minien_ Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei! Etter å ha hatt en stor diskusjon her på akam om hvilket kamera jeg skulle velge, Olympus E-520 eller Pentax K20D, falt valget til slutt på olympuskameraet. I new york reiste jeg til B&H for å kjøpe kamera. Da trodde jeg egentlig jeg var på vei til å kjøpe et pentax kamera, men de i butikken fikk meg til å ombestemme meg. Kjøpte jeg olympus med den og den linsa ville det være et mye bedre valg! Pentax kameraet var dessuten tungt og avansert. Jeg kjøpte derfor olympus kameraet + OM Zuiko 14-54 f2.8 + OM Zuiko 70-300mm. Dette ble 10 000kr til sammen, noen tusenlapper over budsjettet mitt. I begynnelsen var jeg kjempefornøyd, men etter en liten stund merket jeg noe rart med kameraet. 99% av de bildene som ble tatt inne med blitz kom det en rund skygge på. Jeg utelukket da at dette kunne være fingeren. Solblenderen var også tatt av i mange av tilfellene, så den kunne derfor ikke være problemet. Jeg reiste derfor tilbake til B&H for å klage og for å spørre om hva dette kunne være. Etter at noen folk hadde undersøkt kamera lenge fant de til slutt ut at det var noe gale med pop-up blitzen. Den var plassert så langt nede på kameraet at den fikk med noe av skyggen til objektivet på bildene sa de. Den eneste måten jeg kunne løse dette problemet på var å kjøpe en ekstern blitz, men 10 000 kr på kamerautstyr var en pris jeg egentlig ikke hadde tenkt å gå over. Men jeg måtte jo det, og kjøpte derfor en brukt FL-36 blitz. Det var en stund jeg vurderte å heller å få pengene tilbake, for et kamera med etslikt problem var ikke det jeg haddde betalt for. men om jeg skulle kjøpe noe nytt til samme kvalitet ble det mye dyrer. derfor var det uaktuelt. Nå er problemet løst, men... Hvordan kan produsentene gjøre en så STOR feil? Er de helt på jorde de som har designet denne modellen? Jeg bare lurer.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Sånn er det med alle speilreflekskameraer. Hvis objektivet blir for stort så vil det skygge for pop-up blitsen. Man kan enten leve med det, eller lage en pup-up blits som popper opp 3-4-5 ganger så langt, men da ser det bare jævlig dumt ut. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Jeg kjøpte derfor olympus kameraet + OM Zuiko 14-54 f2.8 + OM Zuiko 70-300mm. "Problemet" ditt er at du ikkje kjøpte kit-objektivet. Dette er meir kompakt enn 14-54mm, og gir ikkje skygge nederst i bildet. Med 14-54mm blir det skygge frå ca 40mm og vidare. Solblendar av i begge tilfelle. E-3 sin interne blitz fungerer fint med 14-54mm, da dette kameraet er ein del høgare. Om dette er spesielt for Olympus veit eg ikkje, men sannsynlegvis er det noko som skjer med alle små kamerahus som får påmontert større objektiv. Retting: skrivefeil Endret 11. juli 2009 av sarc Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det skjer med alle kameraer hvor objektivet er stort. Du trenger uansett en skikkelig blits, da den innebygde er en vits (nesten da).. Ingenting feil, men de på butikken burde vel ha skjønt det med en gang. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Innebygget blits er mest en nødløsning, eneste nytten den har på mitt er å trigge eksterne blitser og det fungerer som en drøm. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 "Problemet" er allerede forklart. Trøst deg med at du har fått med et særdeles godt objektiv som banker gørra ut av det de fleste går rundt med. Og, for å være ærlig, så er de innebygde blitsene bare sorgen, så du hadde endt opp med å kjøpe en ekstern blits uansett. Tom Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Det er ikke en "feil", men noe som går igjen hos alle produsenter. Du vil få skygger ved popupblits, unntatt ved korte brennvidder/"små" objektiver. "Zoomer" du og samtidig tar bilde av noe som er nært med popup, vil du få skygger. Endret 12. juli 2009 av Karabin Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Sorry at ingen av oss tenkte på skyggen fra popup-blits! På pluss-sida så har du nå et knallbra oppsett med store fotografiske muligheter. Ekstern blits er konge. F.eks. om du ikke liker "elg-i-fjernlys-looken" så kan du rette blitsen mot (det hvite) taket og vips så har du opplyst hele rommet og folk får pen hud på bildene. Dessuten hjelper FL-36 kameraet med å fokusere i mørkere situasjoner ved å sende ut hjelpelys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå