Spook Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Temaet UV filter eller ei har jo vært diskutert heftig her på forumet ved flere anledninger og dette er ikke et forsøk på å få igang nok en diskusjon vedrørende UV filterets beskyttende effekt eller mangel på sådan. Men jeg kom over en interessant test som tar for seg ulike UV filteres optiske kvaliteter og hvordan disse påvirker billedkvaliteten. Ikke overraskende så er det stor forskjell mellom de ulike merkene men en del av resultatene overrasket meg. Spesielt at HOYA kommer såvidt bedre ut enn B+W samt at HOYA Pro1 Digital kommer langt bedre ut enn Kenko Pro1 Digital (disse produseres begge av HOYA og jeg har trodd disse har vært identiske men det er de nok ikke sett i lys av testresultatet - muligens kan "coatingen" være ulik). Se her for denne testen (som jo er et par år gammel men fortsatt like aktuell). Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Kenko er tydligvis billigmerket til HOYA på filtersiden. HOYA filter begynner vel også å bli ganske kostbare, så det er supert om de leverer god kvalitet og selges billigere en konkurrentene. Problemet med filter generelt, er vel at det er en temmelig uoversiktelig jungel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå