Gå til innhold

lage webshop fra grunnen av, umulig eller?????

Anbefalte innlegg

Hei.

i frykt for å bli ledd og buet ut stiller jeg følgende spørsmål:

Hva skal til for å lage en enkel men stilig websjappe for å selge sportsutstyr. Må ha følgende:

50-60 produkter med bilder og informasjon.

Mulighet for betaling på websiden via VISA el lign (er dette vanskelig??).

Linker til endel produsenter.

Mange bilde og videofiler

Har bestilt meg Domene og webhotell via servetheworld.no, har 1 GB plass til sjappa, så det er nok til video og bildefilene.

Jeg har ikke drevet med Webdesign før, men har alle ideene og layouten på plass :)

Jeg ser at det er mange firma som selger "pakker" med webshopper som kan tilpasses individuelle behov, men alle disse koster FLESK. Det er heller ikke aktuelt å leie inn noen proff designer for å lage disse sidene, regner med at det også koster flesk.

Jeg tenker meg noe ala dette: www.spiral.no ,er dette en komplisert side å lage, eller???

Håper noen tar seg tid til å gi meg noen innspill, gjerne lenker til aktuelle siter på nettet med god informasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe av dette er veldig vanskelig, men for en som er kjempefersk blir det en hel del med læring først :) , gå til www.hotscripts.com og finn deg en enkel webshopløsning der, gjerne en php-MySQL basert løsning, da dette kansje kan være enklest...

Men i motsetning til spiral bør du ikke "låne" designen til www.fly4fun.dk :D Du bør også ha en side som er lett å administrere, legge til nye profukter ,ta bort gamle, endre priser, en liten nyhetsdel der små og store ting fra dine leverandører ble presentert ville kansje også være fint.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å finne et enkelt webshopsystem og sette den opp. Du må først kartlegge en del ting som f.eks hvor "stort" systemet skal være, hvor mye den skal "tåle" osv... Så må du finne ut av hva slags databaser serveren din støtter og også hvilke programmeringsspråk den støtter.

Jeg anbefaler (selvfølgelig :p) at du skriver webshop systemet for hånd, eller får en "student" eller lignende til å gjøre det for deg. Hvis du bruker et av systemene som du kan finne hos hotscripts, vil det aldri være 100% tilpasset _ditt_ behov liksom.

Hvis du derimot absolutt _vil_ bruke et ferdig laget system (og serveren din støtter PHP og MySQL) så vil jeg anbefale osCommerce.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag :wink:

Joda jeg er toalt newbie med php, men er meget villig til å lære, tor nok det går greit etterhvert. Serveren jeg har leid meg inn på er servetheworld, til 99,- pr mnd, og den har visstnok støtte for alt jeg kommer til å trenge (tror jeg) :oops: correct me if Im wrong.

Vil riktignok modere meg litt nå da: Det trenger ikke å være noen online betalingsdel på shopen, men jeg må ha en enkel og grei handlekurv som kan linkes opp mot en av mail kontoene på serveren.

Så når jeg har tenkt meg litt om, må jo dette gå ann å lage som en vanlig "hjemmeside", skal jo bare vise noen produkter, trenger ikke online lagerersituasjon osv osv. Men jeg trenger en mulighet for å kjapt kunne legge til produkter, og enkelt kunne forandre på produkter som allerede ligger inne på siden.

Gjør dette saken noe enklere? eller blir det fremdeles knot???

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha VISA betaling, er det litt stress ja. Har gjort det selv, med netaxept.no som formidler. Men det er MYE å programmere, masse xml og annet som jeg egentlig ikke har peiling på. Tok noen måneder å få opp, det følger med en slags veiledning for hvordan du skal sette det opp, men den er skrevet av programmerere for programmerere :(

Ellers må du finne en ISP som tilbyr VISA betaling som en del av pakken. Men det er dyrt!

Lenke til kommentar

takker og bukker for at dere trar dere tid til å tipse meg om mulighetene der ute :D

Jeg likte nopdesign.com sin webshop, tror den kan gjøres fin og oversiktlig temmelig enkelt.

Men er det noen ulempe med at det er javascript?

Når jeg har bestemt meg for webshop mal, er det bare å bytte ut og modifisere malen? uten noe kode programmering? rett og slett: finn, trykk, flytt osv osv????

Lenke til kommentar

nopdesign.com sin shop er ganske enkel å endre design på , selv brukte jeg bare selve "javascript-motoren" som jeg forandra litt på for å kunne bruke den i et framesett (oppdatering av handlekurvoversikten i annen frame for å slippe å bla seg tilbake for hver vare man la i kurven bla.a.)

Ulempene med javascript og informasjonskapsler (coockies) er jo at den enkelte kunde kan ha en nettleser som pr default ikke har påslått støtte for dette eller ikke vil motta coockies (mozilla f.x.) da vil kunden måtte slå på dette for å få brukt webshopen, løsningen da blir vel å lage en side for brukerstøtte som kan hjelpe kunden med dette....

Lenke til kommentar
Det er ikke bare å finne et enkelt webshopsystem og sette den opp. Du må først kartlegge en del ting som f.eks hvor "stort" systemet skal være, hvor mye den skal "tåle" osv... Så må du finne ut av hva slags databaser serveren din støtter og også hvilke programmeringsspråk den støtter.

Jeg anbefaler (selvfølgelig :p) at du skriver webshop systemet for hånd, eller får en "student" eller lignende til å gjøre det for deg. Hvis du bruker et av systemene som du kan finne hos hotscripts, vil det aldri være 100% tilpasset _ditt_ behov liksom.

Hvis du derimot absolutt _vil_ bruke et ferdig laget system (og serveren din støtter PHP og MySQL) så vil jeg anbefale osCommerce.

Piranha: dersom jeg skal bruke OsCommerse sitt system som virker fornuftig, hvilket program skal jeg lage siden min i? Jeg regner med at det jeg downloader fra OsCommerce bare er halvferdige templates og div banners, gifs osv osv som jeg selv må sette sammen til en brukbar nettside. Dersom jeg ikke trenger å drive med koding, hvilket program skal jeg da bruke? Har tilgang på Golive 6.0 og evt Frontpage XP, ellers er det dårlig med programmer. Er disse programmene brukbare, eller finnes det noe "GURU program" alle bruker?????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...