, uten å kappe av halen/kjølvannet. Da hadde du fått mye rolig sjø med denne kobben som bryter opp det hele.

Bildet ditt er alikevel bra og dokumenterer godt en relativt nær opplevelse med selen, men lider at et par skjønnhetsfeil.

PS. Dette er bare min personlige mening, og det kan godt hende at mye at det jeg sa ikke var mulig eller blitt seende så bra ut, som i hodet mitt. :)

Lenke til kommentar

Takker for fine kommentarer, og spesielt den utfyllende, konstruktive tilbakemeldingen fra Heggstad :new_woot:

Ehm, havet ser slik ut naturlig... Ingen farger er klusset med, det eneste som er gjort, er justering av kontraster, oppjustering av clarity og skarphet.

Det må være at det ser rart ut pga veldig tett utsnitt og (for en gangs skyld) klar himmel og strålende sol :!:

Så jeg vet ikke hvorfor dere mener det ser unaturlig ut :hmm:

Utsnittet ja... Dessverre var jeg såpass "skjelven" da jeg fikk kobben så nært (8-10meter fra meg) at jeg bare skjøt bilder med 90grader skjevt kameragrep :whistle: Så disse bildene av dyret er litt på måfå. Men heldigvis berget jeg noen fine eksponeringer iallefall, mere enn jeg hadde trodd like etter! Har lagt ved en v.2 nå , der jeg har et annet utsnitt. Dessverre var det veldig lite å hente i kjølvannet, og ingenting i forkant av dyret, så ta det som det er :!: Fungerer den bedre?

Har dessuten en v.3 også, tatt rett etter det første bildet, med litt annerledes kamerainnstilling, men det bærer nok litt mer preg av bevegelse det bildet. Prøvde med følgefokus, men ikke helt vellykket pga lav lukkertid...?

Tar gjeeeeerne imot flere slaktinger om det skulle være nødvendig :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...