Gå til innhold

1080i vs 720p Hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
720p tar mindre plass + noen skjermer kan ikke vise 1080i.

1080p er vel det beste her, også har vi noe som kalles "Beyond HD" som er 1200p.

1080p hadde vært å foretrekke hvis kameraet mitt hadde støttet det, men det er enten 1080i eller 720p. 720p tar litt mindre plass ja, men er det andre fordeler som progressive bilder har som gjør at dette foretrekkes foran interlaced?

Finnes det virkelig skjermer som kan vise 720p, og ikke samtidig støtte nedskalering av 1080i?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Det hele avgjøres av dine behov.

Med progressivt vises det helbilder i stedet for halvbilder og gir derfor ikke horisontale striper ved bevegelse. Er det videokamera så vil de fleste ha valget med 50i eller 25p.

Hvor mange bilder per sekund må du avgjøre selv hva du trenger. Du kan selvfølgelig bruke deinterlace og pulldown etc etc, men som sagt avhenger det av hva du skal bruke det til.

Om du deinterlacer 1080i og viser videoen kontra 720p progressivt så vil jeg anta du vil teoretisk se en minimal forskjell, men dette avhenger av råmaterialet ditt.

TV-en din skalerer bildet til oppløsningen den kan vise. Min 32" skalerer 1080p til 720p når jeg bruker Blu-ray og/eller PS3. Ja, det finnes TV-er som ikke støtter 1080i, men disse er en del år gamle. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg over det.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Det hele avgjøres av dine behov.

Med progressivt vises det helbilder i stedet for halvbilder og gir derfor ikke horisontale striper ved bevegelse. Er det videokamera så vil de fleste ha valget med 50i eller 25p.

Hvor mange bilder per sekund må du avgjøre selv hva du trenger. Du kan selvfølgelig bruke deinterlace og pulldown etc etc, men som sagt avhenger det av hva du skal bruke det til.

Om du deinterlacer 1080i og viser videoen kontra 720p progressivt så vil jeg anta du vil teoretisk se en minimal forskjell, men dette avhenger av råmaterialet ditt.

Javel... så interlaced gir striper ved bevegelse? Kan ikke si jeg har lagt merke til dette, men jeg har ikke kikka veldig godt etter heller. Er det dette som er grunnen til at noen foretrekker 720p fremfor 1080i?

På mitt kamera har jeg forøvrig kun valget mellom 1080i/50p og 720p/50p. Ikke 25p.

Ja, det finnes TV-er som ikke støtter 1080i, men disse er en del år gamle. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg over det.

Gamle TVer bekymrer meg ikke. ;) Spørsmålet var om det er noen TVer som ikke støtter 1080i hvis de støtter 720p? Jeg ville i tilfelle tro det er høyst uvanlig, men jeg spør fordi LysDiode brukte det som argument for at noen foretrekker 720p. Men jeg har alltid innbilt meg at alle skjermer som tar 720p også takler nedskalering av 1080i. Det er kanskje ikke riktig?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser horisontale striper på en TV så er det fordi bildebehandlingen tar seg av det. Mange sendinger på TV går i interlaced. Prøv på en PC så ser du. Mye av grunnen er at skjermkort og skjerm ikke gjør denne bildebehandlingen og må gjøres i software (avspiller/redigeringsprogram). VLC har f.eks mulighet for deinterlacing, men har aldri prøvd funksjonen.

Her ser du hva du vil oppleve på en PC.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d...rlacingani2.gif

Om kilden er 1080i/p så nedskaleres ikke bildet med mindre oppløsningen er 720 på TV-en. Teoretisk er 1080 bedre enn 720, men det har så mye mer å si hvor godt materiale du spiller av. Jeg foretrekker 720p fremfor 1080i/p på f.eks et kompaktkamera fordi detaljene et slikt kamera gir ikke er god nok.

Lenke til kommentar
Om kilden er 1080i/p så nedskaleres ikke bildet med mindre oppløsningen er 720 på TV-en.

Selvfølgelig. Men det jeg lurer på, for tredje gang :), er om det finnes noen TVer med 720p oppløsning som ikke støtter nedskalering av 1080 bilde?

Teoretisk er 1080 bedre enn 720, men det har så mye mer å si hvor godt materiale du spiller av. Jeg foretrekker 720p fremfor 1080i/p på f.eks et kompaktkamera fordi detaljene et slikt kamera gir ikke er god nok.

Det var et veldig godt argument, nå er vi inne på noe. For det er jo liten vits å filme i 1080i hvis ikke kameraet er god nok på det? Man sparer batteri, og bruker mindre plass på minnebrikka ved å filme i 720p.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Hvilket kamera er best til en billig pris?

Har sett på:

Toshiba S10, P30 (1080)

Creative Vado(720)

Er det noen andre kamerar til ca samme pris?

Viktig å ta i betraktning, er om filtypen kan redigeres i noe program.

Jeg ville kanskje heller gått for et godt kompaktkamera.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis du ikke ser horisontale striper på en TV så er det fordi bildebehandlingen tar seg av det. Mange sendinger på TV går i interlaced. Prøv på en PC så ser du. Mye av grunnen er at skjermkort og skjerm ikke gjør denne bildebehandlingen og må gjøres i software (avspiller/redigeringsprogram).

Vel...nå har jeg hatt kameraet i fire uker, og har fått testet ting i praksis. Jeg har ingen problemer med å se opptak gjort i 1080 interlaced på PCen. Jevnt og krystallklart bilde uten antydninger til problemet du nevner med horisontale striper. Det blir også veldig bra på TVen (Pioneer 5090).

Men jeg har et annet problem. Foreløpig må jeg konvertere opptakene til DVD da jeg ikke har bluray brenner. Det er også en del i slekta som kun har DVD spillere, så jeg er pent nødt til å lage noen DVDer. Jeg bruker TMPGEnc Authoring Works 4 for å lage DVD av HD opptakene. Jeg har filmet litt i 720p for å teste, siden det snakkes mye om at det er bedre pga jevnere panoreringer og bevegelser og slikt. Opptaken er veldig fine når jeg spiller de av på PCen. Men jeg har problemer med å konvertere de til DVD uten at filmen blir litt hakkete og rar.

Det blir kanonbra på DVD hvis opptakene er gjort i 1080i, men opptak gjort i 720p blir hakkete når jeg ser på den ferdige DVDen. Hva kan det komme av?

Det er sikkert noe jeg gjør feil her. På kameraet står det ihvertfall at jeg filmer i 720/50p. Når jeg så legger filmene inn i TMPGEnc Authoring Works står det at de er progressive med framerate 25. Det samme er encoderen stilt inn på (Se vedlagte bilder)

Skal ikke dette bli riktig da?

post-17053-1249682957_thumb.jpg

post-17053-1249682947_thumb.jpg

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Om kilden er 1080i/p så nedskaleres ikke bildet med mindre oppløsningen er 720 på TV-en. Teoretisk er 1080 bedre enn 720, men det har så mye mer å si hvor godt materiale du spiller av.

I følge hvilken teori? Din egen?

1080p har bare fordeler ifht 720 dersom vi ser bort fra båndbredde, kompresjon og cpu-bruk.

Men 1080i har fordeler og ulemper ifht 720p. Antall pixler per sekund er omtrent det samme.

-k

Lenke til kommentar
Men jeg har et annet problem. Foreløpig må jeg konvertere opptakene til DVD da jeg ikke har bluray brenner. Det er også en del i slekta som kun har DVD spillere, så jeg er pent nødt til å lage noen DVDer. Jeg bruker TMPGEnc Authoring Works 4 for å lage DVD av HD opptakene. Jeg har filmet litt i 720p for å teste, siden det snakkes mye om at det er bedre pga jevnere panoreringer og bevegelser og slikt. Opptaken er veldig fine når jeg spiller de av på PCen. Men jeg har problemer med å konvertere de til DVD uten at filmen blir litt hakkete og rar.

Det blir kanonbra på DVD hvis opptakene er gjort i 1080i, men opptak gjort i 720p blir hakkete når jeg ser på den ferdige DVDen. Hva kan det komme av?

Det er sikkert noe jeg gjør feil her. På kameraet står det ihvertfall at jeg filmer i 720/50p. Når jeg så legger filmene inn i TMPGEnc Authoring Works står det at de er progressive med framerate 25. Det samme er encoderen stilt inn på (Se vedlagte bilder)

Skal ikke dette bli riktig da?

Du har filmet i 720p50 og lagrer dette som 576p25 på DVD? Hvis jeg forstår parametrene dine rett så kastes annenhver frame, og det er ikke rart at det hakker da. Kan du sette ut-formatet til 576i50, slik at alle in-frames brukes?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...