Gå til innhold

VestlandsPartiet - Trengs det? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
Beklager manglende signatur i første innlegg.

VestlandsPartiet er ikke et parti for "hula mi". Det finnes en svært lang tradisjon på Vestlandet for å søke mot en lokal og regional identitet, da særlig rundt de store byene, og dette skaper en viss stolthet, og visse skylapper. Likevel, på tross av all stolthet og alle skylapper kan det ikke oversees at

- Det kun finnes et departement utenfor Oslo

- Oslo er sterkt overrepresenter i regjeringen (etter befolkning)

- Statsbygg har brukt 12,3 milliarder i Oslo siden 1999, men kun 1,3 milliarder i Bergen i samme periode. Dette er 1/10 så store midler på 1/3 så mange mennesker.

- Universitetet i Stavanger ble først utsatt fordi man ville oppgradere fasiliteter i Oslo

- Fremkommelighet i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane har lidd kraftig under at ringvei nummer ørten har blitt prioritert rundt Oslo

- Oppgradering av Bergensbanen, og tog Bergen-Haugesund-Stavanger, finnes ikke som følge av satsing på lokaltog rundt Oslo frem til 2019

- Kunsthøyskolen i Bergen er satt på pause mens man venter på prisoverslag for nye museer i Oslo

- Kyststamveien Stavanger-Haugesund-Bergen-Aalesund-Molde-Trondheim holder samme standard som veiene i Hedmark gjorde for 50 år siden, på grunn av stadige oppgraderinger av E6 rundt Oslo

- Bergen Kunstmuseum hadde i forfjor 50% flere besøkende enn Kustnernes Hus i Oslo. Likevel fikk Kunstnernes Hus 3 ganger så stor statsstøtte

Listen fortsetter lenge, og det er da naturlig at det organiseres en gruppering som motarbeider denne tendensen. Dette er det motsatte av "hula mi" tenkning. Dette er mange mennesker som føler det samme som organiserer seg istedet for å kjempe alene.

Mvh,

Erik Dale

leder VestlandsPartiet

Hvorfor søke regional tilhørighet når man kan søke nasjonal tilhørighet??

Jeg er mer stolt av å være norsk enn å være fra hjemplassen min.

Men til argumentene dine erikdale

-Oslo er hovedstaden, de fleste andre land har og departementene i hovedstaden.

-FEIL, Oslo på lik linje med Akershus, Vestfold, Østfold, Agder, Rogaland og Hordaland er UNDERREPSENTERT i forhold til befolkning. Nord-Norge, Trøndelag, Sogn og fjordane, Oppland og Hedmark er OVERREPSNETERT! De andre fylkene har mandater i forhold til befolkningen.

-Oslo er igjen hovedstaden, i tillegg har Osloregionen 2,2 mill innbyggere Bergensregionen har 360000 innbyggere.

Men jeg er enig i at Oslo får litt for masse på det området

-Det om Universitetet i Stavanger vet jeg ingenting om.

-At E39en må opgraderes støtter jeg fullt ut, MEN jeg støtter at man bygger veier i Osloregionen(og andre byregioner) enn at man bygger veier, bruer og tunneller for å forbinde 2000 innbyggere med vei, de siste årene har man bygd masse veier for at 1000 folk skal få bedre tilgang til resten av landet eller at en øy skal få veiforbindelse i stedet for å bygge veier i byregionene.

-Lokaltogene i Oslo dekker en befolkning på 2,2 mill innbyggere, Lokaltogene i Oslo er preget av forsinkelser, underdimensjonering og dårlig kvalitet på jernbanen. Er ellers for høyhastighetstog i Norge og togforbindelse Stavanger-Bergen. ER STERKT IMOT JERNBANE MELLOM BODØ OG TROMSØ!!

-Dette vet jeg og lite om.

-Veien mellom Stavanger og Trondheim er elending MEN veiene i Hedmark er LIKE elendig(eneste store forskjell er at man må ta x-antall ferger på E39) Bare fordi veien mellom Drammen og Gardermoen er relativt god betyr ikke det at Østlandet har fullt av motorveier, ta en tur gjennom Vestfold, gubransdalen eller ut i distriktene på østlandet, DER er veiene elendig!! eneste forskjell på øst og vest er at i vest må man ta masse ferger for å komme frem. Dessuten er jeg mere for å bygge gode veier i byregionene enn distriktene!

-Vet jeg og lite om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...