peamlie Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Vil si aller først at jeg håper vi kan holde denne threaden fri for "fanboy bashing" som elsker det ene eller det andre ytterpunktet, og holde det saklig. Som nevnt i en annen thread har jeg nylig installert Linux, og skulle gjerne på sikt droppet Windows helt - Adobe pakken er det eneste som holder meg igjen. Og min erfaring er at alternativer - for windows eller linux, gratis eller ikke, eksisterer ikke. * Jeg regner med mange kommer til å slenge ut Gimp ganske raskt. Gimp er ikke en erstatning for Photoshop, den har en treg, dårlig workflow, ustabile plugins, dårlig fargebehandling, manglende funksjonalitet og dårlig integrering med annen programvare. Den kan for meg (som profesjonell bruker) aldri erstatte Photoshop, om den ikke drastisk endrer sin oppbygging. Ikke misforstå meg,jeg er en kjempefan av åpen programvare, har stor respekt for de som har jobbet frivillig for å utvikle gimp, og den kan gjøre mye bra grafisk arbeid, helt utvilsomt, men for et profesjonelt miljø som krever effektivitet, avansert farge/trykkbehandling og annen funskjonalitet hvor Photoshop er effektivt, er det dessverre langt unna enda. *Corel Photopaint (Paint Shop Pro?) Eksisterer denne enda? Jeg husker jeg brukte den da jeg var rundt 13-14 og begynte å fikle med grafisk design for første gang. Mange,mange år siden sist jeg brukte den. *Online editorer Jeg har prøvd en hel haug av disse (mest fordi jeg var nysgjerrig, forventningene var ikke så høye) og, selv om det er spennende å se utviklingen, så er ikke disse brukbare til annet enn helt basic redigering. Er det alternativer jeg har oversett, aller helst som fungerer i Linux (eventuelt i Wine)? Eller er Adobe pakkens monopol helt komplett? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 *Corel Photopaint (Paint Shop Pro?)Eksisterer denne enda? Jeg husker jeg brukte den da jeg var rundt 13-14 og begynte å fikle med grafisk design for første gang. Mange,mange år siden sist jeg brukte den. Både Corel Photo-Paint og Corel Paint Shop Pro Photo eksisterer idag, dog Photo-Paint finnes bare i tospann med Corel Draw i Corel Draw Graphics Suite, eller sammen med Corel Designer i Corel Designer Technical Suite, begge meget kraftige og seriøse programpakker. Siden du ikke beskriver dine krav til programvaren, er det naturlig vanskelig å si om det vil være et seriøst alternativ for deg. Selv synes jeg alle Corels programmer jeg har brukt, er betydelig enklere og raskere å jobbe med enn Adobes ekvivalenter, men det trenger ikke å være det samme for deg. Eneste ulempen jeg ser med Corels fotoredigeringsprogrammer er at de er usedvanlig dårlige på Raw-format, men som Nikonbruker har jeg Capture NX fra Nikon som gjør en førsteklasses jobb med å redigere mine bilder på Raw-nivå. Etter å ha konvertert dem til jpeg åpner jeg dem ved behov i Paint Shop Pro Photo for videre manipulering. For meg utfyller de hverandre perfekt, og jeg har enda ikke opplevd PSPP å være en begrensing. Verdt å nevne er det at veldig mange, men ikke alle, "photoshop-plugins" fungerer i både Photo-Paint og Paint Shop Pro Photo, hvor mine personlige favoritter kommer fra Nik Software. Alle programmer nevnt fra Corel er dog bare for Windows, om det er en mulighet for å få de til å kjøre under Linux er utenfor min kunnskap. Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takk for svar, godt å høre at Corel fortsatt holder koken. Forstår jeg deg riktig at Pohoto Paint og Paint Shop Pro er adskilte programmer? Har du nok erfaring til å si hvem som vil fungere best for en som er vant til Photoshop? Når det gjelder mine krav, så driver jeg både retusjering, webdesign og mye arbeid i Flash/InDesign, så mitt fremste krav er vel egentlig den allsidigheten som Photoshop tilbyr, og samtidig den raske workflowen som oppbyggingen tillater. Integreringen med InDesign og Flash er jo også et ekstremt stort pluss, og forventer ikke å finne noen erstatning for dette, selv om jeg skulle ønske det var mulig. Raw-redigering bruker jeg tidvis, men det er ikke den viktigste funksjonen for mitt bruk. Egentlig var nok threadnavnet litt misvisende, ser jeg i ettertid. En erstatning for Adobe Master Collection er jo egentlig det jeg skulle hatt, men om det eksisterer er nok tvilsomt... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Som nevnt, Photo-Paint er en del av enten Corel Draw Graphics Suite eller Corel Draw Technical Suite. Paint Shop Pro Photo derimot er et selvstendig program. Siden du driver med grafisk design, vil jeg anbefale Corel Draw Graphics Suite, da det erstatter mer eller mindre InDesign, Illustrator og Photoshop fra Adobe. Corel har dog intet program til å erstatte Adobe Flash. Det sagt, du kan laste ned og prøve alle Corels programmer fra deres nettsider, eller andre nettsider hvor du kan laste ned programvare som f.eks Download.com eller Softpedia.com Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg prøver nok ut en demo av nysgjerrighet, men tviler litt på at dette fungerer i Linux, så da krever det nok en boot uansett.. + at jeg er avhengig av Flash. Men takk igjen for svarene! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Sånn matematisk sett så har Linux ca 1 % markedsandel, så hvis noen fortsatt syns det er urettferdig at de råeste programmene til Win ikke finnes til Linux så kan det være en av årsakene. Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Det er jo litt en ond sirkel - man holder seg til windows/mac pga programvaren, og programvaren holdes til win/mac pga brukerne. Litt synd. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Ser ut til at Bibble er et program som kan være det du er ute etter - i alle fall for første del av "workflow-en". Programmet finnes til Linux og koster penger. Jeg har dessverre ikke noen erfaring sjøl med dette programmet. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er det bare meg som syns det høres rart ut at en profesjonell grafisk designer velger å bruke Linux? Kan du forklare hvorfor? Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er det bare meg som syns det høres rart ut at en profesjonell grafisk designer velger å bruke Linux? Kan du forklare hvorfor? Enig med det, man bør vel først og fremst finne hvilke programmer som fungerer best for å utføre jobben, så velge operativsystem som disse programene fungerer på. Som nevnt er jo Bibble et alternativt på linux (+win, Mac), men dagens versjon (v.4) er begrenset i forhold til Adobe Lightroom, men gir rask arbeidsflyt. Bibble V5 finnes som preview, men med bugs og begrensinger og er ikke anbefalt å bruke proffesjonelt ennå. Det er ikke annonsert noen ferdigdato for denne, men når den er klar ser den ut til å kunne konkurrere med lightroom. Digikam er et program på Linux som kan delvis sammenliknes med Adobe PS Elements. Den har gode katalogfunksjoner, og har noen funksjoner for billedredigering, men henger endel etter Elements på dette. Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Er det bare meg som syns det høres rart ut at en profesjonell grafisk designer velger å bruke Linux? Kan du forklare hvorfor? Det er nok min fascinasjon/nysgjerrighet overfor open source-miljøet, og en liten medfødt rebelsk holdning overfor selskaper som innehar nær-monopoler, som har styrt meg i Linux sin retning, kombinert med en irritasjon over at andre operativsystemer har operert endel tregere og ustabilt i forhold til drivere osv. Å si at jeg har "valgt" Linux blir ikke riktig - jeg prøver det ut med en dual boot for å se om det kan ha noe for seg i forhold til mitt yrke. Men som det ser ut i dag kan jeg ikke se hvordan det kan erstatte Windows/Mac dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå