Gjest medlem-180315 Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Som dere ser ut ifra emnetittelen har jeg noen problemer med pure-ftpd på en FreeBSD 7.2-RELEASE server. Jeg har installert pure-ftpd fra ports og den kjører fint uten noen som helst problemer. Når jeg prøver å koble meg til FTP serveren fra en Windows maskin på samme nettverk får jeg feil ved mottakelse av mappelisten (jeg bruker en adresse som peker mot min eksterne IP (babylonia.no-ip.org)). Slik ser feilmeldingen ut: http://freebsd.pastebin.com/m2be6799b Når jeg fikk installert pure-ftpd for første gang virket alt som det skulle. Men etterhvert kom plutselig denne feilmeldingen som jeg og alle andre får. Jeg endret jeg litt på pure-ftpd.conf fila, og det begynte å virket i noen dager til. Men tydeligvis var det ikke nok til å holde ut. Jeg klarer å koble meg til FTP fra ssh når jeg bruker 'ftp localhost' kommandoen. Det fungerer topp! Jeg pleier vanligvis å legge til nye brukere i pure-ftpd med denne kommandoen: 'pure-pwconvert >> /usr/local/etc/pureftpd.passwd'. Også oppdaterer jeg databasen med 'pure-pw mkdb'. Ikke noe problem med dette heller. Jeg har også åpnet port 20-21 for bruk av FTP. Og i min pure-ftpd.conf har jeg satt "PassivePortRange" til "5000 5500". Dette har jeg allerede forwarded i routerne. Sitter bak NAT og har to routere. Thomson Speedtouch routeren fikk jeg fra NextGenTel og har en egen trådløs router fra Netgear. Bruker FileZilla som min FTP klient i Windows. Har prøvd å koble meg til serveren i "Passive mode" og "Active mode", men det har absolutt ingenting å si. Det virker ikke for meg. Snakket med noen av vennene mine som har en brukerkonto på boksen, det funker for dem å bruke "Active mode" men ikke "Passive mode". Har også lagt merke til at jeg ikke får koblet meg på en server som drives av en annen kompis. Har aldri hatt noen problemer med å koble meg til hans server, men nå får jeg akkurat samme feilmelding som jeg får når jeg prøver å koble til min egen. Kan det kanskje ha noe med at jeg har åpnet noen porter eller noe slikt som gjør at jeg rett og slett ikke kan koble meg til noen FTP servere?! Hva kan jeg muligens gjøre for å unngå slike problemer i fremtiden? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Kanskje serveren ikke støtter MLSD for å liste filer. Se om du kan sette klienten til å bruke STAT -L istedenfor. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det funket ikke for Filezilla, men jeg fikk det til i FlashFXP. Og nå kommer jeg faktisk inn på serveren. Jeg har også tenkt til å prøve å disable DHCP server i den trådløse routeren og bruke den som en switch med en trådløs access punkt. Regner med at det kanskje vil gjøre det bedre å få brukt FTP, ettersom FTP og NAT ikke liker hverandre så godt. Og det hjelper hvertfall ikke at jeg har to NAT routere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Men akkurat nå sliter jeg litt med å overføre filer fra min PC til FTP serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå