Gå til innhold

Over 100 søknader, fortsatt ingen jobb


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har levert godt over 100 jobbsøknader på forskjellige steder. Både på nett og med oppmøte. Jeg har søkt mest i matvarebutikker, på bensinstasjoner og andre steder hvor det ikke kreves utdanning. Jeg har fullført videregående skole med middels gode karakterer(skal bare ta opp eksamen i FY2).

Jeg har lest mange steder hvordan en søknad skal se ut og hva den skal inneholde. Jeg skriver så godt jeg kan og får med meg mest mulig info om meg selv og skriver opp referanser.

95% av gangene får jeg fått avslag. Jeg har vært kun på 2 intervjuer hvor 2 av 50 skulle få jobben, men meg ble det dessverre ikke.

 

Jeg forstår ikke hva jeg gjør feil. Jeg har utenlandsk bakgrunn, men har bodd i Norge i over 8år. Nå er jeg 19år.

Endret av Mysterio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er desverre endel av livets harde realiteter. Sånne jobber som du søker er jo blant annet fryktelig "populære", om man kan si det sånn, og har som oftest mange søkere, da blir de vanskelig å få også..

Og den linken SCV posta her.. det er sykt og fryktelig unødvendig at det er sånn, men hos enkelte arbeidsgivere er det nok enda så middelaldersk og galt at bare navnet ditt kan være nok til å få avslag.

 

Men, har du fått noen til å se på søknaden(e) og CVen din? Misforstå meg rett, men selve språket kan ha litt å si. Det kan perfeksjoneres om du får noen kompiser eller noen til å se over og være litt kritiske.

 

Ellers kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til videre, og anbefale deg å stå på! Det finnes 100% sikkert jobb til deg også, bare ikke gi opp.

 

Livet er ikke for amatører, vettu ;)

Lenke til kommentar

Selv forstår jeg arbeidsgivere som er skeptiske til å ansette nordmenn med veldig utenlandske navn, være seg Emma Tahlula Behn eller Muhammed Chaudry. Hvorfor ikke hete noe noenlunde norsk, eller i alle fall adoptere et norsk navn som andre fornavn? På Østlandet er det relativt vanlig blant oppadgående innvandrerfamilier å gi ungene navn som "Tom Viet [ETTERNAVN]" eller "Fredrik Ali [ETTERNAVN]". Mange endrer også navnet like før eller etter ungdomsskolen. Da søker man jobb som "Fredrik [ETTERNAVN]", og har langt færre problemer med arbeidsmarkedet. Poengter i søknadene at du har bodd her i kun åtte år, men er både lærevillig og initiativrik. Regner med at du snakker svært bra norsk, det burde du også ta med.

Lenke til kommentar

Hm, jeg må innrømme at jeg kan virkelig ikke se hvorfor noen skal være nødt til å bytte navn for å få seg jobb, jeg synes det er helt bak mål.

Et navn er for mange mer enn bare et navn, det er en identitet, og trenger uhyggelig sjeldent å ha noe å gjøre med hvordan man utfører en jobb.

 

Men det er vel litt off topic, så..

 

Men ja, godt poeng, å poengtere sånt som du skriver der.

Lenke til kommentar
Hm, jeg må innrømme at jeg kan virkelig ikke se hvorfor noen skal være nødt til å bytte navn for å få seg jobb, jeg synes det er helt bak mål.

Et navn er for mange mer enn bare et navn, det er en identitet, og trenger uhyggelig sjeldent å ha noe å gjøre med hvordan man utfører en jobb.

 

Men det er vel litt off topic, så..

 

Men ja, godt poeng, å poengtere sånt som du skriver der.

Jeg vil aldri bytte navn. Det er ikke som å bytte den gamle Tven med den nye.

 

Tror søknaden min ser grei ut. Jeg og en venn av meg søkte sammen på en og samme jobb med nesten helt like søknader og han fikk jobben, ja han er norsk.

Har faktisk vurdert å sende inn søknad med et annet navn.

 

Men jeg får bare prøve videre.

Lenke til kommentar
Hm, jeg må innrømme at jeg kan virkelig ikke se hvorfor noen skal være nødt til å bytte navn for å få seg jobb, jeg synes det er helt bak mål.

Et navn er for mange mer enn bare et navn, det er en identitet, og trenger uhyggelig sjeldent å ha noe å gjøre med hvordan man utfører en jobb.

 

Men det er vel litt off topic, så..

 

Men ja, godt poeng, å poengtere sånt som du skriver der.

Jeg vil aldri bytte navn. Det er ikke som å bytte den gamle Tven med den nye.

 

Tror søknaden min ser grei ut. Jeg og en venn av meg søkte sammen på en og samme jobb med nesten helt like søknader og han fikk jobben, ja han er norsk.

Har faktisk vurdert å sende inn søknad med et annet navn.

 

Men jeg får bare prøve videre.

Hvorfor ikke? Det er vel verdt et forsøk! Du trenger jo ikke bruke navnet i hverdagslivet liksom, bare ha det der for å forhindre at fordommer hos arbeidsgiverne skal slå inn! :) Eventuelt kan du jo gjøre som i den artikkelen og bytte tilbake etter en stund, om du har fått jobb eller ikke! : )

Lenke til kommentar

Er det noen her som er flinke med søknader som kan ta en titt på min søknad og fikse hvor det trengs, alt som står der skal selvfølgelig være sant. Ta kontakt via melding så kan vi prates. Jeg vil være evig takknemlig til vedkommende som hjelper meg. En veldig bra søknad og jeg bytter navn så skal vel dette gå an. Om jeg da får jobb så skal jeg selvfølgelig kontakte VG/Dagbladet og få dem til å skrive en artikkel om det og ditt navn vil nevnes uten tvil.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Det er vel verdt et forsøk! Du trenger jo ikke bruke navnet i hverdagslivet liksom, bare ha det der for å forhindre at fordommer hos arbeidsgiverne skal slå inn! :) Eventuelt kan du jo gjøre som i den artikkelen og bytte tilbake etter en stund, om du har fått jobb eller ikke! : )

Nå er ikke jeg noen arbeidsgiver, men dersom jeg hadde fått inn søknad fra en "Knut" og vedkommende hadde sagt han egentlig heter N'Oe McAnnet når jobbtilbudet har kommet, så har jeg trukket tilbake tilbudet med en gang.

Dette hadde også være gjeldene dersom "Knut" egentlig var en Kåre... uten at jeg helt ser hvorfor Kåre skulle prøve noe sånt... :whistle:

 

En skal også være litt forsiktig med å rope fordommer. Jeg har kjent flere med forskjellig bakgrunn som har slengt inn både 100 og 150 søknader og fått avslag...men fått jobb til slutt.

Noen vil nok bare kaste en søknad fra en med afrikansk navn i søpla, men det gjelder langt ifra alle.

Det har ofte med timing å gjøre også. Du slenger inn søknad og får beskjed at ingen stillinger er ledig... neste uke får en kjenning jobb på samme stedet. Er en av minoritetsbakgrunn, kvinne eller homofil, så tenker de fleste fordommer/rasisme... men det kan være at i mellomtiden har noen sagt opp eller blitt gravid f.eks.

 

Det jeg prøver å si at det er ikke sikkert du tjener noe på å være "smart"... og at du ikke skal gi opp motet. Jeg vet det er kjedelig å få avslag på avslag... vet det veldig godt faktisk.

Derimot så kan du legge ut cv'n din her som noen foreslo (uten navn, adresse, m.m.) så kan noen se på denne.

 

Ett annet tips er personlig oppmøte...dersom du er en "likandes kar" som de sier. Det er mye lettere å få ett godt førsteinntrykk dersom du leverer en søknad personlig.

Det kan også være ett tips å ha litt basic kunnskap om plassen du søker... det viser at du er intressert i mer enn bare å tjene litt lønn.

Lenke til kommentar

Av og til sender jeg søknaden på nett andre ganger går jeg dit og leverer den personlig.

Først og fremst så skjønner jeg at ikke alle arbeidsgivere er fordomsfulle, men noen er det. Man kan heller ikke klandre de som er det fordi de må ha sett eller opplevd noe som gjør at de er fordomsfulle, det som er dårlig med det er at vedkommende vil da dra alle utlendinger under samme nett av tidligere opplevelser. Altså noens handlinger fører til store konsekvenser for flertallet.

Lenke til kommentar

Så flink som du er til å skrive og forstå Norsk så forstår jeg ikke hvorfor du ikke har fått jobb. Jeg vil anta at det er forskjellsbehandling og navn, samt at du ikke er født i Norge som muligens er årsakene. Men likevel, folk bur da ikke være rasist for det.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har levert godt over 100 jobbsøknader på forskjellige steder. Både på nett og med oppmøte. Jeg har søkt mest i matvarebutikker, på bensinstasjoner og andre steder hvor det ikke kreves utdanning. Jeg har fullført videregående skole med middels gode karakterer(skal bare ta opp eksamen i FY2).

Jeg har lest mange steder hvordan en søknad skal se ut og hva den skal inneholde. Jeg skriver så godt jeg kan og får med meg mest mulig info om meg selv og skriver opp referanser.

95% av gangene får jeg fått avslag. Jeg har vært kun på 2 intervjuer hvor 2 av 50 skulle få jobben, men meg ble det dessverre ikke.

 

Jeg forstår ikke hva jeg gjør feil. Jeg har utenlandsk bakgrunn, men har bodd i Norge i over 8år. Nå er jeg 19år.

 

En godt utformet CV + en informativ søknad bruker å være nok. attester og referanser må du vise i et event. intervju. Om de da blir nyskjerrig på deg må de invitere deg til en jobbsamtale før de kan få se resten av papirene.

Lenke til kommentar
Av og til sender jeg søknaden på nett andre ganger går jeg dit og leverer den personlig.

Først og fremst så skjønner jeg at ikke alle arbeidsgivere er fordomsfulle, men noen er det. Man kan heller ikke klandre de som er det fordi de må ha sett eller opplevd noe som gjør at de er fordomsfulle, det som er dårlig med det er at vedkommende vil da dra alle utlendinger under samme nett av tidligere opplevelser. Altså noens handlinger fører til store konsekvenser for flertallet.

 

Eller så kan det være flere titalls bedre søknader fordelt på en stilling. Ikke si at disse arbeidsgiverene er fordomsfulle osv. det vet du ingenting om. Møt heller opp personlig og lever søknaden for å gi et godt inntrykk.

Lenke til kommentar
Så flink som du er til å skrive og forstå Norsk så forstår jeg ikke hvorfor du ikke har fått jobb. Jeg vil anta at det er forskjellsbehandling og navn, samt at du ikke er født i Norge som muligens er årsakene. Men likevel, folk bur da ikke være rasist for det.

De er da strengt tatt ikke nødvendigvis rasister. Jeg hadde vel også tenkt to ganger før jeg ansatte "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi". Ikke fordi han har innvandrerforeldre eller noe som helst, men fordi han ikke er oppadgående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med sånne navn. Urk, dette hørtes fryktelig paradoksalt ut, men jeg er overbevist om at dere forstår. Synd det er sånn, men det vil garantert gå seg til med tiden.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel også tenkt to ganger før jeg ansatte "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi". Ikke fordi han har innvandrerforeldre eller noe som helst, men fordi han ikke er oppadgående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med sånne navn.

 

Uhm, la meg se om jeg misforstår deg.. fordi "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi" ikke er oppegående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med "sånne" navn, så bør han (hun?) heller bytte navn eller la være å søke jobb?

 

Du ville latt være å ansette vedkommende fordi han ikke forstår dette? Det stinker litt..

 

..hvis jeg nå ikke misforsto deg noe fryktelig nå da.

Lenke til kommentar
Så flink som du er til å skrive og forstå Norsk så forstår jeg ikke hvorfor du ikke har fått jobb. Jeg vil anta at det er forskjellsbehandling og navn, samt at du ikke er født i Norge som muligens er årsakene. Men likevel, folk bur da ikke være rasist for det.

De er da strengt tatt ikke nødvendigvis rasister. Jeg hadde vel også tenkt to ganger før jeg ansatte "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi". Ikke fordi han har innvandrerforeldre eller noe som helst, men fordi han ikke er oppadgående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med sånne navn. Urk, dette hørtes fryktelig paradoksalt ut, men jeg er overbevist om at dere forstår. Synd det er sånn, men det vil garantert gå seg til med tiden.

... dette må då vera trolling.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel også tenkt to ganger før jeg ansatte "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi". Ikke fordi han har innvandrerforeldre eller noe som helst, men fordi han ikke er oppadgående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med sånne navn.

 

Uhm, la meg se om jeg misforstår deg.. fordi "Hamir Kovan Abdullhai Ferathi" ikke er oppegående nok til å forstå at "ingen" ansetter folk med "sånne" navn, så bør han (hun?) heller bytte navn eller la være å søke jobb?

 

Du ville latt være å ansette vedkommende fordi han ikke forstår dette? Det stinker litt..

 

..hvis jeg nå ikke misforsto deg noe fryktelig nå da.

Urk, fryktelig teit skrevet av meg. Poenget er at folk heller ansetter søkere med vestlige navn, så hvorfor ikke forsøke å møtes på midten, i alle fall inntil videre? Det er trist og kjedelig det er sånn, men det har ikke nødvendigvis noe med rasisme å gjøre.

 

Til trådstarter: For din egen skyld, ta i bruk et ekstra for- og etternavn for å få jobb. Om du først blir kalt inn til intervju og er en oppadgående fyr, er sjansene mye større.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...