Gå til innhold

Dali Concept vs. Dali Ikon

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Dali Concept 10, men vurderer å bytte disse ut mot et par Ikon. Har sett på Ikon 7 og 8.

Noen som har erfaring med begge disse?

Jeg får ikke hørt på Ikon på noen butikk. Bor et stykke fra nermeste hifiklubben, og kjenner ingen så har Ikon.

Alle innslag er velkommne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Ikon 8 skal etter sigende være veldig bra. Disse leverer godt med trøkk samtidig som de er krystallklare i toppen.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Ikon 8 skal etter sigende være veldig bra. Disse leverer godt med trøkk samtidig som de er krystallklare i toppen.

Skulle gjerne fått mer spesifikk info om hva forskjellen på disse høytalerne er :)

Av erfaring helst..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ikon 7:

* Kategori: Gulvstående høyttalere

* Diskant: Hybrid-diskant (28 mm soft-dome/bånd)

* Mellomtone: 3 x 6,5” bass/mellomtone

* Bass: 3 x 6,5” bass/mellomtone

* Frekvensgang (-3dB): 36-30.000 Hz

* Frekvensgang (-6dB) -

* Impedans: 6 ohm

* Følsomhet: 92 dB

* Bi-wire: Ja

* Spikes inkludert: Ja, Alu- spikes og vibrasjonsdempende føtter

* Størrelse: 114 x 20 x 34,2 cm (HxBxD)

* Vekt: 22,9 kg

* Farge: Lys eik, lys valnøtt

* Bassreflekskonstruksjon

* Delefrekvenser: 600/2900/14.000 Hz

Ikon 8:

* Bassrefleks-konstruksjon

* Hybrid-diskant (28 mm soft-dome/bånd)

* 6,5” mellomtone

* 2 x 8” basselementer

* Frekvensgang (-3 dB): 35-30.000 Hz

* Følsomhet: 90 dB

* Impedans: 6 ohm

* Delefrekvenser: 490/3000/14.000 Hz

* Bi-wiring terminaler

* Alu-supports med spikes og vibrasjonsdempende føtter medfølger

* Mål: 116 x 24,4 x 41,2 cm (HxBxD)

* Vekt: 34,4 kg

* Farger: Lys eik, lys valnøtt, sort

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg har selv hørt disse tre høyttalerseriene, og jeg hadde ikke nølt med å velge CM7 eller 9, alt etter hva budsjettet strekker til. Lurer på om det er den nyeste utgaven av lyd og bilde eller om det er den rett før hvor de setter opp disse høyttalerne opp for duell. B&W kom best ut i testen. Dette er en veldig subjektiv sak hvor en må høre selv og finne ut hvilken høyttaler man liker best, men jeg anbefaler deg å ta turen innom hifiklubben og få demonstert en av CMene.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne kommentere dette litt.

Trådstarter har ikke fortalt hva resten av anlegget består av, og jeg har testet litt ifb med diverse hifikjøp, hvor jeg etterhvert skrotet Helicon 300 av forskjellige årsaker, men det var ikke det jeg skulle fortelle om nå.

Jeg testet Mentor-serien til Dali opp mot B&W CM7, på både Denon PMA2000 og NAD M3, altså ganske oppegående elektronikk. B&W på Denon spilte meget bra, Dali på NAD var også veldig bra, motsatt hørtes livløst og kjedelig ut for begge.. Matching er med andre ord utrolig viktig, og å anbefale høyttalere uten å vite hva slags elektronikk som står foran i kjeden blir i beste fall synsing og gjetting. Hadde noen anbefalt meg B&W CM7 uten å vite at jeg hadde NAD M3 hadde jeg gått på en smell fordi det ikke passer sammen..

Ift Concept vs Ikon så får du mer detaljer i bassen, ikke bare punch, men også oppløsning, du får en mer oppløst og detaljert diskant, siden du får med bånddiskanten oppover. Ikon er en mer helhetlig høyttaler, men jeg opplevde faktisk Ikon 5 som bedre enn Ikon 6. Har du råd - sjekk ut Mentor 5.

CM9 til B&W virker veldig spennende, denne har jeg ikke hørt, men den får gode skussmål. Google litt rundt og dann deg et bilde av hva du vil ha..

Sjekk litt rundt på AVforum og Hifisentralen - kanskje noen i nærheten av deg har noen av de nevnte høyttalere, og vil stille opp?

En annen ting - det finnes veldig mye mer der ute enn hifiklubben - men fortell litt mer om hva du har av elektronikk så er det lettere å komme med forslag til ting som kan være verdt å teste.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Forforsterker: Yamaha RX-V663

Effectforsterker: Rotel RB-1080

Jeg bor et stykke fra nermeste by/butikk der jeg kan få teste diverse høytalere, så hadde vært fint med tips til andre merker jeg kan teste i samme slengen.

Mentor 5 er innen min pris klasse ja, men vil ikke gå særlig mye høyere enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...