Gå til innhold

[Løst]Ny spiller; Hovedvekt på lydkvalitet og filmegenskaper. [Maks 2500]

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var det på tide med ny mp3-spiller, jeg har siklet en del på Sony X1050- men er veldig åpen for andre forslag.

-Kapasitet. Hvor mange GB?

Mist 8, helst 16GB.

-Batteritid?

Så mye som mulig, minst 5t video og 20t musikk.

-bruksområde (eks trening, buss. En spiller med 5" skjerm egner seg ikke på trening, men er overlegen på buss)

Til både jogging og bussturer, med hovedvekt på den siste ;)

-Skjermstørrelse

Så stor at det er mulig å sitte med hode 1m unna og fortsatt få med seg det meste som skjer. Så stor som mulig i forhold til spillerens totale størrelse. Oppløsnigen bær være høyere en min nåværende spiller Sony A820 (QVGA)

-Lydformater

Støtte for MP3 @VBR er alt jeg trenger.

-Video? Isåfall, hvilket format?

Ja! Spilleren vil bli mye brukt til video. Har dog ingenting imot å konvertere. Kilden til video er hovedsaklig DVD. Støtte for podcasts hadde vært greit, men er ikke et must.

-Tilkoblingstype og software? En del spillere fungerer ikke på linux/mac. Noen vil kanskje ikke bruke software men drag and drop, mens andre vil bruke WMP.

Må ha Drag and drop, bør ha støtte for linux.

-Brukervennlighet? Kanskje en du avhengig av norske menyer, eller den må kunne brukes i lomma

Den må kunne brukes i lommen. Er vant med Sony-menyer, så et dårlig menysystem er

-Touchskjerm? vanlige knapper?

Touchscreen gjør ingenting så lenge jeg kan bruke den i lomma.

-wifi? og hvorfor wifi? spillere bruker wifi forskjellig, og selv om en spiller har wifi er det ikke dermed sagt at du kan surfe med den.

Vil gjerne ha muligheten til å leste VG, men ikke noe mer avansert en det. Ikke avgjørende.

-Andre ting kan tenkes ut selv. kankje hører du dårlig på ett øre og vil ha en spiller med pan/balance. Kanskje ser du dårlig og trenger en med stor skrift. Kanskje vil du ha spill? Bare du vet.

Spilleren må være så tynn som mulig, og bør ikke være mye større en A820.

Hodetelefoner

Pr idag bruker jeg PX100 og Shure SE110 i de sutuasjonene det er aktuellt å bruke Mp3-spilleren. Mulig at det blir Shure SE530 etterhvert, men det er på lang nær sikkert..

Pris

Ikke over 2500, og bør helst være å tilgjengelig fra Elkjøp.

Endret av ravii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

X1050 er et godt valg det her. Største nedturen er vel kanskje skjermen, 3" og 432x240 oppløsning.

Alternativene er Cowon S9 og Samsung P3. Du vil miste wifi, men skjermstørrelse og oppløsning vil gå opp. Begge disse spiller av xvid nedlastet fra "der du vet" uten konvertering. S9 støtter ikke h264 (video podcasts), det gjør P3. Det du tjener på en av disse over sonyen er skjermstørrelse og formatstøtte, så da kommer det litt an på. X1050 er absolutt ikke noe dårlig valg

Lenke til kommentar

Dette burde jeg vel ha googlet meg til, men men..

Hvilken er best å bruke i lommen?

Er lydkvaliteten til P3 i samme klasse som Sony og Cowon?

Alle bør vel klare 120 ohm's hodetelefoner på ok volum? Vurderer å kjøpe HD555 (DT770?), men disse vil ikke bli brukt mye med spilleren..

Endret av ravii
To poster "smeltet" sammen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Cowon er nok best på lydkvalitet, etterfulgt av sony, men samsungen er ikke dårlig på noen måte. bare ikke best :p

. S9 og X1050 er best i lommen da de har knapper i tillegg til touchskjerm.

120ohm er i grenseland og kommer da an på om du hører på musikk høyt eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ingen bokmerker desverre. Lydbøker og podcaster er det mer eller mindre kun tre produsenter som gjør ordentlig; Apple, Microsoft og SanDisk. Hører selv ekstremt mye på lydbøker (både mp3 og fra audible) og podcaster, noe som er mye av grunnen til at jeg bruker en ipod touch. Til de tingene, spesielt podcaster, er ipod uten sidestykke. Desverre ikke akkurat god lydkvalitet.

Zune HD blir en fin spiller det vil jeg tro, men det er flere måneder til den kommer og den må importeres da Zune er USA only. med fortollingsavgift og MVA samt frakt vil den nok brekke budsjettet ditt óg vil jeg tro, om enn kanskje ikke med så mye. Er i utgangspunktet ikke så glad i zune da den er USA only

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp Cowon D2+ DMB, som også kan vise mobil-TV. 8 GB internminne og mulighet for minnekort på opptil 32 GB.

Kostet 1695 hos YaTack.

Foreløpig svært fornøyd med både lyd, bilde og muligheter.

Jan

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Jeg kjøpte nettopp Cowon D2+ DMB, som også kan vise mobil-TV. 8 GB internminne og mulighet for minnekort på opptil 32 GB.

Kostet 1695 hos YaTack.

Foreløpig svært fornøyd med både lyd, bilde og muligheter.

Jan

den går ikke pga skjermstørrelseskravet

Lenke til kommentar

Takk folkens!

Har vurdert D2, men skjermen blir for liten for film.

Captain; Vet du om Sony'en har sleep? Hva er etter din mening ned beste touch-spilleren på markedet? (Med unntak av iPod Touch..)

Budsjettet er forsåvidt mye større nå grunnet en lønnsforhøyelse og etterbetalingen som kom som følger av den :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Finnes ingen beste spiller, kommer helt an på hvem som skal ha spilleren. For meg er touch den beste, men for noen som har helt andre krav til spilleren er det neppe det.

Hadde jeg hatt dine behov, hadde det nok blitt en sony spiller - gitt at du klarer deg uten bookmarks. Du må nesten veie det opp mot wifi/video podcast støtte, da Cowon S9 er et supert valg om du klarer deg uten de to sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...