Gå til innhold

Hvordan bruner du kjøttdeigen? (poll)

Hvordan bruner du kjøttdeigen.  

151 stemmer

1. 1. Panne eller gryte

• Panne
      141
    • Gryte
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Sterk varme til den er brun, så tar jeg den ut av panna og over på tørkepapir og fjerner vannet, så steker den til den er godt stekt.

Når du steker kjøttdeigen så fordampes jo vannet i kjøttdeigen. Hvorfor ikke bare steke den litt lenger? Det hørtes tungvint ut det du gjør.

Lenke til kommentar

Litt mer info:

http://matportalen.no/artikler/2006/4/hvor...eke_kjottdeig_p

Litt seinere fosskoker kjøttdeigen i panna. Mer vann enn kjøtt, den forferdelige kjøttindustrien, har de lurt meg nå igjen?

Dette er opplevelsen, men virkeligheten kan godt være en annen. Kjøttdeig som varmes opp langsomt slipper vann, om det er tilsatt eller ikke. Når temperaturen stiger for sakte vil proteinene trekke seg sammen slik at fibrene i kjøttet mister vann, mye vann. Kjøttdeig som stekes (kokes er kanskje et bedre begrep) på denne måten blir grå, tørr og smakløs. Det tar også ganske lang tid å få kokt bort vannet slik at det blir brukbart i pasta og kjøttsaus.

Det tar tid å koke ut vannet med andre ord.

Lenke til kommentar

Mm, har litt problemer med den der :p Angående "kjip" kjøttdeig så merker jeg sannsynligvis ingenting hvis den koker litt før den brunes, men la oss si, Indrefilét, ville man da pøst på med et par kilo og latt den koke? I think not :hrm:

Produsentene har selvfølgelig en finger med i spillet her.

Kjøp en pakke av Nordfjord, og en av karbonadedeig fra Gilde, hvilken tror du er tilsatt mest vann og salt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...