Carpe Dam Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ser den exphil-dritten nå ja... Håper inderlig den forsvinner snart, jeg ser virkelig ikke relevansen. Joda, jeg vet hva det går i, madammen tok det for et par år siden. Jeg kunne muligens brukt GSU-fagene i studiet mitt også, men da er det virkelig bedre å ta noe som har en viss relevans for studiet mitt, i stedet for å ende opp som byggingeniør med spesialisering i betongkonstruksjoner og grunnleggende gynekologi. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Igjen, de fleste studier krever at du har en del fag som ikke er innenfor ditt fagområde. Da er det bedre at du de semesterene du vanligvis vil ha 7,5 studiepoeng med svada (og 22,5 studiepoeng med relevante ting) enten kan ha 30 studiepoeng med relevante ting (fordi du allerede dekker kravet om x studiepoeng fra andre fagområder), eller fokusere på de 22,5 viktige studiepoengene (og følgelig få bedre karakter der). Dette gjelder de aller fleste universitetsstudiene. Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ex.Phil høres ganske interessant ut, får de aller fleste tilbud om dette? Skal i garden (musikktropp) til høsten og er litt gira på å gjøre ferdig faget før jeg starter å studere, noen som har tatt det mens de har vært i garden? Til slutt, noen med mer info om GSU-fagene? Og er det mulig å få flere tilleggspoeng ved hjelp av fag i militæret? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du blir ikke nødvendigvis tilbudt det, men du kan garantert ta det hvis du prøver Lenke til kommentar
student90 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ex.Phil høres ganske interessant ut, får de aller fleste tilbud om dette? Skal i garden (musikktropp) til høsten og er litt gira på å gjøre ferdig faget før jeg starter å studere, noen som har tatt det mens de har vært i garden?Til slutt, noen med mer info om GSU-fagene? Og er det mulig å få flere tilleggspoeng ved hjelp av fag i militæret? Jeg og skal i Musikktropp og hadde håpet på det samme. Håper vi har tid til litt studier i begynnelsen, og ikke bare på vårparten. Hadde håpet på å ta opp noen enkle fag fra vgs. til jul som ikke krever altfor mye! Noen som vet om dette går an med innrykk 20. september til rekrutten? Har fotstått at vi ikke har særlig lang rekrutt! Ex.phil høres gøy ut, og vekterkurs og andre kurs kan jo alltids komme godt me til videre sommerjobbsøkning & eventuelt et jobbår! Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Har fått inntrykk av at grill og bestill i Garden ikke har så altfor mye tid som ikke går med på å drille, trene, marsjere, øve eller slappe av. GSU kan nok gå greitt, men jeg ville ikke hatt et mål om å få tatt noe annet under tjenesten. Om du har det som fokus kan det hende det er med på å knekke deg når du står på fjerde timen på ekserserplassen og hater som verst. Lenke til kommentar
SirLord Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hei. Jeg har ikke lyst til å "kaste bort" ett år av livet mitt. Ikke missforstå, jeg ser ikke ned på førstegangstjenesten men jeg vil ikke holde utdanningen min hold. Så, hvordan kan jeg få mest mulig utdaninnng, jeg vil høre muligeter, uansett hvor usansynlig, litt om hvordan det er og hva kravene er. Har heller ingen ting imot om jeg blir pliktig til å jobbe ett år eller to etterpå. Kan forøvri nevne at jeg har tenkt å studere juss om det gjør noen forskjel:) Jeg hadde akkuratt den samme problemstillingen, og søkte derfor på UB kurs. Noe jeg ikke angrer på i det hele tatt. Kurset går over et år, hvor 6 måneder er på befalskole. Der vil du ha lederfag og militære fag. De 6 siste måndene er i praksis hvor man får prøve seg som praktiserende befal Man får reist, relevant ledererfaring og mange gode opplevelser! Itillegg blir man utskrevet som sersjant! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg definitivt tatt UB i førstegangstjenesten, evt. tatt BS. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Det er ikke et juridisk valg, nei, men det er et reelt valg. Man tar bare såvidt inn nok til at alle som vil inn får lov, og da er det ikke noen som tjener på å tvinge folk som ikke vil. Det har etter hva jeg har fått med meg kommet dithen at man på sesjon bare trenger å si "jeg er ikke motivert for militærtjeneste" og så går man derifra og hører aldri noe mer. Skulle ønske jeg gjorde det. Det vet du tydeligvis lite om. Selv krysset jeg av for at jeg ikke ville inn i militæret på sesjon, men likevel ble jeg innkalt. Har heller ingenting å klage på å få dimmitert, så da må jeg bare fullføre året på best mulig måte. Og du kan ta utrolig mange nyttige kurs/fag i militæret som kan inngå i ditt sivile liv. Selv har jeg tatt lett lastebil-lappen, grei å ha. I tillegg skal jeg fullføre truckførerkurs, bartenderkurs og vekterkurs. Med truckførerkurset blir det lettere å skaffe sommerjobb der jeg bor, og med vekterkurs+bartenderkus blir det nokså enkelt å skaffe seg helgejobb når jeg skal ta fatt på studiene til høsten. I tillegg skal jeg ta eksamen i ex.phil. til våren, noe som jeg mener å huske at ALLE(??) univeritet krever. På den måten kan jeg ta et annet emne til høsten som er mer innenfor det fagfelt jeg skal gå. Edit: gammel post, men likevel. Endret 20. januar 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå