erikdale Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) 10.07.09 ble VestlandsPartiet stiftet i Bergen. Partiet ifølge sine vedtekter som formål å "arbeide aktivt for å styrke Vestlandets posisjon i Norge, og fremme den regionale identiteten. Et sentralt prinsipp er at man skal flytte mer makt nærmere folket." (se vedlegg) 12.07.09 lanserte partiet sine midlertidige nettsider på http://www.vestlandspartiet.com, hvor det finnes informasjon om partiets forløpige politikk, hvordan man melder seg inn og hva som skjer i partiet fremover. VestlandsPartiet har også en raskt voksende facebookgruppe på http://www.facebook.com/group.php?gid=113436414576. Ifølge seg selv er partiet også for andre deler av landet som føler at Oslo har for stor innflytelse, og ønsker en mer rettferdig fordeling og prioritering av Norge utenfor Stor-Oslo. Trenger Norge et slikt parti? Kjør debatt! vedtekter.doc Endret 12. juli 2009 av erikdale Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Minner meg om republikken Hålogaland. Nordlendingar som vil lausrive seg frå Noreg. Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Både VestlandsPartiet og Regionspartiet er hubbabubba-partier. Skal det være sånn kan man like godt oppløse Norge og heller danne fem regionesstater. Allikevel skal de jobbe for denne saken, selv om de mener forskerne tar feil?: - Arbeide for klimasaken, fordi selv om tusenvis av forskere skulle ta feil er frisk luft alltid et gode Endret 13. juli 2009 av Polonium Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Både VestlandsPartiet og Regionspartiet er hubbabubba-partier. Skal det være sånn kan man like godt oppløse Norge og heller danne fem regionesstater. +1 Man kan ikke danne partier som kun bryr seg om visse områder. Var ikke den største gruppa jeg har sett på facebook, heller, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 NEI. Politikerne må jobbe for felles-interesser landet over. Kan til nød forstå et "distriktsparti" som tar vare på distriktsnorge. Tross alt skjer mye av norges verdiskapning forsatt utenfor storbyene. Hva som skjer på facebook er en veldig dårlig målestokk spør du meg. Har inntrykk av folk joiner hva det skal være uten å reflektere noe særlig... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Politikerne må jobbe for felles-interesser landet over. Hvorfor det? Hvorfor har hele landet samme interesser? Hvorfor kan ikke et fylke ha kanditater fra et parti (samme hvilket parti) som arbeider for sitt fylke, og det fylkets interesser? Hva med pensjonsistpartiet? Kystpartiet? Et vestlandsparti er i mine øyner svært interessant. Mange vestlendinger føler at østlandet blir forfordelt i svært mange saker. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Man kan ikke styre et land i fem forskjellige deler fordi noen er bitre. Det blir bare kaos. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Hvorfor det? Hvorfor har hele landet samme interesser? Hvorfor kan ikke et fylke ha kanditater fra et parti (samme hvilket parti) som arbeider for sitt fylke, og det fylkets interesser?Fordi det er mange likhetstrekk mellom nord, midt, vest og sør-landet. Alle sliter med at politikerne glemmer hva som foregår utenfor Oslogryta.Hva med pensjonsistpartiet? Kystpartiet?Pensjonistpartiet er en gruppe som dekker hele landet dermed føler jeg at det kan være fornuftig å ha et slikt parti.Kystpartiet har jeg ærlig talt ikke fulgt med så mye. De var etter min smak noe ensporet og fokuserte mye på fiske/fangst. I tillegg er det snakk om et parti for kystbefolkningen (uten å lest partiprogrammet). Litt for smalt til å bli slagkratig. Sier nei til Kystpartiet også, selvom de kan ha noe saker som interesserer meg.... Et vestlandsparti er i mine øyner svært interessant. Mange vestlendinger føler at østlandet blir forfordelt i svært mange saker. Blir nesten slik det var i min kommune. Hver lita grend ropte og skrek for å berge parten sin og tenkte aldri at det gikk an å jobbe sammen om felles mål. Heldigvis har folk forstått at en sentralisering av kommunale tjenester og at sammarbeid mellom flere bygder/folkevalgte gjør dem sterkere og mer slagkraftig i kommunestyret når saker skal tas opp. Det nytter ikke lengre å slite i hver sin ende av tauet. Mener du virkelig at vi skal ha det slik at i vest har i Vestlandspartiet, I nord et Nordnorgeparti osv? (setter ting på spissen nå ja) Ser du poenget? Hadde det vært et distriktsparti som jobbet for å fremme distriktenes interesser, styrking av primernæringer osv, ville jo allikevel vært enkelt fylke hatt sine representanter på vestlandet som enda sterkere kunne føre sine hjertesaker til bordet. Jeg har værtfall bedre tro på noe slikt. Endret 13. juli 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg er ikke uenig i det du sier. Men er det slik å forstå at du ønsker å forby slike partier? Det jeg mener er at man bør kunne lage politiske partier med de programmene man ønsker. Om man føler seg urettferdig behandlet på vestlandet (slik mange gjør), så bør det være lov til å opprette partier som kjemper for de sakene. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Blir nesten slik det var i min kommune. Hver lita grend ropte og skrek for å berge parten sin og tenkte aldri at det gikk an å jobbe sammen om felles mål. Heldigvis har folk forstått at en sentralisering av kommunale tjenester og at sammarbeid mellom flere bygder/folkevalgte gjør dem sterkere og mer slagkraftig i kommunestyret når saker skal tas opp. Det nytter ikke lengre å slite i hver sin ende av tauet. Slik det er nå så er jo alt sentralisert, i Oslo. En desentralisering kan være med på å skape en bedre balanse, for nå føles det som at Oslo kommer i første rekke og deretter kommer resten av landet. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg mener, nei, det trengs ikke med en propaganda for å få makten nærmere folket. Dette er allerede i et godt system der hele landet har innflytelse, selv om hammeren faller i oslo betyr ikke det at rogaland ikke hadde en mening i saken. Derimot mener jeg at vi trenger mer skjønn i politikken. Jeg snakker da om lover og regler som ikke egentlig henger på greip. Og også på tiltak som ikke har noen effekt. Hadde noen derimot laget et parti som hadde som formål å sette seg inn i de saker de styrer, istedenfor å bare analysere diverse statistikker der man ikke er helt sikker på hva som fremgår, og istedenfor å styre etter hvordan man opplever hverdagen i eget sete, uten å forsikre seg om at ikke andre har andre forutsetninger. Som eksempel vil jeg trekke frem lovlig fart på moped. Jeg vet at dette er et produkt av EØS og ikke er helt on topic mener jeg dette illustrerer godt hva jeg mener. I byer, tettsteder osv. er det fullt forståelig at man ikke vil ha høyere fart på mopeder enn 45km/t, men det skal jo strengt tatt ikke biler ha heller. Derimot på en tur gjennom ringsaker, eller over bygda på toten er det latterlig, da en fart under 50km/t skaper flere farlige situasjoner enn det redder. Forøvrig kan man få dødelige skader i 50km/t også, da får man bare heller lære seg å kjøre etter forholdene! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Tja, det kan jo komme noe godt ut av det. Jeg hadde ikke hatt noe i mot at f.eks. Hordaland og Rogaland ble egne land og ikke underlagt nisselandet Norge. Lenke til kommentar
erikdale Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 VestlandsPartiet er, på tross av sitt navn, et parti for hele landet. Det er et protestparti med bakgrunn i det mange, både i vest, nord eller sør, opplever som en grov skjevfordeling i Norge. Politikken til VestlandsPartiet kommer i like stor grad Trøndelag, Nord-Norge og Sørlandet til gode som Vestlandet selv. Flere departementer ut av Oslo, lokalt skattøre, regionsreform, økt satsing av Statsbygg på byene utenom Oslo. Det må heller ikke forstås slik at VP ønsker at Vesltandet skal få mer enn Oslo. Bare like mye. I dag får Oslo mer per innbygger, i tillegg til et "storbytillegg" på 50 millioner som betales av de andre byene. Dette vil VP ha en slutt på. At nasjonalbudsjettet fordeles likt på folket er rett og rimelig, med mindre særlige prosjekter av nasjonal viktighet hindrer det. Slik særlige prosjekter må også kunne finnes utenfor Oslo. Enkelte stilte spørsmål ved klimapolitikken til VP. VP er et svært klimavennlig parti, men formulerer seg slik det gjør for å også favne om klimaskeptikerne. Selv disse er glad i frisk luft. Erik Dale, leder VestlandsPartiet Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Trodde vi hadde SP for den salgs tenking. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Erik Dale,leder VestlandsPartiet Synes du bør signere førsteposten din også siden du direkte representerer Vestlandspartiet.Btw... I kontrollpanelet kan du også lage din egen "signatur" som vil vises automatisk i alle dine innlegg. Mulig du vet dette. Ta det som en påminnelse uansett Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jo. Kanskje vi ikke trenger ett eget parti for det, men det virker jo ikke som politikere klarer å prioritere annet enn oslo når de første har satt seg ned i stolen der borte. Kanskje trenger vi ett slikt parti rett og slett for å gjøre alle de andre politikerene blir obs på problemet og hvor mange som faktisk mener at det er ett problem. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Skal legitimiteten til et parti avgjøres på bakgrunn av hvor mange som ikke stemmer på det? Isåfall bør jo SV, SP, KRF, Venstre, PP, Rødt og andre småpartier finne seg noe annet å gjøre. Det er mye sinne og irritasjon blant folk, spesielt her i Bergen, som går ut på at "pampene" i Oslo forfordeler Oslo. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 I dag får Oslo mer per innbygger, i tillegg til et "storbytillegg" på 50 millioner som betales av de andre byene. Vet ikke helt hvordan du kommer fram til at Oslo får mer pr inbygger. Har du noen kilder på dette? Skatteutjevning førte til at Oslo ble fratatt 3,8 milliarder av egne inntekter i 2008 (dette rammer også andre kommuner som har over gjennomsnittlig inntekt). 50 millioner kan i så måte fullstendig ignoreres. Kilde: http://www.utviklings-og-kompetanseetaten....et-2009-3_4.pdf Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Hva blir det neste? Parti for Landsdel --> Fylke --> Kommune --> By --> Bydel --> Nabolaget --> Hula mi Men er enig i at det skjer litt vel mye i Oslo i forhold til resten av landet. Endret 13. juli 2009 av WarpX Lenke til kommentar
erikdale Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Beklager manglende signatur i første innlegg. VestlandsPartiet er ikke et parti for "hula mi". Det finnes en svært lang tradisjon på Vestlandet for å søke mot en lokal og regional identitet, da særlig rundt de store byene, og dette skaper en viss stolthet, og visse skylapper. Likevel, på tross av all stolthet og alle skylapper kan det ikke oversees at - Det kun finnes et departement utenfor Oslo - Oslo er sterkt overrepresenter i regjeringen (etter befolkning) - Statsbygg har brukt 12,3 milliarder i Oslo siden 1999, men kun 1,3 milliarder i Bergen i samme periode. Dette er 1/10 så store midler på 1/3 så mange mennesker. - Universitetet i Stavanger ble først utsatt fordi man ville oppgradere fasiliteter i Oslo - Fremkommelighet i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane har lidd kraftig under at ringvei nummer ørten har blitt prioritert rundt Oslo - Oppgradering av Bergensbanen, og tog Bergen-Haugesund-Stavanger, finnes ikke som følge av satsing på lokaltog rundt Oslo frem til 2019 - Kunsthøyskolen i Bergen er satt på pause mens man venter på prisoverslag for nye museer i Oslo - Kyststamveien Stavanger-Haugesund-Bergen-Aalesund-Molde-Trondheim holder samme standard som veiene i Hedmark gjorde for 50 år siden, på grunn av stadige oppgraderinger av E6 rundt Oslo - Bergen Kunstmuseum hadde i forfjor 50% flere besøkende enn Kustnernes Hus i Oslo. Likevel fikk Kunstnernes Hus 3 ganger så stor statsstøtte Listen fortsetter lenge, og det er da naturlig at det organiseres en gruppering som motarbeider denne tendensen. Dette er det motsatte av "hula mi" tenkning. Dette er mange mennesker som føler det samme som organiserer seg istedet for å kjempe alene. Mvh, Erik Dale leder VestlandsPartiet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå