Eirik2 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei Jeg har fått meg en 24-70 f2.8 som jeg stort sett er strålende fornøyd med. Bildene blir krystallskarpe ved de fleste forhold. I dag oppdaget jeg imidlertid noe som skuffet meg. Objektivet viser seg å frontfokusere nok til at jeg blir misfornøyd på objekter som er 4-5-ish meter unna på 24mm, og dette på blender 7.1 og OK lysforhold (SB-800 og softboks). Lukkertid var da 1/60 på ISO 200. Så vidt jeg kan se tegner objektivet noe mer grøtete enn oppløsningen på brikken. En test med chart fra Focustestchart.com viste frontfokusering, dog ikke mer enn at 2mm-merket er mer i fokus foran enn bak. Jeg har lest at dette problemet har skjedd flere med samme kamera/objektiv-kombinasjon. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få fikset dette kjapt? Kalibrering av kameraet hos leverandør, eller finnes det noe av instillinger i D200 jeg ikke har oppdaget? Mvh Eirik Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Hvis det er kameraet som er synderen, så kalibrer du det, men er det objektivet som er synderen, kalibrer du naturlig nok det. Dumt hvis du kalibrer huset og det er objektivet som skulle vært justert, det ville isåfall ha betydd at alle dine andre objektiver ville ha fokusert feil etterpå, selv om de var ok før. Dette kan du ikke gjøre selv, så det må sendes inn. Du kan ikke finjustere fokus på D200, dette kom med D3/D300 og senere hus (usikker på om nyere "billighus" kan det). Endret 11. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Ok, takk for svar. Jeg prøvde med en 50mm f1,8 @ f5,og fikk skarpe og fine bilder under samme forhold. Slik sett er det kanskje objektivet som er problemet. Spørsmålet er da; vil objektivet bli feil på D300/700 senere, når det kalibreres for D200? Mvh Eirik Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Både hus og objektiver kalibreres i henhold til en standard hver for seg, slik at de etterpå samarbeider sammen. På D300 og oppover kan du finjustere/overstyre/kompensere fokus pluss og minus, dette knyttes opp imot det aktuelle objektivet og påvirker ikke andre objektiver du bruker. Du kan også legge inn fokuskompensasjon på flere objektiver. Dette blir knyttet opp imot objektivene og husket av huset alt etter som hvilket objektiv som er montert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå