deleder Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Noen som har noen erfaringer på dette området? Pris, forsikring, problemer med norsk sertifikat? Vi er 4 gutter som reiser med Gateway College til St. Barbara, California i september. Har bestemt oss for å kjøpe en enkel og billig bil. Noen som har erfaringer med valg av bil og spesielt hva man trenger av registrering, forsikring og pris på dette. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
mrducati Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Noen som har noen erfaringer på dette området? Pris, forsikring, problemer med norsk sertifikat? Vi er 4 gutter som reiser med Gateway College til St. Barbara, California i september. Har bestemt oss for å kjøpe en enkel og billig bil. Noen som har erfaringer med valg av bil og spesielt hva man trenger av registrering, forsikring og pris på dette. Takk for all hjelp! Jeg har kjøpt ett par biler den gang jeg studerte i San Francisco. I USA kan du få kjøpt utrolig billige biler hvis man ser seg litt rundt. En brukt bil er liksom ikke noe å ha der borte, eller iallefall var det sånn da jeg var der(1998-2000). Jeg kjøpte f.eks en 10 år gammel Jaguar xj-s V12 Cabriolet for 8.000 $. Det kan ha endra seg litt etter finanskrisen, men fremdeles er bruktbilprisene helt annerledels enn her hjemme. Jeg betalte også 60 $ for en veldig stygg VW Rabbit (Golf) Cabriolet. OK, dette er ikke typisk, men det viser at det er mulig å få ting ganske mye billigere enn hjemme hvis en leter litt. Skulle jeg reist over igjen hadde jeg helt klart kjøpt åpen bil igjen. Særlig hvis jeg skulle til St Barbara! Det koster nesten ikke mere, og der borte er utvalget stort. En Chrysler Stratus / Sebering convertible kan du få for "en slikk og ingenting" der borte, og er vel ikke det mest sportslige, men har plass nok til fire gutter. Blir veldig misunnelig merker jeg!!! Golfen jeg hadde sto åpen bestandig, sol eller regn (regn???). Den hadde vanntette seter, som jeg dro over med ett pusseskinn hvis det var kommet regn. DMV (departement of Motor Vehicles) skal ha en viss prosent av kjøpesummen (husker ikke helt men tror det er rundt 10%), men her er det muligheter for å gjøre noen "triks" hvis du kjøper privat. Jeg fikk selger til å skrive at bilen var en gave, så slapp å betale noe. Hvis det ikke er nye regler kan du kjøre med norsk sertefikat 1/2 år, før du må ta amerikansk. Det er også noe du gjør hos DMV. Amerikansk sertefikat er kjempelett å ta, og du kan bruke din egen bil til å kjøre opp. Ingen jeg kjenner hadde noen kjøretimer, og leste bare ett lite hefte med regler først for å ta teorien. Amerikansk førerkkort er forresten greit å ha som I.D. Når det gjelder forsikring kan du betale så mye du orker! Ansvar er obligatorisk som hjemme, og jeg holdt meg til det. En hører jo mange skrekk-historier om saksøking for alt mulig. Husker ikke hvor mye jeg betalte for mine to biler, men mener at det ikke var mere enn jeg gjør her hjemme. Det er klart man KAN bli saksøkt, men det er også en mulighet for at du ikke blir saksøkt. Tenk over at forsikringsselkapene tjener penger på din forsikring, så statistisk sett kommer du billigere ut hvis du ikke har forsikring (unntatt den som er lovpålagt). Amerikanerene er generelt veldig høflige i trafikken, og slipper andre frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå