Gå til innhold

Hvilken str på bilder er "normalt"?

Anbefalte innlegg

Hei

Etter som jeg er fersk speilrefleks kamera bruker, så lurer jeg på noe litt sånn i første omgang. Når jeg henter bilder fra kamera (nikon d60) og til pc'en så blir bildene store, jeg lurer da på hvordan str er "normal" til å resize bilder til?

Slik att bildene ikke er over hele pc skjermen og må scrolle ut til sidene :)

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar vare på alle bildene jeg tar (som er verdt å ta vare på, selvsagt) i full størrelse. Det tar plass, men harddisker er billige for tiden :)

De bildene jeg virkelig liker resizer jeg ned til omtrent 60% av full størrelse samtidig som jeg redigerer dem ved å justere levels, fargebalanse etc - pluss en oppskarping. De lagres i egen mappe et annet sted på disken.

Btw: Husk at du også bør ta en backup av bildene dine, så du trenger dobbelt opp med plass på forskjellige disker ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det finnes da virkelig ingen grunn til å resize bilder for visning på skjermen!

Alle bildevisningsprogram har jo et valg for "fit to window" eller lignende :)

Jo, for visning av bilder på nett.

Ja det gjør jeg også selvfølgelig når jeg legger bilder på nett,

men det var resizing for visning på PC-skjermen både trådstarter og jeg snakket om ;)

Lenke til kommentar
Det finnes da virkelig ingen grunn til å resize bilder for visning på skjermen!

Alle bildevisningsprogram har jo et valg for "fit to window" eller lignende :)

Jo, for visning av bilder på nett.

Ja det gjør jeg også selvfølgelig når jeg legger bilder på nett,

men det var resizing for visning på PC-skjermen både trådstarter og jeg snakket om ;)

Anbefaler jpg filer med maks B:1280 pixler, H:768 pixler komprimert til 300 - 500 kB

Dette passer de fleste skjermer og vises greit på de fleste prosjektorer. Vi bruker dette som standard for innsendelse av konkurransebilder i fotoklubben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...