Crispo Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg hadde store planer om å kjøpe meg en full-HD-projektor, da jeg i forrige uke tilfeldigvis snublet over en demo-projektor på en Elkjøp-butikk i Trondheim. Dette var en projektor av typen BenQ W5000 som jeg hadde hørt mye godt om. Jeg trakk meg en kølapp og fikk kontakt med selger (etter den vanlige halvtimes ventetiden hos elkjøp). Jeg spurte selvfølgelig hvor mye denne projektoren var brukt, ettersom dette er noe som er viktig om du skal kjøpe brukt projektor, med hendhold til lampetid osv. Da fikk jeg til svar at projektoren var nesten ikke brukt i det heletatt. Dette hørtes kjempebra ut, og 10 000 for en ubrukt projektor av denne typen slo meg som billig. Ved salg spørr selger meg om jeg vil ha trygghetsavtale. "Den vil tross alt dekke ny lampe til projektoren", fikk jeg vite av selger. Dette hørtes ut som en knall-deal, og jeg hoppa rett på, og anskaffet meg en 2 år trygghetsavtale til en pris av 1800,- I god tro om at jeg her har gjort meg et godt kjøp, og med et smil om munnen, monterer jeg projektoren. Det første jeg får opp er en beskjed om at jeg må bytte lampen, for den har oversteget brukstid på 2000 timer. Om en gjennomsnitslig film er 2 timer, vil det ta meg nesten 3 år å oppnå den lampetiden, om jeg ser en spillefilm hver dag. Ikke akkurat ubrukt vil jeg si. Andre feilmeldingen jeg får opp er at jeg må sjekke støvfilteret, for projektoren har det for varmt. Jeg følger bruksanvisning, sjekker støvfilter, og det ser helt ok ut. Det er da jeg finner ut at en av viftene på projektoren ikke fungerer. Jeg begynner å bli rimelig frustrert, og bestemmer meg for å lese over denne "trygghetsavtalen" med elkjøp, som jeg måtte lete frem på nettet. "Lamper og andre forbruksvarer erstattes ikke" står det, stikk i strid med hva kjøper nettopp har fortalt meg muntlig. Jeg føler meg rett og slett svindlet her. Den er langt fra ubrukt, delvis defekt med ei forsikring selger direkte løy om. Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Det står ingen retur på kviteringa, men her føler jeg meg såpasss rundlurt at jeg vil heve hele kjøpet og ordne meg samme projektor fra annen forhandler. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Forbrukerrådet fikser det lett hvis ikke Elkjøp hører på deg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Elkjøp... grrrrrr Vet ikke hvor du kjøpte den men Elkjøp har 30 dager full returrett. Uansett bør selger svare for seg.... Kanskje Alastor bør komme med noe her siden han jobber som avdelingsleder eller noe i butikken på Leangen, hvis det var der du kjøpte den da. Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det var på Leangen ja. Jeg skjønner at Elkjøps 30 dagers returrett ikke nødvendigvis gjelder på demovarer, men dette synes jeg er såpass grovt at jeg burde få hevet kjøpet. Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Vel, skal prøve å stikke innom på formiddagen og forhøre meg før jeg går helt av skaftet, og satse på at selger faktisk ikke visste bedre. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Vel, skal prøve å stikke innom på formiddagen og forhøre meg før jeg går helt av skaftet, og satse på at selger faktisk ikke visste bedre. Enig, ikke tro det verste hele tiden i disse sommerdager.... kanskje du traff på en ferieavløser som ville imponere litt. Hører en del negativt om Elkjøp, en kjede jeg liker veldig godt selv. Mest er dette på grunn av små butikker ute i bygdene og ikke store varehus. Kan tenke meg at garantiene til Elkjøp og de utallige syke tilbudene kan gå småbutikkene på nervene av og til. Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Ferieavløser eller ikke, her ble jeg rett og slett snytt. Stikker på jobb, og forhåpentligvis innom elkjøp, så blir det rapport om noen timer Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Nå har jeg fått tatt turen innom Elkjøp, og ble møtt uten krangling. Jeg fikk valget mellom avslag på produktet, ny lampe eller opphevet kjøp, valgmuligheter jeg er meget fornøyd med når det skulle vise seg at det ble som det ble. Jeg vil likevel anbefale å være våken, og forsikre deg om varens tilstand, om du skal handle demovare hos Elkjøp. Men responsen i etterkant er upåklagelig. Off topic: Selgeren jeg møtte i dag var ikke helt sikker på om det egentlig er 2 funksjonelle luftventiler i front hos W5000. Noen som har erfaringer rundt dette? I bruksanvisning er det merket at det skal komme varmluft ut av begge luftutganger. Om det så skulle være at projektoren ellers er fult funksjonabelt vil jeg la Elkjøp ordne opp etter seg med ny lampe. Hvor mye slitasje representerer 2000 timer ellers på en projektor som har stått utstilt i butikk? Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Hei, utrolig bra å høre at dette ordnet seg. Hadde egentlig ikke ventet noe annet fra en stor butikk som Trondheim. Når det gjelder slitasje på selve projektoren skal ikke det ha noe å si, du har uansett 5 års reklamasjonsrett. Ta en ny pære du og kos deg med film..... Edit: Går ut i fra at selger står på kvitteringen, kanskje noen som får en liten skrape Endret 13. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det spørs jo litt på om du fikk løst problemet med at prosjektoren går varm? Hvor mye sparer du egentlig iforhold til originalpris? Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Jeg sparer 2500 kroner kontra nypris, for det som tilsvarer 2-3 års bruk. Men så kan jeg få gratis pære. Ikke helt greit å bestemme seg. Jeg må jo tenke på at andre deler av projektoren har fått seg en påkjenning. F.eks. ved å stå i butikk så lenge uten skifte av støvfilter, og skitt på linsa, etc. Angående kjølingen har jeg fått høre at dette er normalt Endret 14. juli 2009 av Crispo Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Nå har jeg fått tatt turen innom Elkjøp, og ble møtt uten krangling. Jeg fikk valget mellom avslag på produktet, ny lampe eller opphevet kjøp, valgmuligheter jeg er meget fornøyd med når det skulle vise seg at det ble som det ble. Jeg vil likevel anbefale å være våken, og forsikre deg om varens tilstand, om du skal handle demovare hos Elkjøp. Men responsen i etterkant er upåklagelig. Off topic: Selgeren jeg møtte i dag var ikke helt sikker på om det egentlig er 2 funksjonelle luftventiler i front hos W5000. Noen som har erfaringer rundt dette? I bruksanvisning er det merket at det skal komme varmluft ut av begge luftutganger. Om det så skulle være at projektoren ellers er fult funksjonabelt vil jeg la Elkjøp ordne opp etter seg med ny lampe. Hvor mye slitasje representerer 2000 timer ellers på en projektor som har stått utstilt i butikk? Hei igjen! (Den siste du snakket med i går her..) Kan ikke annet enn å fortsatt beklage det som har skjedd her, er utrolig kjedelig når slikt som dette skjer. Godt å høre at du føler det du opplevde når du var innom igjen i går var bedre - men aller helst skulle jeg jo ha sett at du slapp å måtte komme innom igjen pga produktet ikke holdt det du ble lovet . Uansett, du får komme innom når du har funnet ut hva du ønsker å gjøre med projektoren, jeg er på jobb på dagtid i morgen og torsdag, kveldstid fredag, samt hele lørdag. Beklager så mye igjen! Endret 14. juli 2009 av Alastor Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Når det gjelder støvfilter koster nok ikke dette spesielt mye, kanskje Alastor er snill å gir det med på kjøpet Er ikke noe fagmann på feltet men bortsett fra pæra er nok en projektor å se på som en hvilken som helst anne Lyd&Bilde komponent med tanke på holdbarhet. Hadde selv en gammel en som jeg byttet pære på en gang og solgte den etter en stund, da var den vel nesten 4 år gammel og man kunne knapt se at den var brukt. Når det gjelder skitt og lignende på linsen er ikke dette noe problem vil jeg tro bare den så fin ut når du kjøpte den. Den nærmeste sammenligning jeg vet om er kameraobjektiver(linser) som går gjennom mye verre ting enn en linse på en stasjonær projektor. Har enda ikke hørt om ett objektiv som har blitt kastet på grunn av "slitasje" av fremre linse. Du tjener ca 2-3000 kr på denne handelen og det er iforhold til billigste nettpris, jeg ville nok beholdt denne hadde jeg vært deg Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Projektoren holder absolutt mål på alle vis, bortsett fra pæren. Du har nok helt rett Nasciboy. Selv om det er leit å bringe denne tråden opp igjen synes jeg det er viktig for meg å få poengtert at dette løste seg på en veldig gunstig måte. Jeg har knapt nok følt å bli tatt så seriøst av en butikk før. Så langt som kundeservice går kan jeg på det varmeste anbefale elkjøp Leangen, og skrive under på at det er helt ufarlig å kjøpe dyrere ting her. Er rett og slett knallførnøyd, og det blir neppe siste gang jeg handler her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå