Pizzaen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Hei Lurer på hva half-life betyr? Og jeg har googla det, men finner bare masse formler osv. Jeg er bare 14 år så kan dere forklare det sånn at jeg skjønner det? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) et spill? http://no.wikipedia.org/wiki/Half-Life eller har vel mere med http://no.wikipedia.org/wiki/Halveringstid å gjøre Endret 12. juli 2009 av wiak Lenke til kommentar
username882 Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Half life kan være to ting. 1. Et første persons skytespill fra Valve 2. Halveringstiden til et radioaktivt stoff. Har ikke tid til å forklare noe mer nå, håper noen andre tar på seg den jobben Lenke til kommentar
wiak Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Half life kan være to ting. 1. Et første persons skytespill fra Valve 2. Halveringstiden til et radioaktivt stoff. Har ikke tid til å forklare noe mer nå, håper noen andre tar på seg den jobben ungdom + half-life = spill Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Wiki har svaret: Half Life. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg poster dette i Teknologi og vitenskapsforumet også tror folk at jeg mener et spill? Stay on topic... Vet at det heter halveringstid på norsk. Er dette tiden det tar før et radioaktivt stoff ikke blir radioaktivt lenger? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Vet at det heter halveringstid på norsk. Er dette tiden det tar før et radioaktivt stoff ikke blir radioaktivt lenger? Nei, det er tiden det tar før radioaktiviteten blir halvert. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Med andre ord går det saktere og saktere, og stoffet vil aldri bli helt tomt for radioaktivitet (vil jeg anta, kanskje jeg tar feil). Derfor er det bedre å måle hvor lang tid det tar å halvere mengden. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg poster dette i Teknologi og vitenskapsforumet også tror folk at jeg mener et spill? Stay on topic... Du sier også at du er 14 år. How could we know? Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Vet at det heter halveringstid på norsk. Er dette tiden det tar før et radioaktivt stoff ikke blir radioaktivt lenger? Nei, det er tiden det tar før radioaktiviteten blir halvert. Ok Lenke til kommentar
pululf Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Når et atom fra et radioaktivt stoff (uran, f. eks) sender ut stråling (enten beta eller alfa), vil stoffet bli endret til et annet stoff. Hvis du har en klump med uran er halveringstiden den tiden det tar for halvparten av klumpen til å bli til et nytt stoff. Hvis jeg ikke husker feil, så er har det nye stoffet en høyere halveringstid. Altså. Et radioaktivt grunnstoff vil sende ut stråling og forandres til et nytt grunnstoff. Dette nye grunnstoffet vil også sende ut stråling og forandres til noe annet. Slik går det helt til vi kommer til bly. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå