Gå til innhold

Musikkens virkning på film

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå nylig kom jeg over en scene fra den franske filmen "Un Homme Qui Me Plait" () på YouTube. Den er et perfekt eksempel på hvor viktig fimmusikk er som virkemiddel for å få fram riktig stemning. Scenen det er snakk om viser en kvinne på en flyplass i Nice som venter forgjeves på sin elsker. Det er ingen dialog eller noen som helst annen lyd i denne scenen bortsett fra en nydelig melodi komponert av Francis Lai. Det som slår meg her er hvor følelsesladd scenen er nesten utelukkende p.g.a. musikken. Selvsagt er skuespillerprestasjonen viktig, men jeg tør påstå at musikken er mest utslagsgivende i dette tilfelle.

Se filmen hos Youtube

Noen andre som har sett en film eller en scene hvor filmmusikken gjorde et varig inntrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det vel kanskje noe med at jeg ikke har sett filmen eller levd meg inn i karakterens situasjon, men jeg syns det var et fryktelig dårlig eksempel på bruk av musikk i film. Helt grei musikk, men som absolutt ikke kler den franske nybølgestilen med shaky kamera og det kjipe fotoet. Musikken må rett og slett kle bildet (med mindre det er snakk om en bevisst motsetning). Gjør det ikke det, så framstår det veldig overflødig som i ditt tilfelle.

Et av mine favorittsoundtrack de to siste årene.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke valgte det beste eksempelet i filmhistorien men nå er jeg nå veldig svak for Francis Lais musikk.

Et langt bedre eksempel må vel være musikken som blir brukt i scenen der Gandalf faller, i The Fellowship of the Ring. Mån må nesten være lagt av stein for å ikke bli rørt av den solisten.

Se filmen hos Youtube

Et bra sci-fi-eksempel må være John Williams musikk til War of the Worlds. Selv om man ikke liker filmen så kan man være enig i at musikken bidrar sterkt til den uroen og skrekken seeren opplever idet tripoden reiser seg (5:05). Lydeffektene som kommer opp av og til når noen blir pulverisert er også kanskje kul. (7:02)

Denne scenen er en av de mest fryktinngytende jeg noensinne har sett på kino eller på tv - i stor del takket være musikken og lydeffektene.

Se filmen hos Youtube

Begge disse filmene har jo også et utmerket lydbilde i det hele tatt som også bidrar sterkt.

Endret av Eddy_the_Teddy
Lenke til kommentar

Ikke akkurat en følelsesladdet scene dette, men etter min mening er dette det absolutte beste samspillet mellom musikk og bilde som er festet på film. Får ståpels hver gang jeg ser dette klippet.

Nå er dette en ganske dårlig versjon av klippet, den er klippet en del så den er ikke helt lik slik den er i filmen. Men dere ser nå hvilken scene det er så får dere med filmen bare sette dvden i spilleren og nyte klippet i sin fulle helhet.

Lenke til kommentar

Nå må ikke dette bli en soundtrack-showcasing-tråd, den har vi fra før i musikkforumet.

Men dobbeltmoralsk som jeg er må jeg gi en virtuell high-five (med rebound) til tjalla, Nick Cave & Warren Ellis' lydspor til den superlative The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford er et perfekt ekempel på hvor atmosfærisk og stemningsskapende men samtidig originalt filmmusikk kan være.

Men hva med f.eks. No Country For Old Men? Ingen filmmusikk, men spesielt den sentimentale monologen på slutten er fortsatt like sentimental. Jeg må innrømme at i nyere hollywood-produksjoner blir man litt lei av "nå skal du føle detogdet"-musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...