Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta bilde av hest & rytter

Qiia

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt en stund nå på å dra på et ridestevne, å sta bilder av hester som hopper over hindrer.

Men om jeg da tar bilder av en hest som hopper over et hinder (uten at hele rytteren er med), har jeg da rett til å publisere bildet? Eller må jeg spørre eieren av hesten om tilatelse? Eller, si at rytteren var med (gjenkjennelig for andre mennesker), må jeg også da spør om tilatelse?

Eller si feks, jeg går på tur med en veninne som passer sin vennines hund. Kan jeg ta ta bilder av den og publisere, eller blir det 'ulovlig'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å høre med fotodelen av forumet for bedre svar, men jeg antar at de samme reglene gjelder som under konserter, bilstevner osv. Du må høre med arrangøren! Vedkommende deltar på et offentlig stevne, og det blir som å ta bilde av en random idretsutøver: Alle kan, men det er greit å avklare det med øverste hold først.

Du kan fint ta bilde av bikja til venninnen din. Det er en hund. Du kan ta bilde av venninnen din òg, men for å publisere det på nett, må du ha hennes tilatelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...