Qiia Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Hei! Jeg har tenkt en stund nå på å dra på et ridestevne, å sta bilder av hester som hopper over hindrer. Men om jeg da tar bilder av en hest som hopper over et hinder (uten at hele rytteren er med), har jeg da rett til å publisere bildet? Eller må jeg spørre eieren av hesten om tilatelse? Eller, si at rytteren var med (gjenkjennelig for andre mennesker), må jeg også da spør om tilatelse? Eller si feks, jeg går på tur med en veninne som passer sin vennines hund. Kan jeg ta ta bilder av den og publisere, eller blir det 'ulovlig'? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Anbefaler deg å høre med fotodelen av forumet for bedre svar, men jeg antar at de samme reglene gjelder som under konserter, bilstevner osv. Du må høre med arrangøren! Vedkommende deltar på et offentlig stevne, og det blir som å ta bilde av en random idretsutøver: Alle kan, men det er greit å avklare det med øverste hold først. Du kan fint ta bilde av bikja til venninnen din. Det er en hund. Du kan ta bilde av venninnen din òg, men for å publisere det på nett, må du ha hennes tilatelse. Lenke til kommentar
Qiia Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Takk for svar! Skal sende samme innlegg i fotodelen Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Et ridestevne går som et offentlig arrangement og da er det full lovlig å ta bilder og publisere de senere. Såfremt det ikke er opplyst om at det er fotoforbud. Sjekk også åndsverksloven for mer infp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå