Gå til innhold

Diskusjon: Beste måte å organisere bilder i bildegalleri

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lurt på hva som er best måte og organisere bilder for et bildegalleri er, og laste dem opp i databasen, eller å lage en mappe som heter images, derretter lage en mappe som har navn etter hva fotoalbumet skal hete med de enkelte bildene som skal være i albumet.

Altså:

Alternativ #1

Laste opp i databasen, og ha en egen rad for albumnavn

Alternativ #2

Ha en egen mappe for alle bildene, og derretter en undermappe for vært album med navnet til albumet. Bildene til de enkelte albumene inni der igjen.

Noen som har noen meninger angående dette? Gjerne hvordan koden ville bli mest ryddig og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvor avansert du vil ha det, og hvor mye utbygging du vil ha på det.

Med database så kan du lett ha et bilde i flere album osv

Men uten så har du det så enkelt som at du ikke har en database, bare fikse litt rettigheter på mapper.

Lenke til kommentar

Tenk at du skal ha det så lett som mulig, men brukervennlig. Personelig tror jeg database ville vært den med ideelle løsningen, men jeg har ikke kunnskap om å lage det med database.

Noen andre formeninger, om hvordan du gjør det mest brukervennlig?

Lenke til kommentar

Selve bildet (.jpg-filen) ser jeg ikke noe poeng i å lagre i noen database. Lagre den på server i en /images/-mappe, eventuelt med undermapper – uten at jeg ser poeng for undermapper her.

Databasen din bør ha en oversikt over alle album, og for hvert album har du referanse til tilhørende bilder (filsti). Her kan du også lagre kommentar(er), trivi rundt bildet, etc..

Men det hele koker jo ned til hvor avansert du vil ha løsningen. Og såklart; om databaser i utgangspunktet er ukjent for deg, har du to valg:

* Gjør det enkelt, og kun baser deg på filstier (mappe med undermapper)

* Benytt anledningen til å lær deg databaser, og hvordan du bruker primær- og fremmednøkler, samt enkle join-spørringer mellom tabellene :-)

Lenke til kommentar

Om han vil ha det så lett som mulig ser jeg for meg denne løsningen..

Han har en images mappe, som han igjen legger bilder eller mapper i, som da blir kategorier i gallerier, og under mappene kan han legge nye mapper, eller bilder..

Så har vi et script som lister opp bildene i mappene han har valgt.. Er så enkelt som en for løkke, fopen, og en get kommando..

Lenke til kommentar

Flatfiler er enkelt? Og MySQL i kombinasjon med PHP er liksom vanskelig da? Haha, give me a break. Trådstarter foreslår selv å bruke databaser, åpenbart er han da kjent med det. Å gå tilbake til flatfiler fordi det er «enklere» og «man kan lære noe av det» er bare latterlig og fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar

Det er hundre ganger lettere og bare lime inn denne koden i en katalog på websiden, og bare starte, enn og begynne og sette opp databasen, konfigurere den etc,, men for all del. Det var bare et forslag ut i luften, personlig bruker jeg såklart databaser til alt :)

Lenke til kommentar

Kjøper ikke helt det argumentet. At det må konfigurasjon til er sant for de fleste databaser, men med SQLite får man fordelen med flatfiler (portabilitet og minimal konfigurasjon) og databaser (lite kode skal til for å bruke det) samlet i ett. At den også har mer funksjonalitet enn MySQL (iallfall myisam) er vel heller ikke så dumt ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

En kommentar fra sidelinjen her.

Jeg anbefaler å bruke en database, rett og slett fordi du "enkelt" kan bygge ut galleriet ditt med mer funksjonalitet senere. Om dette er kommentarer, tags, EXIF informasjon osv er opptil deg. Selv om du bruker database, så kan du også lagre bildene i en mappestruktur. Bare pass på at du lager til unike filnavn på bildene i katalogen der de skal legge, slik så du ikke overskriver et annet bilde.

Er diskusjoner over hvilken databasemiljø du bør bruke; og hvis du gjør dette litt for læringen sin skyld, så kan du lage til støtte for mysql og postgresql.

IMHO: Lagring av tilfeldig data i flatfilstruktur på et flerbrukermiljø er meningsløst, såfremt du ikke har lyst på sene netter og mindre hår på toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...