Gå til innhold

Enkelt kamera, med gode autoinstillinger?

Anbefalte innlegg

Skal finne et BRUKERVENNLIG kamera til en 58-åring som skal bytte ut sitt film-kompaktkamera.

Har selv et Nikon D80 og bra peiling på kameraer generelt, men har ikke helt oversikt over kompaktkameramarketdet for tiden...

Hvilke kamera er å anbefale hvis kriteriene er:

- ENKELT å håndtere: Ikke altfor små knapper osv.

- God, tydelig skjerm.

- Tar gode bilder på AUTO-instilling: Gjør ikke noe om kameraet også har manuelle instillinger, men disse vil ikke bli brukt, og de må derfor ikke gjøre at kameraet blir komplisert å bruke.

Prisklasse er ikke helt bestemt, men kom gjerne med flere tips fra billige kameraer og opp til ca 2500 kroner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en forkjærlighet for Canon ixus, har mitt femte nå ved siden av EOS 50D. Det er enkelt, lite, stor skjerm og god programvare. Den beste av Ixusene jeg har hatt er 850IS. (Skulle jeg valgt noe annet, ville det blitt Panasonic Lumix eller Canon G9)

RandiA

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg ville sett "slippe å lade" som noen fordel egentlig :) men det er bare min mening.

Enig. Ønsker batteri som lades i kameraet.

Ser f.eks. Samsung deler kameraene sine i kategorier. Har en "point-and-shoot" kategori, som stemmer overens med mine krav. Altså at kameraet tar gode bilder på auto. I tillegg har de endel predefinerte instillinger, som portrett, landskap.

Nå er ikke Samsung et merke jeg ville vurdert til kamera egentlig. Noen med erfaringer?

Er det andre merker enn de store (Canon, Nikon, Leica, Panasonic, Sony) som i det hele tatt er verdt å se på?

Jeg presiserer at enkelhet i bruk og GODE bilder i dette tilfellet er BEDRE enn litt mer kronglete i bruk og FANTASTISKE bilder...

Lenke til kommentar

Da tror jeg du innskrenker valget VELDIG mye. Jeg vet faktisk ikke om et eneste kompaktkamera som kommer med kabel som kobles til kamera for å lade, fremfor ekstern batterilader (har solgt kamera i 7 år). Mulig noen har muligheten, men har heller aldri sett ekstern ladekabel som tilleggsutstyr til et kompaktkamera. Noen kompakte har DC (strøm) inngang, men det er nok stort sett kun for å kunne kjøre kameraet på nettspenning ved for eksempel overføring til PC. Faktisk har jeg sett den løsningen på enkelte Ixus-kamera, men der må man ta ut batteriet og sette inn en overgang. Altså er det umulig å lade batteriet i kameraet.

For det andre så er det da virkelig ikke så vanskelig å ta ut batteriet og sette det i en ekstern lader. Tar deg maks 10 sekunder mer enn om du kunne koblet en kabel direkte til kameraet.

For det tredje så er det en stor fordel å kunne lade batteriet utenfor kameraet. Da kan man bruke et batteri, mens det andre lades. Skulle man ladet batteriet i kameraet, så stenger man kameraet for bruk de timene man bruker for å lade.

Og for det fjerde ville antakeligvis kameraet blitt større om det skulle hatt den nødvendige elektronikken innebygget for å kunne lade batteriene.

Ja, og vil du ha en femte grunn... lading av batterier fører til stor varmeutvikling, spesielt på batteriet men også på elektronikken som lader, og på et lite kompaktkamera der alt sitter veldig tett i kameraet, kan det være uheldig og kanskje direkte farlig.

Så du må nok finne deg i å måtte ta ut batteriet for å lade, men det bør du egentlig bare være glad for :)

Lenke til kommentar

Da tror jeg du innskrenker valget VELDIG mye. Jeg vet faktisk ikke om et eneste kompaktkamera som kommer med kabel som kobles til kamera for å lade, fremfor ekstern batterilader (har solgt kamera i 7 år). Mulig noen har muligheten, men har heller aldri sett ekstern ladekabel som tilleggsutstyr til et kompaktkamera. Noen kompakte har DC (strøm) inngang, men det er nok stort sett kun for å kunne kjøre kameraet på nettspenning ved for eksempel overføring til PC. Faktisk har jeg sett den løsningen på enkelte Ixus-kamera, men der må man ta ut batteriet og sette inn en overgang. Altså er det umulig å lade batteriet i kameraet.

Min Fujifilm F30 lader batteriet i kameraet. Sikkert noen andre Fujikameraer som gjør det samme.

Lenke til kommentar

Min Fujifilm F30 lader batteriet i kameraet. Sikkert noen andre Fujikameraer som gjør det samme.

Det gjør mitt fujifilm F31fd også, så det første jeg gjorde var å kjøpe en ekstern lader + ett ekstra batteri.

Lenke til kommentar

De fleste mobiltelefonkameraer lades uten å ta ut batteriet. Men det er vel ikke helt det 58-åringen er ute etter. :p

Det er noen eldre kameraer med docking-stasjon (bl.a Kodak) som lar deg lade batteriet i kameraet.

Samsung er forresten et helt greit merke på et kompaktkamera så jeg synes ikke du skal utelukke de på grunn av merket.

Vær obs på at en del av disse billigkameraene er laget med skrøpelig plast og er ganske sårbare for ytre påkjenninger. Olympus sin Tough-serie er både enkle og robuste, hvis robusthet er noe du prioriterer.

Lenke til kommentar
Hvilke kamera er å anbefale hvis kriteriene er:

- ENKELT å håndtere: Ikke altfor små knapper osv.

- God, tydelig skjerm.

- Tar gode bilder på AUTO-instilling: Gjør ikke noe om kameraet også har manuelle instillinger, men disse vil ikke bli brukt, og de må derfor ikke gjøre at kameraet blir komplisert å bruke.

Sjekk Fujifilm F100fd. Du kan stille inn maks AUTO ISO slik at det ikke bruker for høy ISO (f.eks 1600, 3200) og dermed gir mye støy på bilde. Fujifilm er kjent for å ha bedre kvalitet ved høyere ISO enn andre merker. Har også facedetection 3.0 som kan være greit om man ikke er for erfaren med kamera. Samt god zoom: 28-140mm equiv lens with 5x optical zoom Du kan lese denne testen.

Akam sin lignende test var en tulletest og fullstendig misvisende, dvs med mindre alt du bryr deg om er designet på kamerat.

Svigermor har et F40fd og min mor et F100fd, de bruker bare Auto og de har ikke problemer med det. Har kun satt begrensinger på maks ISO.

Kona har F31fd, men hun kan fotografere så bruker også manuelle innstillinger.

Du får nå tak i F100fd til rundt 2000,- (se prisguiden) fra nettbutikker. Fujifilm F200EXR er det nye kamerat, men det koster rundt 3000,- så er vel utenfor budsjettet?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Er det andre merker enn de store (Canon, Nikon, Leica, Panasonic, Sony) som i det hele tatt er verdt å se på?

Jeg presiserer at enkelhet i bruk og GODE bilder i dette tilfellet er BEDRE enn litt mer kronglete i bruk og FANTASTISKE bilder...

Vil vel si at Canon er det eneste i forhold til budsjett. Jeg kikket en del på Nikon da jeg har selv Nikon speilrefleks, men det ser ut til at Nikon ikke satser så mye på kompaktkamerasegmentet. Leica kan du vel bare glemme med hensyn på pris og auto?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...