njetnjet Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Spørsmål: Min far har et gammelt (3-4år eller noe sånt) 28-200mm Nikon objektiv som han har brukt på sitt Nikon D50. Da jeg prøvde å sette det på et nytt Nikon D60 så funket ikke autofokusen, kun manuell fokus. Er det noen måter å få dette til å funke eller går det ikke ann å bruke et litt eldre objektiv på nyere kamera? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 D60 har ikke innebygd fokusmotor, så hvis objektivet heller ikke har fokusmotor, så vil du ikke få autofokus. Lenke til kommentar
njetnjet Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Akkurat, takk for kjapt svar! Finnes det noe overgang eller lignende som man kan bruke eller er det kun et helt nytt objektiv med fokusmotor som må til? Min far synes selvfølgelig det er kjedelig å måtte kjøpe nytt objektiv da han har lyst å gå over til D60. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Finnes ingen overgang AFAIK. Må ha nytt objektiv eller annet kamerahus. 28mm blir uansett ikke vidvinkel på d60, men tilsvarende 42mm Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvis det ikke er noe galt med D50, ser jeg ingen grunn til å gå for D60, da D50 fortsatt er et flott hus. Men hvis pengene brenner i lomma, så kan et hus med innebygd motor (som finnes fra D70 og oppover) være en bedre idé, en brukt D80 eller D90 kan anbefales. Lenke til kommentar
njetnjet Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Gode tips og takk for svar, jeg skal videreformiddle til gamlingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå