Gå til innhold

samordna opptak oppdatering?

redsox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer bare på om noen vet når det blir en oppdatering på poeng grensene? Jeg tenker spesifikt på medisin :)

Senest 20. juli. Kanskje, om alt går glatt med opptaksting, iløpet av helga før. Resultatet av det samordna opptaket legges ut samtidig, så det vil ikke bli noen oppdatering om poenggrenser på noe studium før det.

-lb

Lenke til kommentar

Det er umulig å si noe sikkert.

Poenggrensene på medisinstudiet 2008 (førstegangsvitnemål/ordinærkvote):

UiO Høst - 65.2/75.3

UiO Vår - 63.8/74.3

NTNU - 64.3/74.1

UiB - 63.0/73.3

UiT - 63.0/73.1

Endringer i ekstrapoeng siden 2008:

Førstegangsvitnemål: 10 mulige til 4 mulige

Ordinærkvote: 22 mulige til 14 mulige

Mine spekulasjoner:

De aller fleste hadde 8.5 ekstrapoeng på førstegangsvitnemål i 2008, dermed blir det usannsynlig å komme inn på denne kvoten om man har mindre enn 5.5 i snitt (5.6-5.7 for NTNU/UiO). (Antar du har 4 realfagspoeng)

Ordinærkvoten er det vanskeligere å si noe om, siden det har blitt gjort store endringer. Man kan likevel si ganske sikkert at man er sjanseløs med et snitt under 5.10, fordi et mindre antall ekstrapoeng vil gi karaktersnittet større vekt. Jeg antar at flere vil ha maksimalt antall realfagspoeng, det medfører at man minst bør ha et snitt på 5.25. Videre tror jeg at siden overgangen til alderspoeng nærmest ekskluderer en gruppe søkere som er under 21 år, så vil snittet bli noe lavere på grunn av dette. En økt søkermasse vil sannsynligvis presse snittet oppover. Totalt sett vil jeg gjette på at man bør ha et snitt over 5.4 og alle ekstrapoeng for å ha en sjanse på ordinærkvoten.

Oppsummering:

Førstegangsvitnemål: Det er lite sannsynlig at du kommer inn med mindre enn 59 poeng. (60-61 for NTNU/UiO)

Ordinærkvote: Det er lite sannsynlig at du kommer inn med mindre enn 68 poeng. (69-70 for NTNU/UiO)

Disclaimer: Dette er mine antagelser basert på mine påstander ovenfor og er på ingen måte en trygg indikasjon. Likvel er det det beste jeg kan komme med i denne sammenhengen.

Endret av sanzu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...