TanglewoodD Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg har ikke ord for hvor fersk jeg er i dette.. Jeg har 2 stk Bass-elementer i en kasse, hvordan får jeg koblet disse til den nye forsterken min? Det er en Onkyo TX SR576. Eneste jeg har er en Pre-out som står nevnt på "Subwoofer", men da antar jeg at jeg trenger en optisk ledning til en ny forsterker igjen, eller? Igjen, sorry for at jeg sannsyligvis er helt på jordet.. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Basselementene koples til høytalerutgangen, slik du kopler hvilken som helst annen høytaler. Hvilke andre høytalere har du ? (Endret: La til en g) Endret 12. juli 2009 av k-orm Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Disse to utgangene er alt brukt til frontsettet, Proson V ( disse suger, men fikk de av bror) Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Hvis den totale impedansen ikke blir lavere en 4Ohm kopler du begge deler til høytalerutgangen. Altså hvis Proson-høytalerne er på 8Ohm (står ved terminalene bakpå) og basselementene er på 8Ohm går det bra. To 8Ohms høytalere i paralell blir 4Ohm totalt. Kopler du bassene direkte til phonopluggen som er merket subwoofer, vil du for det første ikke få noen lyd og for det andre risikerer du og ødelegge forsterkeren. Basselementene må drives av en effektforsterker, enten den i Onkyoen eller en dedikert subwooferforsterker. Den beste løsningen er å kjøpe en subforsterker med innebyggd delefilter og nivåregulering, og bruke pre-out på Onkyoen. (Endret: Rettet skrivefeil) Endret 12. juli 2009 av k-orm Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Impedansen er på 4Ohm på hver. Så med andre ord, så går det ikke? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 To 4Ohms høytalere i paralell blir totalt 2Ohm som blir for lavt for forsterkeren. En egen forsterker til basshøytalerne trenger ikke bli dyrt, du får Proson RV 2050 for 1050,- kr. I tillegg trenger du en 2-til-1 phonokabel som du kopler fra subwooferutgangen på Onkyoen til 'Main in' på Prosonen. Onkyoen har innebyggd delefileter. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Okei. Hva betyr det at det er for lavt? At forsterkeren ikke klarer, eller at den tar skade av det? Om ike begge? Okei, den virka jo fornuftig nok, men har du noe bass-element til grei pris? En kompis av meg har en celestion 12", får sjekke den først. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg har 2 stk Bass-elementer i en kasse, hvordan får jeg koblet disse til den nye forsterken min? Okei, den virka jo fornuftig nok, men har du noe bass-element til grei pris?Vil du ikke bruke basskassen du har like vel ? Onkyoen er ikke laget for høytaler med lavere impedans en 4Ohm, den blir neppe ødelagt hvis du prøver å gå lavere, men du risikerer at sikkringskretsløpet slår inn og ikke får brukt forsterkeren. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Kanskje like greit å finne noe som er bra og helt okei. Får se. Akkurat nå har jeg funnet ut at venstre side spiller høyere enn venstre ; Å jeg har ikke endret på noe på forsterkeren. Noen tips? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Sjekk balanseinnstillingene i menyen til forsterkeren. Hvis alt ser bra ut der, sjekk om ledningene på inngangene sitter skikkelig, både på kilden og på reciveren. Forslag til ny subwoofer: XTC 99 W8.16. Den kan bli litt snau, så hvis du synes du har råd, kjøp heller XTC 99 W10.16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå