radio_y1 Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Spørsmål 1: Jeg befinner meg for øyeblikket i Kroatia og har et onecall abonnement. Jeg bruker tele2 HR sitt nett her nede, men her om dagen testet jeg å bytte til et av de 2 andre nettene som er tilgjengelige her nede, og da fikk jeg opp at jeg ikke hadde tilgang til å bruke noen av disse nettene. Mobilen var på dette tidspunkt slått på ved bruk av vanlig pin "xxxx" og ikke "1xxxx" Jeg prøvde så å slå telefonen av for å så slå den på igjen ved bruk av PIN "1xxxx", og da fikk jeg plutselig tilgang til å bytte til hvilket som helst mobilnett. Jeg la også merke til at meldingssentral nummeret hadde endret seg fra 47919000 til +393358840000003. Det virket på et måte som mobilen ved å benytte PIN "1xxxx" fikk mobilen til å gå over til "utland-modus" EDIT: Ved bruk av vanlig pin står det "Onecall" på displayet før Tele2 HR kommer frem. Ved bruk av PIN "1xxxx" står det "OneCall U" i displyet før navnet på mobilnetter jeg er koblet til kommer frem Spørsmålet mitt er som følger: Har flere av dere som bruker onecall merket at det å velge mellom forskjellige nett i utlandet blir vanskelig dersom dere ikke skrur på telefonen med PIN "1xxxx" ? Litt greit å vite, så kanskje jeg kan få utelukket at det er noe feil med mitt SIM-kort. Kort oppsumert: ved bruk av vanlig PIN fikk jeg kun tilgang til tele2 HR sitt nett og meldingssentralen-nummeret 47919000. Ved bruk av "1xxxx" tilgang til alle nett og meldingssentralnummeret endret seg. Spørsmål 2: Jeg har sett en del rare ting på samtalespesfikasjonen min etter at jeg startet å bruke telefonen min her i Kroatia: Sender jeg en MMS til Norge kommer følgende på spesifikasjonen: 9288xxxx 06.07 01:58:25 6MMS roaming 0.33kr Dette er jo veldig rart, en MMS vises som 6 sendte samt en pris på under 1 krone. Sender jeg en SMS til Norge kommer følgende på spesifikasjonen: 9288xxxx 10.07 17:34:26 47919000 1SMS roaming 2.79kr Riktig pris vises i allefall, men det kommer ikke frem hvilket nummer jeg sendt meldingen til, kun at meldingen er sendt til meldingssentralen, atlså nummer 47919000 Noen som har en forklaring på dette? Jeg kan også nevne at jeg har sendt en mail til Onecall med det siste spørsmålet. På forhånd, takk for hjelpen! Endret 12. juli 2009 av radio_y1 Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Når du slår på telefonen med 1+PIN logger den på en annen roamingavtale og du får dermed tilgang til flere operatører. Prisingen blir sikkert riktig når fakturaen kommer, det tar som regel litt tid når man er i utlandet. -s Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Har flere av dere som bruker onecall merket at det å velge mellom forskjellige nett i utlandet blir vanskelig dersom dere ikke skrur på telefonen med PIN "1xxxx" ? Jepp, var nettopp i Ungarn, å fant ut at jeg også fikk tilgang til Pannon (Telenor)'s 3G-nett der nede ved å bruke 1+PIN. Så da fikk jeg brukt alle tre nett der nede uten problem. Lenke til kommentar
radio_y1 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Takker for svar Jeg får satse på at den merkelige samtalespesifikasjonen min ordner seg før fakturaen blir sendt ut! Glenn: Dersom du bruker OneCall; merket du noe til at samtalespesifikasjonen din ikke stemte da du var i Ungarn? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Glenn: Dersom du bruker OneCall; merket du noe til at samtalespesifikasjonen din ikke stemte da du var i Ungarn? Alt stemmer hos meg. Jeg får også bare opp nummeret til meldingsentralen, og ikke nummeret det faktisk er sendt SMS til. Lenke til kommentar
radio_y1 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Ok, jeg testet akkurat nå å sende en SMS med meldingssentral nummer+393358840000003 i stedet for 47919000, og da kom nummeret til mottaker på spesifikasjonen. Det vil si at dersom du bruker meldingssentral 47919000, så vil kun dette nummeret vises på spesifikasjoen. Synes egentlig dette også virket ganske rart, men mulig det er slik det skal være Lenke til kommentar
radio_y1 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Et lite tilleggsspørsmål: Jeg har nå snakket med OneCall for å få klarhet i hvorfor MMS-meldinger jeg har sendt fra Kroatia til Norge har variert fra noen få øre til 9kr i pris. De fleste MMS jeg har sendt har jeg ca betalt 3kr for. Svaret jeg fikk av Onecall var at dette var helt riktig fordi prisen har endret seg etter hvor stor MMS melding jeg har sendt. Er det noen som vet hvorfor det står i Onecall sin prisliste at det å sendte MMS fra Kroatia til Norge koster 6,25kr, når det faktisk ikke gjør det? Jeg er veldig utsikker på om det OneCall har fortalt meg faktisk stemmer. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Du blir vell fakturert for datatrafikken MMS'en utgjør, å da vil naturligvis ett mindre bilde utgjøre mindre trafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå