Gå til innhold

Over 100 søknader, fortsatt ingen jobb


Anbefalte innlegg

Ok, jeg misforsto deg åpenbart litt, og godt var det ;)

 

Men jeg vet nå sannelig ikke om jeg vil kalle det å møtes på midten, om trådstarter må bytte navn eller ta i bruk et ekstra navn..

 

Men det er jo meg..

Jeg ser ikke på de arbeidsgivere som rasister. For meg er det forståelig at mange av dem har fordommer, gang på gang har mange utlendinger vist seg fram på en måte som det ikke går an å oppføre seg på og det har fått konsekvenser for oss som er annerledes, for oss som vil gjøre noe fornuftig i livet og vet hvordan man skal oppføre seg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jojo, jeg ser den, forsåvidt. Men gudene skal vite at det fins mange dårlige arbeidstakere med lav moral og dårlig arbeidslyst blant nordmenn også.

Så at et norskt navn skal være et kriterium for å bli kalt inn på intervju synes jeg er dumt, leit og tåpelig.

Det bør være kvalifikasjoner, og fint lite annet, som gjør at en person blir kalt inn til førstegangsintervju feks. Deretter kan ting som personlighet og arbeidsevne osv tas opp til vurdering, etter at man har møtt personen. Ikke bare ut fra et navn man leser på et papirark.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere her så hadde det vært fint om du kunne legge ut søknaden (uten navn og personlig informasjon som kan identifisere deg så klart) slik at vi kan hjelpe deg med å forbedre den slik at du får jobb.

Skriver du både søknad og CV?

Er helt utrolig at utlendinger må bytte navn for å få jobb i Norge når vi har såpass mangel på arbeidskraft som vi har.

Lenke til kommentar

Finanskrisen har ødelagt arbeidsmarkedet når det gjelder slike stillinger. Jeg vil anta at det har lite å gjøre med innvandrerbakgrunnen din da jeg har vært i samme situasjon selv. Jeg sluttet som kokkelærlig for å ta allmennfaglig påbygging i januar og regnet med å få meg en jobb frem til sommeren, men det viste seg fort at det ikke skulle bli så lett. Jeg har i likhet med deg sikkert sendt/gitt ut over 100 søknader uten noe særlig hell. Jeg ble kalt inn til intervju i en selger stilling i Viasat, men de fant fort ut at jeg ikke passet der (Jeg kan ikke selge nøkkelkortet til intervjueren for 10 000 kroner til han). Jeg var også på gruppeintervju på Ultra, men ble overrasket ver hva jeg konkurrerte mot, blant søkerene var en mann i 40 - årene som hadde mistet jobben sin. Han hadde flere år som butikksjef å vise til på CVen og han søkte på en deltidsjobb i kassa på Ultra. Det ble også skrevet i Aftenposten om en kassejobb på Majorstuen der de hadde fått over 200 søkere. Da sier det seg selv at det er vanskelig uansett hvilket navn du har.

 

Jeg er selv etnisk norsk med en god referanse og jobberfaring fra læretiden og flere arrangementer. Jeg har ingen sær klesstil heller og kler meg respektabelt på intervjuer, men allikevel har jeg blitt gitt et kontant avslag gang på gang.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar

Du er bare 19 år, og har 2FY! Flott. Nå tar du opp det faget og kommer deg inn på en ingeniørhøgskole, med høyere utdannelse forsvinner fordommene betraktelig. Dessuten med utdannelse kan du søke på andre jobber en kassa på Rema og bensern, hvor absolutt -alle- er kvalifiserte. Lykke til.

Lenke til kommentar

Ser det skrives om rasisme, og at personen ikke får jobben pga navn osv.

HALLO! For det første så er det utrolig lenge siden det har vært så mange arbeidsledige her i landet!

Så det er mange høyt kvalifiserte folk som søker lavere stillinger fordi de må ha en jobb og tjene til livets opphold.

 

Så med det så konkurer trådstartet garangtert med mange mer klvalifiserte, og ergo stiller dårligere.

I slike jobber så driter som regelt arbeidsgiver om du har ditten og datten i utdanning. Det som teller er arbeidserfaring!

 

Vi vet heller ikke noe om trådstarter, bortsett fra han er 19 år gammel og feridg med vgs med ikke så gode karakterer. Altså ikke den smarteste (med tanke på skoleflink osv). Dette behøver overhode ikke ha noe negativ for en jobb da. Siden det ikke er vanlig og oppgi snitt på en søknad til en jobb i denne klassen.

 

Så har vi heller ikke fått se cv og søknad. For alt vi vet så er den ikke bra, kanskje under middels bra.

Og det er en god søknad med cv som bekker opp søknaden som får deg på intervju.

Husk at på en søknad skal man selge seg selv. Gjør søknaden så spennende at di leser den to ganger.

 

Få frem motivasjon, ønsker, mål og rett og slett at dette er noe du faktisk vil ha! og ikke bare tar den jobben fordi ingen andre vil ha deg.

 

Så før vi vet noe som helst, så går det vel kanskje ann og la være og spekulere i at denne personen har en topp søknad, topp cv. arbeidserfaring og alt som må til for og stille sterkt i dagens jobbmarked. Og la vær og si at den eneste logiske forklaringen er navnet og hvor han er fra! For pokker, fyren skriver bedre norsk en meg som er norsk. Men jeg sliter overhode ikke med og få meg jobb. Grunnen er at jeg selger meg selv på en god måte, og kan bekke opp alt jeg skriver.

 

Så gå i deg selv trådstarter og se om du faktisk er nok kvalifisert med tanke på hvor mange som søker, og hvordan bakgrunn de har.

 

Men uansett lykke til. Kan godt hjelpe til med tips og innspill på søknaden og cv.

 

Ps; ta kontakt med Nav. de kan sende deg på et kurs for og lære og søke jobb. Veldig bra og lære det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jobber handler veldig mykje om "Kjennskap, vennskap". Ein ansetter gjerne folk ein identifiserer seg med eller har kjennskap til. Ein ansetting er ikkje berre ein avgjørelse trekt berre ut i frå arbeidserfaring osv. men har og ein del med personlege ting å gjere som det typiske "kjennskap, vennskap" bandet som her iallefall på mindre stadar. Synd du ikkje får ein sjangse til å vise kva du kan.

Det er også veldig viktig å ikkje ha huller i arbeid/skuletid på CV då arbeidsgjevar vil laga sine eigne tankar om at du er "slaur" (lat, lite flink, osv.)...

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at fordommer i stor grad finnes hos dagens arbeidsgivere. Jeg jobber selv under en slik sjef. Hun sier det rett ut at søknader med navn ala Hamid, Ali, Muhammed, Ahmed, Hassan, Pjotr, Minh, Tran, Viet osv, blir slengt rett i søpla uten at de blir åpnet. Begrunnelsen er at hun tror de vil stjele, gi dårligere service osv. Dessuten har hun mer enn nok av etniske nordmenn å velge mellom.

 

Og hun er ikke den eneste arbeidsgiveren som tenker slik.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er det jo faktisk slik som hun sier.

 

Bl.a er det også slik at nordmenn flest har bedre ordforråd enn utenlandske som også KAN resultere i bedre service, dog det ofte er mange innvandrere som er særdeles flinke på tema.

 

Men en sjef er en sjef, hun bestemmer hvem som skal være ansatt og ikke, om det går under hennes krav så blir det slik. Det er vel heller en fordom å si at det i stor grad finnes fordommer hos arbeidsgivere :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser det skrives om rasisme, og at personen ikke får jobben pga navn osv.

HALLO! For det første så er det utrolig lenge siden det har vært så mange arbeidsledige her i landet!

Så det er mange høyt kvalifiserte folk som søker lavere stillinger fordi de må ha en jobb og tjene til livets opphold.

 

Så med det så konkurer trådstartet garangtert med mange mer klvalifiserte, og ergo stiller dårligere.

I slike jobber så driter som regelt arbeidsgiver om du har ditten og datten i utdanning. Det som teller er arbeidserfaring!

 

Vi vet heller ikke noe om trådstarter, bortsett fra han er 19 år gammel og feridg med vgs med ikke så gode karakterer. Altså ikke den smarteste (med tanke på skoleflink osv). Dette behøver overhode ikke ha noe negativ for en jobb da. Siden det ikke er vanlig og oppgi snitt på en søknad til en jobb i denne klassen.

 

Så har vi heller ikke fått se cv og søknad. For alt vi vet så er den ikke bra, kanskje under middels bra.

Og det er en god søknad med cv som bekker opp søknaden som får deg på intervju.

Husk at på en søknad skal man selge seg selv. Gjør søknaden så spennende at di leser den to ganger.

 

Få frem motivasjon, ønsker, mål og rett og slett at dette er noe du faktisk vil ha! og ikke bare tar den jobben fordi ingen andre vil ha deg.

 

Så før vi vet noe som helst, så går det vel kanskje ann og la være og spekulere i at denne personen har en topp søknad, topp cv. arbeidserfaring og alt som må til for og stille sterkt i dagens jobbmarked. Og la vær og si at den eneste logiske forklaringen er navnet og hvor han er fra! For pokker, fyren skriver bedre norsk en meg som er norsk. Men jeg sliter overhode ikke med og få meg jobb. Grunnen er at jeg selger meg selv på en god måte, og kan bekke opp alt jeg skriver.

 

Så gå i deg selv trådstarter og se om du faktisk er nok kvalifisert med tanke på hvor mange som søker, og hvordan bakgrunn de har.

 

Men uansett lykke til. Kan godt hjelpe til med tips og innspill på søknaden og cv.

 

Ps; ta kontakt med Nav. de kan sende deg på et kurs for og lære og søke jobb. Veldig bra og lære det.

Hei igjen.

Lenge siden jeg har vært på forumet her. Jeg beklager at jeg ikke har svart her tidligere. Har fulle dag siden jeg har 2 forskjellige jobber i 3 forskjellige bedrifter.

Du som skrev den kjempelange innlegg.. Send meg melding så får du min MSN, jeg kan love deg at jeg kan overbevise deg til å endre ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Lenge siden jeg har vært på forumet her. Jeg beklager at jeg ikke har svart her tidligere. Har fulle dag siden jeg har 2 forskjellige jobber i 3 forskjellige bedrifter.

Du som skrev den kjempelange innlegg.. Send meg melding så får du min MSN, jeg kan love deg at jeg kan overbevise deg til å endre ditt innlegg.

 

Hmm, du har nå to jobber. Da kan du vel trykke på "LØST" øverst i høyre hjørne på tråden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...