NeW_PrO Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Hei Jeg er har interresert meg mer og mer for kunstige søtningstoffer og hva de gjør med helsa i det siste. Så enkelt nok lurer jeg på hva som er det minst farlige og det mest farlige Syntetiske søtningstoffer: Aspartam, Acesulfam K, Cyclamat, Sakkarin og Sukralose Også lurer jeg på hvilke av de "Naturlige" søtningstoffene som er best? Da mener jeg de som er mest skånsom for magen osv. "Naturlige" søtningstoffer: Sorbitol, Xylitol, Maltitol, Mannitol, og isomalt. (jeg vet det er mange flere men disse er de mest kjente. Endret 12. juli 2009 av NeW_PrO Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Så lenge du ikke bruker helt ekstreme mengder, er alle like farlige, nemlig ufarlige.. Ja da, jeg vet at man i forsøk med rotter har vist at Aspartam kan gi kreft, men det er i helt perverst høye doser. Alle kunstige søtningsstoffer er grundig testet og er trygge så lenge man bruker normale mengder. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Så og si alle typer sukker, kunstig eller ikke fører over tid til vektøkning og er ikke sett på som sunt akkurat. Selv sukker med 0 kcal bidrar til økt vekt. Jeg sier ikke at et gram er alt som skal til men i passe store mengder fører typisk sukker-mat man finner i vanlige butikker til en vektøkning. Om det enten er i en sjokoladeplate eller i tyggis. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) ..sukker med 0 kcal bidrar til økt vekt. For det første: sukker er sukker og har ikke 0 kcal. Det som har 0 kcal er mer eller mindre naturlige søtningsstoffer, ikke sukker. For det andre, og litt viktigere: Jeg har hørt denne påstanden mange ganger, og klarer ikke å forstå årsakssammenhengen. Økt vekt er et resultat av at energiinntaket er større enn forbrenningen, og kunstige søtningsstoffer som ikke tas opp i kroppen utgjør ikke noe energiinntak. Hvordan kan det da bidra til økt vekt? Argumentet "Hvis du drikker Cola light, har du lyst på chips i tillegg.." ser jeg bort fra. Endret 13. juli 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Bukspyttkjertelen i kroppen reagerer på søtningsmiddlet, og produserer insulin til ingen nytte. Insulinet blir da værende i kroppen / blir til fett. Hørt mange si det. Bekreft / avbekreft noen? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvordan kan det da bidra til økt vekt? Det er, så vidt jeg vet, ikke gjort noen store studier på mennesker, men rotter som får i seg kunstige søtningsstoffer legger på seg mer enn de som spiser vanlig kaloriholdig sukker [Swithers]. I tillegg kan man jo lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substit...e_health_issues om diverse testresultater, hovedsaklig på rotter. I store mengder gir mange søtningsstoffer kreft i rotter. Selv holder jeg meg unna alt av kunstig søtning ganske enkelt fordi jeg ikke har noe behov for brus etc. Om man absolutt må innta slikt tviler jeg på at et lite inntak har noen som helst effekt på helsa uansett hva det skulle være slags søtning. Raffinert sukker er iallefall minst like farlig som de fleste alternativene. Og nei, insulin blir ikke til fett, men kunstig søtning og forhøyede nivåer insulin er korrelert til insulinresistens og dermed diabetes 2. http://messageboards.ivillage.com/n/mb/mes...&msg=6330.1 (fikk ikke direktelinken til artikkelen til å fungere) Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Prøv Stevia ..google it! Har et par stykker stående i vinduskarmen selv her. Søtt som bare rakkern, 100% naturlig, ingen av disse kalorigærningene og ..ja, godt er det også Jeg prøver å etterstrebe minst mulig unaturlige, kunstige, syntetiske osv tinger i maten, og mest mulig økologisk, naturlig og endel hjemmedyrket (FULL kontroll da!). Har så langt holdt meg unna både kreft og diabetes Uansett lever vi ikke i en ideell verden, og litt dritt får man alltids i seg. Alt med måte, så tror jeg nok de fleste av oss skal klare seg ganske bra. Endret 13. juli 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) 1,5 timers video: Aspartame: Sweet Misery A Poisoned World Topic om lettbrus: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=697427&st=0 Endret 13. juli 2009 av Thor. Lenke til kommentar
H1rik1 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg kan anbefale deg boken Den hemmelige kokken skrevet av Svenske Mats-Eric Nilsson Her står det en liste over alle tilsetningsstoffer og hva de fremstilles av og om de er helsefarlige Fra bokomslaget Den hemmelige kokken sysler ikke med ekte råvarer på et kjøkken. Han har hvit frakk og jobber på laboratorium. Da Mats-Eric Nilsson begynte å lese etikettene på matvarene, ble han skremt. Maten kunne inneholde 70 ingredienser, gjerne skjult bak betegnelser som E412. Det fikk ham til å lete etter det virkelige innholdet i maten vår. Visste du at nesten all vaniljesmak stammer fra råttent svensk tømmer? Eller at ferskpresset juice kan være lagret i opptil ett år? Denne boka avslører jukset. Den gir også en innkjøpsguide, en sesongkalender for frukt og grønt samt en oversikt over hvor i Norge man kan kjøpe ekte varer. Boka gir også en guide til både de harmløse og mer risikable E-stoffene vi bombarderes med. Den hemmelige kokken skapte furore i Sverige da den kom, og flere produsenter har i ettertid endret innholdet i matvarene sine. Denne utgaven er bearbeidet for norske forhold av Jan-Tore Egge fra Slow Food-bevegelsen. Levert av © DnBB AS Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Prøv Stevia ..google it! Har et par stykker stående i vinduskarmen selv her. Søtt som bare rakkern, 100% naturlig, ingen av disse kalorigærningene og ..ja, godt er det også Jeg prøver å etterstrebe minst mulig unaturlige, kunstige, syntetiske osv tinger i maten, og mest mulig økologisk, naturlig og endel hjemmedyrket (FULL kontroll da!). Har så langt holdt meg unna både kreft og diabetes Uansett lever vi ikke i en ideell verden, og litt dritt får man alltids i seg. Alt med måte, så tror jeg nok de fleste av oss skal klare seg ganske bra. At noe er naturlig betyr ikke at det er ufarlig. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 At noe er naturlig betyr ikke at det er ufarlig. Absolutt ikke. Men jeg velger naturlig foran unaturlig fordi det er det mest naturlige for meg.. Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Bukspyttkjertelen i kroppen reagerer på søtningsmiddlet, og produserer insulin til ingen nytte. Insulinet blir da værende i kroppen / blir til fett. Hørt mange si det. Bekreft / avbekreft noen? Skal ikke si at jeg er noen ekspert men jeg ser ikke helt for meg at kroppen kan lage kalorier for så å lagre dem i kroppen? Da hadde de jo ikke vært vits å spise noe Endret 16. juli 2009 av NeW_PrO Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Dette svarer på noen spørsmål: http://www.pluto.no/Doogie/GA/blekka/ga180/light.html Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Dette svarer på noen spørsmål:http://www.pluto.no/Doogie/GA/blekka/ga180/light.html propaganda Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Kan du utdype deg? og sitat fra her: http://docs.google.com/gview?a=v&q=cac...hl=no&gl=no 2. I kroppen brytes aspartam ned slik at det dannes asparaginsyre, fenylalanin og metanol (tresprit). Produkter avnedbrytningen inkluderer formaldehyd og maursyre. Altså en nervegift. Som for andre peptider gir aspartam energi ved nedbrytning Det er en del av forklaringen på hvordan 0 kcal blir lagret i kroppen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 aspartam gir ikke energi. 0 energi betyr 0 energi ! og aspartam kan ikke brytes ned til forkjellige produkter, der noen av produktene plutselig har fått energi, kan godt vær kroppen hjelper til med å lage energi, men kroppen tar jo energi fra noe, så da er kroppen nødt til å ta energi fra seg selv.. så det er umulig å få i seg energi ved å drikke noe med 0 energi i... Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Igjen, jo det blir faktisk energi av aspartam: http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam Men det er tydeligvis veldig små mengder. Men at det blir til maursyre sier seg selv at det ikke er sunt i store doser. Jeg sier ikke at du dør av en halvliter i uka, eller et par liter for den saks skyld, men daglig inntak kan jeg ikke se for meg som noe bra. Og jo, det ser ut som aspartam kan gi vektøkning selv om det er 0kcal. http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/144355 Lenke til kommentar
toazty Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 det er rundt 0.1 kcal pr 100g i pepsi maks hvis jeg ikke tar helt feil. det er så og si 0 . er det tomt så er det tomt. du får IKKE energi ut fra mineralvann som pepsi max , cola light osv. det at du faktisk kan legge på deg ved å drikke slike ting er en annen diskusjon. men aspartam i seg selv ineholder ikke energi. 1 liter aspartam inneholder jo selvfølgelig noe energi, men det blir brukt ørsmå mengder i brus, og igjen så er det ørsmå kalorier pr drikke enhet.. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Men igjen så blir det skadelige stoffer av aspartam som påvirker kroppen over tid (sjekk video i post #8) flere av av de som er intervjuet har et eller annet problem de påstår er fra aspartam. Det er tydelig at maurgift(nervegift) og tresprit er noe man ikke vil ha i kroppen. Så ja, det er ingen energi i sukkeret men velger du å drikke noe som kan skade kroppen over tid eller å heller drikke noe som kan "trimmes vekk" (rent sukker). Lenke til kommentar
toazty Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Men igjen så blir det skadelige stoffer av aspartam som påvirker kroppen over tid (sjekk video i post #8) flere av av de som er intervjuet har et eller annet problem de påstår er fra aspartam. Det er tydelig at maurgift(nervegift) og tresprit er noe man ikke vil ha i kroppen. Så ja, det er ingen energi i sukkeret men velger du å drikke noe som kan skade kroppen over tid eller å heller drikke noe som kan "trimmes vekk" (rent sukker). da kan du også spørre deg selv når du er 200kg tung og skal gå ned i vekt for legen har sagt at hvis du ikke slanker deg vil du dø rundt 45-50 års alderen. jeg ville valgt bort alt med sukker og gått over på sukkerfri produkter i tillegg til trening. så hva som faktisk er farligst i store doser er ikke vanskeligt å se.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå