Gå til innhold

Støvfilter vifter (kjøling) Cooler master HAF 932

Anbefalte innlegg

Det er nå slik at jeg har en maskin på vei fra komplett, og kabinettet er HAF 932. Jeg har etter bestilling lest MYE om støvproblematikk. Ved bestilling vektla jeg kabinettet kun grunnet meget god kjøling, men overså totalt problematikken med støv.

Ettersom kabinettet har hull og åpninger absolutt overalt har jeg skjønt at det er et meget reelt problem å holde støv borte.

Men noe må da kunne gjøres. Jeg tar gjerne imot råd og tips fra alle som har erfaring (gjerne med samme kabinett). Har prøvd å finne filter på noen nettbutikker uten hell.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takker for tipset, har etter litt tenking valgt å gå for akkurat den løsningen. Dessverre ser det vel stygt ut, skal legge opp bilder for å vise de som ikke gidder å sjekke linken.

Er absolutt en løsning for alle eiere av Cooler Master HAF 932.

Lenke til kommentar

Rapport etter flere ukers bruk:

Ingen temperaturøkning etter at strømpebuksen/støvfilterløsning er festet.

Renser filteret en til to ganger i uken, og er da en hel del. Man slipper altså store mengder støv med dette, svært effektivt. Har så langt ikke måttet fjerne noe inne i maskinen, rett og slett svært lite som kommer inn.

Håper dette er en løsning for andre der ute :)

post-99424-1248719678_thumb.jpg

post-99424-1248719688_thumb.jpg

post-99424-1248719703_thumb.jpg

post-99424-1248719715_thumb.jpg

post-99424-1248719745_thumb.jpg

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvordan festet du filteret (strømpebuksen)?

Kjøpte borrelåsbånd på clas ohlson, fester dette langs kantene av luftinntaket (den "harde" siden av båndet) og fester deretter strømpebuksen på denne. Du kan se hvordan det er gjort på det første bildet.

Det kan høres ille ut, men det ser ikke så dårlig ut grunnet maskinens farge, og strømpebuksen er nærmest usynlig også :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Hvordan festet du filteret (strømpebuksen)?

Kjøpte borrelåsbånd på clas ohlson, fester dette langs kantene av luftinntaket (den "harde" siden av båndet) og fester deretter strømpebuksen på denne. Du kan se hvordan det er gjort på det første bildet.

Det kan høres ille ut, men det ser ikke så dårlig ut grunnet maskinens farge, og strømpebuksen er nærmest usynlig også :)

GENIALT

Lenke til kommentar

En annen måte å lage støv filter er å ta en tyn pappskive, gjøre hull i. Finne ett par gamle dvd cover, helst sorte. Bruke pappen som mal og markere hull i dvd coveret. Etter hullen er gjorde så går man i "damas" skuff å finner ett par fine stømpebokser og fester over coveret med for eksempel lim. Blir tynt og ser ok ut.

Annars kan man ju alltid kjøpe ferdige for en ca 30.- da =)

Bare for at gjøre det klart så bruker man IKKE pappen man brukte som mal.

Iexo.

Lenke til kommentar
En annen måte å lage støv filter er å ta en tyn pappskive, gjøre hull i. Finne ett par gamle dvd cover, helst sorte. Bruke pappen som mal og markere hull i dvd coveret. Etter hullen er gjorde så går man i "damas" skuff å finner ett par fine stømpebokser og fester over coveret med for eksempel lim. Blir tynt og ser ok ut.

Annars kan man ju alltid kjøpe ferdige for en ca 30.- da =)

Bare for at gjøre det klart så bruker man IKKE pappen man brukte som mal.

Iexo.

Synes det er veldig fint med andre forslag, men selv etter å gjentatte ganger å ha lest beskrivelsen så klarer jeg ikke helt å forstå denne fremgangsmåten. Om du har bilder eller kan forklare annerledes så tror jeg flere en meg vil være takknemlige, for det er alltid godt med flere alternativ!

Lenke til kommentar

Har ikke noen bilder nå, og har heller ikke noen planer på at gjøre meg nye støv filter.

Men kan forsøke å forklare lit bedre.

Du trenger en tynn pappskive,kniv/ saks eller lignande, 1st dvd cover av den typen i myk plast helst sort, 1st sort strømebukse fra dama di eller noen annen som kan tenkes ha en pent brukt. Lit lim, en penn, og en borr eller lignende for at gjøre hull.

Tegn ut vifte størrelsen på pappen.

Lag så mange hull du vill ha med borren. ( trenger ikke store hull )

Kutt ut vifte størrelsen du trenger støv filter til av dvd coveret. 120mm er det største vill jeg tro man kan få ut av et dvd cover.

Ta pappen og legg over dvd coveret og markere med en penn eller noe alle hull du gjorde.

Ta en borr og lag hullen ( går fint at gjøre for hand )

Nå bør du ha 1st plast skive fra ett dvd cover som er like stort som den vifte du ønsker å ha filter til.

Viss du alerede ikke har 1st strømpebukse så er det nå tid for at gå i "skuffen" og finne 1st pent brukt.

Bruk saksen og lag en vifte formet bit av strømpebuksen.

Lim så fast det på coveret som du har gjort ferdigt og vips så har du et støv filter.

Håper det hva lettere å forstå denne gang.

Iexo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...