screenman Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Hei, jeg skal kjøpe meg en moped....jeg har sett litt på finn.no men har ikke funnet så mangen som er i nærheten av her jeg bor og de som er til salgs her jeg bor koster mer enn jeg har penger til. Det jeg lurer på er hvilken type moped jeg burde kjøpe? Broren min har en Furia og den er veldig bra men er ikke helt sikker på hvilken type moped jeg burde kjøpe. Jeg vet ikke mye om moped så jeg håper noen kan hjelpe meg. Hvilken type moped burde jeg kjøpe? jeg skal bruke mopeden mest i terreng men også en del i hovedveien når jeg har tatt moped serfikatet. Mopeden må også kunne gå opp i minst 100 km/h når den kjører lovlig og da mener jeg uten trim. Noen som vet hvilken type jeg burde kjøpe? kom gjerne med direkte linker til annonser med moped jeg burde kjøpe /eller og nettsteder der jeg kan kjøpe moped. Jeg lurer også til slutt på noe om serfikat til moped: Jeg er 15 år gammel...blir 16 den 22 november kan jeg da ta moped serfikatet i år eller må jeg vente til neste år? Jeg har hørt at det er noe som heter grunnkurs som er noe jeg må ta før jeg får ta moped serfikatet....hva er grunnkurs? og hva er teorikurs? Er grunnkurs og teorikurs det samme? må jeg ta både grunnkurset og teorikurset? Hvordan melder man seg på for og ta grunnkurset? og hvordan melder man seg på og ta moped serfikatet? Jeg bor på voss og vil ta moped serfikatet på denne skolen: http://www.vosstrafikkskule.no/ Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Du får ikke en moped til og gå i 100km/t vis du ikke har trim. Kanskje rundt 80 vis du fjerner plombene. Men ellers er Derbi mopedere og anbefale Lenke til kommentar
screenman Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Du får ikke en moped til og gå i 100km/t vis du ikke har trim. Kanskje rundt 80 vis du fjerner plombene. Men ellers er Derbi mopedere og anbefale ok....men det jeg da lurer på er visst jeg blir stoppet av politiet en gang...jeg har et førerkort, skilt og alt annet er i orden men jeg har trim...hva skjer da visst de merker at jeg har trim? og hva er så galt med å ha trim? hvorfor er trim ulovlig? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det som skjer er at de tar skiltene dine, og sender deg på visning på Biltilsynet. Innen denne tiden må du gjøre mopeden orginal (dvs ta vekk all trim), og når du har hatt den på visning, får du tilbake skiltene. Du får også bot på 4200 ,- Lenke til kommentar
screenman Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det som skjer er at de tar skiltene dine, og sender deg på visning på Biltilsynet. Innen denne tiden må du gjøre mopeden orginal (dvs ta vekk all trim), og når du har hatt den på visning, får du tilbake skiltene.Du får også bot på 4200 ,- ok, men hvorfor i hel..... er trim ulovlig? det er vel ikke noe galt med trim? hvorfor er ikke trim lov? er trim ulovlig i usa også? Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Det som skjer er at de tar skiltene dine, og sender deg på visning på Biltilsynet. Innen denne tiden må du gjøre mopeden orginal (dvs ta vekk all trim), og når du har hatt den på visning, får du tilbake skiltene.Du får også bot på 4200 ,- ok, men hvorfor i hel..... er trim ulovlig? det er vel ikke noe galt med trim? hvorfor er ikke trim lov? er trim ulovlig i usa også? Det er ikke lov og endre effekt på mopeden pga den skal bare gå i 45km/t . jeg vet ikke om det er lov og trimme i usa men jeg har heller aldri sett en moped i usa? fins det mopeder der? :!: EDIT: Skal du forresten ha moped i det heile tatt ville jeg valgt scooter og trimma den. Får gir mopeder er politi magneter. Kjøp en "orginal" look potte, variator og billig syl så vil den gå temmelig bra og politiet vil ikke kunne se den er trimma. Endret 13. juli 2009 av Hanihagen Lenke til kommentar
Øyvri Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg er 15 år gammel...blir 16 den 22 november kan jeg da ta moped serfikatet i år eller må jeg vente til neste år?Jeg har hørt at det er noe som heter grunnkurs som er noe jeg må ta før jeg får ta moped serfikatet....hva er grunnkurs? og hva er teorikurs? Er grunnkurs og teorikurs det samme? må jeg ta både grunnkurset og teorikurset? Hvordan melder man seg på for og ta grunnkurset? og hvordan melder man seg på og ta moped serfikatet? Jeg bor på voss og vil ta moped serfikatet på denne skolen: http://www.vosstrafikkskule.no/ Takker for alle svar. For det første må du ta noe som heter "traffikalt grunnkurs" før du kan begynne på kjøreskole. når du e ferdig med det kan du ta teorien når du e 16 år. Lenke til kommentar
Rekso Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Grunnen til at du aldri har sett en moped i USA, er på grunn av der borte tar man bil lappen når man fyller 16 år.. Hvorfor blir du lettere stoppet med gir moped og ikke scooter? Eks: Gir mopeden kjører 20 km/t over fartsgrense og det samme gjør scooteren og det er kontroll, tror du det er forskjells behandling siden du har scooter? Politiet stopper deg ikke så lenge du ikke bryter fartsgrensa, eller har noen bakpå etc. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Så en moped kan ikke gå i mer enn 45 km/h når den har original deler? visst jeg bare tar på noen få trim deler på mopeden vil det da blir veldig vanskelig for politiet og merke? Men hvilken type moped burde jeg da helst kjøpe? Jeg vil ha en moped som er god i terreng og som kan gå så fort som mulig....visst en moped i original deler ikke kan gå opp til 100 km/h så vil jeg ivertfall ha en som gå opp i minst 80 km/h. så til et annet spørmål: hvordan og hvor tar jeg "traffikalt grunnkurs"? tar jeg ikke det på kjøreskolen? og hva er "traffikalt grunnkurs"? Er det en skriftelig prøve eller noe? Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Grunnen til at du aldri har sett en moped i USA, er på grunn av der borte tar man bil lappen når man fyller 16 år.. Hvorfor blir du lettere stoppet med gir moped og ikke scooter? Eks: Gir mopeden kjører 20 km/t over fartsgrense og det samme gjør scooteren og det er kontroll, tror du det er forskjells behandling siden du har scooter? Politiet stopper deg ikke så lenge du ikke bryter fartsgrensa, eller har noen bakpå etc. Av erfaring her jeg bor (aust agder) så er gir mopeder veldig populære og stoppe iforhold til scootere. Uansett om du holder fartsgrensa. En annen ting er at det er vanskelig og se at en scooter er trimma fordi motoren er så skjult. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 hvilke type mopeder er best og hvilke går fortest? er det noen mopeder som går i 50 km/h eller litt mer? eller mye mer i original? Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 hvilke type mopeder er best og hvilke går fortest? er det noen mopeder som går i 50 km/h eller litt mer? eller mye mer i original?Alle typer mopeder går rundt 45km/t, thats it.Når du skal ha moped bør du ikke tenke motormessig, tenk mer på design. Trimme kan du gjøre med alle typer mopeder. I moped motorene er det Am6 og Derbi/Piaggio LC. Ville valgt Derbi X-Race hvis jeg var deg, den går bittelitt bedre de andre. ^^ EDIT: Noen som vet, om du bare har effektpotte, får man like mye bot som full trim da? Altså, blir det samme bot for uansett hvor mye man trimmer? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Ja, det gjør nok det. En kompis hadde "bare" effektpotte, og måtte betale 4200... Lenke til kommentar
csmaster65 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Tror boten blir den samme, unasett hvor mye trim du har. Men en moped som går 80 orginalt er vanskelig og finne skal jeg tro. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det er ingenting aa diskutere. Gaar mopeden fortere enn 45-50 km/t, blir den avskiltet og du faar bot paa 4200,- Har ingenting aa si hvor mye trim du har, du kan sette paa 90cc sylinder, 24mm forgasser, effektanlegg++ og faa like stor bot som hvis du bare hadde fjernet plomberinga i orginalanlegget. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 ok, men hvilke type moped burde jeg kjøpe? hvilke typer mopeder er gode til å kjøre i terreng med...vi helst ha en moped som klarer og kjøre opp til 50/h. Hvilken type mopeder burde jeg kjøpe? Kom gjerne med flere forslag. Kom også gjerne med en/noen direktelink/direktelinker til en eller noen annonser på finn.no som selger moped og som befinner seg i hordaland. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Kjøp en fra 90 tallet som går i 60 km/t uten trim eller modifikasjoner Lenke til kommentar
screenman Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Kjøp en fra 90 tallet som går i 60 km/t uten trim eller modifikasjoner ok, men jeg vil ha en som er helt lovlig som jeg får registrert når jeg har fått tatt førerkortet og da kan den ikke gå fortere enn 50/h og jeg vil ha en moped som er fra dette århundret. Jeg vil helst ha tips til hvilken type moped jeg burde kjøpe som furia, yamaha osv Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Om den absolutt må gå så fort så kan du vel bare ta lett-lappen. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Om den absolutt må gå så fort så kan du vel bare ta lett-lappen. Nei, den må ikke absolutt gå så fort...50/h er bra nok det. Noen som har forslag til hvilken type moped jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå