Gå til innhold

Hvorfor hd videokamera?

Anbefalte innlegg

Sitter nå og lurer på hvorfor jeg skal kjøpe et hd videokamera når kompaktkamera reklamen sier at også disse leverer video i HD kvalitet?

Hva er grunnene til at man skal gå for et dedikert hd videokamera og ikke et kompaktkamera med hd video mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi sensoren og signalbehandlingen på et kompaktkamera primært er laget for stillbilder, og ikke video. I tillegg er både objektivet og sensoren fysisk mindre.

"HD kvalitet" er heller ikke en betegnelse på én kvalitet, men en fellesbetegnelse på flere. Et videokamera har stort sett høyere oppløsning enn et kompaktkamera på videodelen, har kanskje progressivt opptak der kompaktkamera har interlaced og mykere bevegelser der et kompaktkamera kan gi deg rykkete bilder.

I og med at et kompaktkamera har mye høyere oppløsning på stillbildene enn på video, vil hver pixel også bli mindre enn på et videokamera. Det går ut over lysfølsomhet slik at man kan få mer støy i bildene i begrenset belysning. I tillegg vil dårlig lysfølsomhet føre til blassere og kjedeligere farger. Bildet blir mer grått. Når vi allikevel snakker om farger, så finnes det også mange videokamera med 3CCD eller 3MOS. Dette er en teknologi som gir deg strålende fargegjengivelse. Jeg har aldri sett denne teknologien på et kompaktkamera.

Hvordan kameraet komprimerer videoen har også stort utslag på kvaliteten. Hvis kameraet komprimerer mye, vil løv og fine detaljer fremstå som grøt, På gode videokamera vil fine detaljer stort sett fremstå mye mer riktig da man er mer forsiktige med komprimering på dedikerte videokamera.

Lyden blir heller ikke like bra, du har ikke samme tilkoblingsmuligheter, ikke samme grep for stødig filming, mangler en del funksjoner man finner på videokamera og så videre. Jeg kunne laget en mye lengre liste, men jeg tipper du tar poenget.

Det er nemlig en ganske så god grunn for at et godt HD videokamera koster en del mer enn et standard kompaktkamera med såkalt "HD-kvalitet". Kanskje du blir fornøyd med HD-video fra et kompaktkamera, men nå har du ihvertfall fått svar på ditt spørsmål :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...