Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlige Helikopterlandinger Hvor hennvender jeg meg?

weebl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har feriehus på et lite fiskevær på kysten, øya har lidd under fraflytting og nedgang i mange år men i det siste har husene blitt bosatt av feriefolk og blandt disse så er det da noen som er veldig rike.

Han ene er medeier E.L. i et firma som driver med helikoptertransport (vil ikke nevne navn på firma her i tilfelle det er en regel her i juss forumet som tilsier at jeg ikke kan)

I starten så kom han og vennene flyvende hit og landet på fotballbanen, der lander seaking om det er noen som har akutt behov for legehjelp, så der er det jo noenlunde trykt å lande men ikke akurat noen flyplass. Jeg og andre har sett på dette som en fare og et irritasjonsmoment, og det er barn som spiller ball på fotballbanen og de kunne jo komme til skade når et helikopter lander.

Men ting tok virkelig av når vedkommende BYGDE HELIKOPTERLANDINGSPLASS I HAGEN SIN!!

de har spurt naboene om det er OK, og de har sagt at det er, de vil jo ikke starte krangel med naboen.

og her ute så er det tett imellom husene og små tomter så her snakker vi om at rotorbladene er bare noen meter unna flygeren sitt hus men også naboene!

og de tror da at her langt ute i havet så er de utenfor loven, og folk her ute gjør som de ofte gjør på bygda, de skravler bare om det!

men jeg vil gjøre noe med dette, det er bare snakk om tid før det blir skader på folk eller eiendom.

og så er helikopterstøyen som folk vet støyende!

så spørsmålet er hva skal jeg gjøre med dette, politiet her ute er som en klisje på bygdepoliti og de tar seg god tid med alt. men jeg lurte på om det er noen luftfartsmyndigheter jeg kan prate med eller liknende og hva vil være godt nok bevis på at de faktisk lander der? De er raske til å lande så jeg har ikke rukket å filme at de lander, når de står på bakken kan jeg såklart ta bilde av helikopteret, men vil ikke gå inn i hagen deres å ta bilder av det mens de er der. men vil det rekke å ta bilde av helikopteret på avstand samt landingsplattformen som da viser hvor nære husene de faktisk lander?

forresten! Dette selskapet har tidligere vært i bråk for å ha landet ulovlig for å handle seg goderi og liknende.

weebl

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Evt. kan du også ta en kjapp telefon til Luftfartstilsynet og høre hva de har å si om saken. :-)

Lenke til kommentar

Før du løper ned korridorene til luftfartsverket ville jeg tatt noen bilder, samt skrevet noen tidspunkter for når plassen ble brukt. Da kommer man med litt mer håndfaste ting som kan gjøre det enklere for deg å komme frem med din klage.

Hvis landingen er i strid med lovverket, kan vedkommende i værste tilfelle miste retten til å føre helikopter.

Lenke til kommentar

Her snakker vi om å ta seg til rette . skjønner ikke at fyren gidder , ikke veldig vennlig å imøtekommende å gjøre slikt.  Kan ikke forvente noe annet en at en fastboende sier ifra. jeg ville gjort det samme ! Fint de fant ut han ikke hadde byggetilatelse .

Landingsplatformen var ikke akkurat av den sterke typen heller. Noe planker å spiker , sylttynne føtter. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var denne saken ja!

Nå har han tatt ned landingsplatformen og nå lander han på fotballbanen.....

Såklart bedre enn å lande nesten inni stua til naboene men det er nesten alltid barn der og leker når det er skoleferier og folk er her ute.

jeg sier selv at om han ikke har tid til å reise med båt eller bil og ferge hit så har man ikke tid til å reise i det hele tatt.

og når han lander så er det ingen som holder folk unna en "sikker" avstand.

riktig nok så lander seakingen på fotballbanen når folk har behov for en ambulanse men da er det jo folk som holder andre på sikker avstand da.

men siste ord i saken er sikkert ikke sagt enda.

kjenner jeg øya rett så blir han vel jagd bort av de lokale :p

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke problemet. Det lukter avensyke i lang vei her. Hva er problemet om han lander i hagen sin en gang i blant. Og det å bruke argument om at det er farlig for folk ser jeg ikke helt. En helikopterpilot har visst jeg ikke tar helt feil 3 års utdannelse og mye teknisk utstyr ombord som burde gjøre risikoen for å treffe et menneske mye mindre enn en bil. Har selv en nabo som lander med helikopter på nabotometen til min hytte av og til, men ser ikke på det som noe problem.

Lenke til kommentar

Problemet er vel det sinsyke støyet en slik maskin lager. ikke minst vibrasjoner i husvegger til naboene. når landingsplatformen ligger så nært , sier det seg selv.

Så har vi jo også den problemstillingen at det bor folk i nesten alle husene. skjønner godt de blir redde både for eiendom seg selv å andre .  at han har 3 års utdanning som pilot er ikke noe automatisk forsikring mot ulykker/ uhell , dummeste jeg har hørt

Endret av Raude
Lenke til kommentar

Begynn å mas om å få sitte på helikopteret hver gang han lander. Spring ut, og stå og vent, og med en gang han har en fot i bakken spør om å få sitte på. Nevn dette ved enhver anledning.

Om ikke lenge så lander han lengre vekk ifra ditt hus ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Jeg ser virkelig ikke problemet. Det lukter avensyke i lang vei her. Hva er problemet om han lander i hagen sin en gang i blant. Og det å bruke argument om at det er farlig for folk ser jeg ikke helt. En helikopterpilot har visst jeg ikke tar helt feil 3 års utdannelse og mye teknisk utstyr ombord som burde gjøre risikoen for å treffe et menneske mye mindre enn en bil. Har selv en nabo som lander med helikopter på nabotometen til min hytte av og til, men ser ikke på det som noe problem.

Vel her ute så er det sinnsykt tett imellom husene så rotorbladene suser rundt bare 5-6 meter unna sitt eget og ikke minst andres hus! og det støyer som satan! en av nabokonene har måttet flytte seksjonen i stua hvor alle de fine koppene står fordi de holdt på å ramle ut fra skapet.

og på sommerstid så tar han ikke en tur i ny og ned. han har fler ganger flydd utover bare for å se til huset sitt!

og så må du tenke på at man kommer seg ikke lenger ut i havet i midtnorge enn man gjør her og været kan gå fra full sommer til grauttjukk tåke, kuling/storm, regn og vindretningen snur fort.

og jeg gir faen i om det støyer litt megselv men jeg ser det som uansvarlig å lande så risikabelt til som han gjør, og jeg tviler sterkt på om han søker om landingstillatelse slik som han skal.

Lenke til kommentar

Enic med Teac, med mindre han lander og letter flere ganger for dagen ser jeg ikke problemet. Han har nok full kontroll på helikopteret, og han vet nok når værforholdene er for gale til å kjøre.

Og om han til og med har spurt naboene, ser jeg ikke hvorfor du skal blande deg oppi det. Tror ikke du de klarer å ta vare på seg selv?

Endret av Vycan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...