Gå til innhold

Koble til høytalere - Helt fersk

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke ord for hvor fersk jeg er i dette..

Jeg har 2 stk Bass-elementer i en kasse, hvordan får jeg koblet disse til den nye forsterken min? Det er en Onkyo TX SR576.

Eneste jeg har er en Pre-out som står nevnt på "Subwoofer", men da antar jeg at jeg trenger en optisk ledning til en ny forsterker igjen, eller?

Igjen, sorry for at jeg sannsyligvis er helt på jordet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den totale impedansen ikke blir lavere en 4Ohm kopler du begge deler til høytalerutgangen. Altså hvis Proson-høytalerne er på 8Ohm (står ved terminalene bakpå) og basselementene er på 8Ohm går det bra. To 8Ohms høytalere i paralell blir 4Ohm totalt.

Kopler du bassene direkte til phonopluggen som er merket subwoofer, vil du for det første ikke få noen lyd og for det andre risikerer du og ødelegge forsterkeren.

Basselementene må drives av en effektforsterker, enten den i Onkyoen eller en dedikert subwooferforsterker. Den beste løsningen er å kjøpe en subforsterker med innebyggd delefilter og nivåregulering, og bruke pre-out på Onkyoen.

(Endret: Rettet skrivefeil)

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
Jeg har 2 stk Bass-elementer i en kasse, hvordan får jeg koblet disse til den nye forsterken min?
Okei, den virka jo fornuftig nok, men har du noe bass-element til grei pris?
Vil du ikke bruke basskassen du har like vel ?

Onkyoen er ikke laget for høytaler med lavere impedans en 4Ohm, den blir neppe ødelagt hvis du prøver å gå lavere, men du risikerer at sikkringskretsløpet slår inn og ikke får brukt forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...