Gå til innhold

Hvordan få mest mulig erfaring/utdanning under førstegangstjeneste

zaler

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ikke lyst til å "kaste bort" ett år av livet mitt. Ikke missforstå, jeg ser ikke ned på førstegangstjenesten men jeg vil ikke holde utdanningen min hold.

Så, hvordan kan jeg få mest mulig utdaninnng, jeg vil høre muligeter, uansett hvor usansynlig, litt om hvordan det er og hva kravene er. Har heller ingen ting imot om jeg blir pliktig til å jobbe ett år eller to etterpå.

Kan forøvri nevne at jeg har tenkt å studere juss om det gjør noen forskjel:)

Endret av zaler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har mulighet til å få studiekompetanse hvis du ikke har det...uansett så er det mye forskjellig du kan melde deg på gjennom voksenopplæringen. Dette skal du få informasjon om.

Nuvel. Om du kan "få studiekompetanse" i løpet av førstegangstjenesten er selvfølgelig veldig avhengig av hvor mye du mangler. Har du strøket i et par-tre fag, er det ikke noe problem. Har du jobbet på Shell siden ungdomsskolen, og må ta alle fagene for tre år som privatist, sliter du litt mer.

Til trådstarter: Vil du ha mest mulig sivil kompetanse (mest mulig å putte på CVen, få et forsprang på eventuell senere høyere utdanning etc.) eller mest mulig militær kompetanse?

Lenke til kommentar

Det er egentlig særdeles lite som kan hjelpe deg i videre studier så lenge du ikke skal skaffe deg en militær karriære. Tipper det finnes noe du kan studere på av militær juss, men neppe noe som er direkte sivilt.

Det meste av "utdanning i forsvaret" er lærlingeplasser og denslags, i tillegg til rent militære funksjoner (lagfører, vognkommandør etc). Det eneste som kan hjelpe deg sivilt er stort sett førerkort av ymse slag (trucklappen er populær) så om du kan komme deg inn på ingeniør i luftforsvaret så har du i det minste gode utsikter til å få sommerjobb som langtransportsjåfør, maskinfører eller lagermann med truck.

Det skrytes mye av utdanningen i forsvaret og alt det nyttige du kan få, men ta det med en klype salt. Vi snakker tross alt ikke om en veldedighetsorganisasjon heller.

Lenke til kommentar

SiegHallo: Jeg har tatt 25stp i førstegangstjenesten, og hadde fint muligheten til å ta 10 på (hadde jeg giddet å melde meg på). 30stp er et halvt års studier. Ikke uttal deg om ting du ikke har noe peiling på.

Bartenderkurs, vekterkurs, diverse førerkort, jegerprøven, båtførerprøven, sveisekurs, maskinførerkurs, sprengningskurs er eksempler på ting de aller, aller fleste VO-avdelinger tilbyr. Det gjelder bare å ta litt insj i stedet for å klage sin nød på nettfora for så å bli MUDa.

Lenke til kommentar

Studiepoeng i hva? Militær juss, var ikke det en av tingene? Jeg husker ikke det der, men det vi fikk ta utdanning i var ikke det minste sivilt rettet. Kanskje mot juss. Kanskje. Neppe noe man får bruk for i vanlige straffesaker, iallefall.

Etikk og militærmakt, juss og militærmakt, og den tredje husker jeg ikke. Var deler av GSU-en.

Jeg tok stort sett det jeg kunne ta av sånne ting, bare for å ha noe å gjøre på. Sitter igjen med brattkortet, teoriutdanning på personløfter, sertifisering for å utføre varme arbeider, samt jegerprøven. Båtfører og truckfører rakk jeg ikke å ta. Bartender var ikke interessant for meg, siden jeg er avholds (er det ikke vanskelig å forstå vel?).

Hva andre ting angår, er det SÆRDELES mye som krever at du kan dokumentere behov for å få det. Slik som maskinfører, kranfører og alle førerkort som gjelder på vanlig vei. Sjekk det opp, din hysepellik.

Til info ble jeg ikke mudda, jeg ble dimmittert. Å sitte et halvår til for kanskje å få ta trucklappen en gang i mai/juni var ikke helt aktuelt.

Forstå det, ærede trådstarter: Veldig mange av kursene du får tilbud om er sånne som du aldri ville tenkt på å ta i utgangspunktet, men havner du på rett sted så tar du hva som helst bare for å få noe å gjøre på.

Lenke til kommentar
Studiepoeng i hva? Militær juss, var ikke det en av tingene? Jeg husker ikke det der, men det vi fikk ta utdanning i var ikke det minste sivilt rettet. Kanskje mot juss. Kanskje. Neppe noe man får bruk for i vanlige straffesaker, iallefall.

Etikk og militærmakt, juss og militærmakt, og den tredje husker jeg ikke. Var deler av GSU-en.

Jeg tok stort sett det jeg kunne ta av sånne ting, bare for å ha noe å gjøre på. Sitter igjen med brattkortet, teoriutdanning på personløfter, sertifisering for å utføre varme arbeider, samt jegerprøven. Båtfører og truckfører rakk jeg ikke å ta. Bartender var ikke interessant for meg, siden jeg er avholds (er det ikke vanskelig å forstå vel?).

Hva andre ting angår, er det SÆRDELES mye som krever at du kan dokumentere behov for å få det. Slik som maskinfører, kranfører og alle førerkort som gjelder på vanlig vei. Sjekk det opp, din hysepellik.

Til info ble jeg ikke mudda, jeg ble dimmittert. Å sitte et halvår til for kanskje å få ta trucklappen en gang i mai/juni var ikke helt aktuelt.

Forstå det, ærede trådstarter: Veldig mange av kursene du får tilbud om er sånne som du aldri ville tenkt på å ta i utgangspunktet, men havner du på rett sted så tar du hva som helst bare for å få noe å gjøre på.

Med mindre du går et profesjonsstudie, vil du få innpass for ganske mange studiepoeng fra "random" fag som ikke er relevante for din grad. I de fleste grader er det faktisk påkrevd med fag fra andre fagområder. GSU-fagene kan dermed være en del av de aller, aller fleste bachelor-grader (i alle fall ved universitetene).

Ex. phil. er påkrevd for alle universitetsstudier. Ex phil + GSU er 25 studiepoeng. Skal du studere samfunnsvitenskap, historie, filosofi eller lignende "myke fag" kan du også ta ex. fac. som er enda 10 studiepoeng. Da er du ferdig med over et semester av graden.

GSU-fagene er juss og militærmakt, etikk og militærmakt og Kropp, Bevegelse og energi. Det er 15 utrolig lette studiepoeng.

Når tok du eksamen i disse?

Trådstarter: Noen leire er veldig dårlig med å "reklamere" for VO-tilbudet sitt. Stikk innom VO-avdelingen (i små leire er det gjerne en av offiserene som har dette som en del av sin stilling, i større leire er det en eller flere fulltidsansatte som driver med det) og forhør deg så fort du er kommet til tjenestested. Å ta 25 eller 35 stp. pluss vekterkurs er sannsynligvis ikke noe problem (litt usikker på vekterkurset, det er ikke like vanlig å tilby dette som det var tidligere, men det er fortsatt mulig), men du må ha litt selvdisiplin.

Lenke til kommentar

Jeg gadd aldri å ta eksamen i de fagene, siden jeg skal inn på et teknisk studium (som for øvrig IKKE krever verken ex.phil. eller ex.fac.) og da heller vil ta fag som faktisk har noen som helst relevanse for mitt studie i det hele tatt. Å bli studiepoenghore er kanskje populært for tiden, men juss og militærmakt er så langt fra konstruksjonsberegninger at jeg ikke så noe som helst poeng i det. Da tar jeg heller betongkonstruksjonslære.

Mitt råd til trådstarter: Om du ikke vil sette utdanningen på hold, ikke ta førstegangstjenesten. Å gå inn i militæret for å få noe faglig ut av det er bare tull.

Derimot vil jeg anbefale deg å gå inn i militæret for å få et år der du lærer mye om deg selv, og får mange gode opplevelser og venner for livet. Vel og merke om du er i en avdeling der det faktisk skjer noe. Anbefaler Hæren eller Marinen, så sant du kommer deg på båt. HV kan også gi deg fine stunder. I Luft skal du være heldig for å unngå et halvår med rævkløing.

Lenke til kommentar
Slenger meg på her. Jeg skal inn om et par uker, og har lyst å ta noe "ekstra" for mer sivil kompetanse. Har sett for meg hundetjenesten, er det noe ekstra voksenopplæring jeg kan ta da?

Ikke så veldig mye som er relatert til tjenesten, du får alt du trenger med tvang =P

Dog, om du har lyst inn i hundetjenesten for å lære deg hund til senere, vet jeg ikke om jeg vil anbefale det. Militære hunder er mer våpen enn venner, i motsetning til sivile hunder. Ergo får de en litt annen behandling og det er et litt annet regime. Men du kan nok få bedre informasjon om dette andre steder.

Lenke til kommentar
Jeg gadd aldri å ta eksamen i de fagene, siden jeg skal inn på et teknisk studium (som for øvrig IKKE krever verken ex.phil. eller ex.fac.) og da heller vil ta fag som faktisk har noen som helst relevanse for mitt studie i det hele tatt. Å bli studiepoenghore er kanskje populært for tiden, men juss og militærmakt er så langt fra konstruksjonsberegninger at jeg ikke så noe som helst poeng i det. Da tar jeg heller betongkonstruksjonslære.

Mitt råd til trådstarter: Om du ikke vil sette utdanningen på hold, ikke ta førstegangstjenesten. Å gå inn i militæret for å få noe faglig ut av det er bare tull.

Derimot vil jeg anbefale deg å gå inn i militæret for å få et år der du lærer mye om deg selv, og får mange gode opplevelser og venner for livet. Vel og merke om du er i en avdeling der det faktisk skjer noe. Anbefaler Hæren eller Marinen, så sant du kommer deg på båt. HV kan også gi deg fine stunder. I Luft skal du være heldig for å unngå et halvår med rævkløing.

Som sagt, 'i alle fall ved universitetene'. Du skal tydeligvis gå byggingeniør ved en høgskole, og da skjønner jeg at du ikke gidder å ta eksamen.

For øvrig er det like mye rævkjøring i sjø, og rimelig mye dritttjeneste i hæren også.

Lenke til kommentar

Universitetet i Stavanger. Høres ut som tittelen man kunne funnet på å gi et, hm, universitet. Synes du ikke?

I marinen er det båt som er trikset. Det eller jeger.

I hæren får du kanskje en tjeneste som betyr 11 mnd. med hating, men du har i det minste noe å gjøre. Heller hate og vokse på det enn sitte å råtne bort som en annen tomat.

Lenke til kommentar

Og ex phil er altså obligatorisk ved bachelor i ingeniørfag ved UiS. De har dog bare en 5stp-variant, men den får du nok godskrevet om du tar 10stp-varianten som VO tilbyr.

Og igjen, de studiepoenggivende emnene kan du få innlemmet i de aller fleste bachelorgrader, bare ikke de profesjonsrettede (så som juss, medisin, sykepleie, ingeniørstudier og lignende).

Og så virker det som om du tror man har et valg. Verneplikten er faktisk ikke noe man kan velge bort. Man kan prøve å komme seg vekk, men det er alltids en viss mulighet for at en rett og slett blir tvunget. Da vil det jo være fornuftig å spørre hvordan en kan få mest mulig ut av året sivilt. Det beste vil nok være å droppe førstegangstjenesten, men i noen tilfeller er det faktisk ikke et valg du har.

Lenke til kommentar

Da må du virkelig gi meg linken til hvor det står, for jeg finner det ikke i det løpet jeg skal gå. Og som sagt, studiepoenghore grenser til patetisk. "Se, jeg har en master i konstruksjoner, med et helt semester med gynekologi 101".

Det er ikke et juridisk valg, nei, men det er et reelt valg. Man tar bare såvidt inn nok til at alle som vil inn får lov, og da er det ikke noen som tjener på å tvinge folk som ikke vil. Det har etter hva jeg har fått med meg kommet dithen at man på sesjon bare trenger å si "jeg er ikke motivert for militærtjeneste" og så går man derifra og hører aldri noe mer. Skulle ønske jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Da må du virkelig gi meg linken til hvor det står, for jeg finner det ikke i det løpet jeg skal gå. Og som sagt, studiepoenghore grenser til patetisk. "Se, jeg har en master i konstruksjoner, med et helt semester med gynekologi 101".

Det er ikke et juridisk valg, nei, men det er et reelt valg. Man tar bare såvidt inn nok til at alle som vil inn får lov, og da er det ikke noen som tjener på å tvinge folk som ikke vil. Det har etter hva jeg har fått med meg kommet dithen at man på sesjon bare trenger å si "jeg er ikke motivert for militærtjeneste" og så går man derifra og hører aldri noe mer. Skulle ønske jeg gjorde det.

Det er faktisk ikke et reelt valg for alle heller, uansett hva du velger å tro.

Hvor det står?

Her: http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_o...enioerfag/bygg/

Og her: http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_o...ogi_(siv.ing.)/

Det er de eneste byggingeniørstudiene jeg finner på hjemmesidene, og vitenskapsteori og etikk er da obligatorisk på begge. Det er det man tidligere kalte ex. phil. Noen steder er det filosofihistorie og etikk, noen steder er det vitenskapshistorie, noen steder vitenskapsteori, noen steder argumentasjonslære, og sikkert andre ting, men det har samme formål, og er i stor grad det samme faget. De færreste kaller det ex. phil. "offisielt" lengre, men du får nok godskrevet "vitenskapsteori og etikk" om du tar tromsøvarianten eller nki-varianten (den jeg tok).

Og i de fleste studiene som ikke er profesjonsstudier (som både ingeniør- og sivilingeniørstudiene er) MÅ du ha et visst antall studiepoeng om fag som ikke har noe med ditt fagområde å gjøre. Der kan du bruke GSU-fagene, og dermed konsentrere deg om ting du synes er interresant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...