Gå til innhold

HP 2133 netbook, hvilken distro?

Anbefalte innlegg

morn.

er litt på jakt etter en grei og god distro for en relativt svak netbook. for øyeblikket kjører den Ubuntu men er egentlig litt lei av det og ønsker å utforske noe nytt.

primært vil den bli brukt til surfing og gjerne noe videoavspilling fra for eksempel youtube.

til vanlig er jeg et windows-menneske men siden dette er en pc som kun skal brukes på nett (les: trenger ikke noe programvare som er begrenset til Windows, ingen spill eller officepakke) er det en ypperlig måte å bli litt mere kjent med linux i det store og hele.

I skrivendes øyeblikk sitter jeg og snoker litt på Mint gjennom VirtualBox for å se om dette kan være noe spennendes å installere på netbooken, men har vel hørt ett eller annet sted at det er noe tyngre å kjøre en ubuntu? husker ikke.

men anyways, noen anbefalinger? gjerne noe som kan installeres fra pinneminne da det ikke er noen cd-rom på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du er interessert i å lære litt GNU/Linux i samme slengen er jo Arch eller Gentoo gode valg. Jeg gir Arch +1 pga wikien som er veldig enkel og omfatter det aller, aller meste av problemer. min anbefaling er å sette opp Arch med kun det mest nødvendige av programvare. F.eks. vindusbehandleren Openbox, Opera som nettleser og mailklient, abiword for tekstbehandling, gnumeric for regneark og Pidgin for lynmeldinger. Selv satte jeg også opp en rekke keybindings med super (win)-tasten slik at jeg slapp å bruke musa i det hele tatt. feks. Super + Q = starte opera, Super + W = starte Pidgin, Super + E = Starte filbehandleren.. Selv bruker jeg PCManFM som filbehandler. Det er -lynraskt-, og du kan sette opp alt akkurat som du selv ønsker.

Sett av helga til å kose deg med archwiki, så skal du få se hva GNU/Linux virkelig kan by på ;)

Lenke til kommentar

Har ikke hadde noen store problemer med å få Ubuntu til å fungere som en standard installasjon annet enn at det virker som at selve maskinen er i svakeste laget til å klare å spille av for eksempel HD-materiale men det er en annen historie vil jeg tro.

Netbook-remixen av Ubuntu så ikke til å ville fungere i det hele tatt da den rett og slett oppførte seg som om den hadde fått tung sirup i maskineriet.

Hva som gjorde det er ikke jeg helt sikker på, men standard installasjonen fungerer og desktop'en der er bedre for min bruk så har ikke jeg giddi å feilsøke noe særlig på det.

Lenke til kommentar
Har ikke hadde noen store problemer med å få Ubuntu til å fungere som en standard installasjon annet enn at det virker som at selve maskinen er i svakeste laget til å klare å spille av for eksempel HD-materiale men det er en annen historie vil jeg tro.

Netbook-remixen av Ubuntu så ikke til å ville fungere i det hele tatt da den rett og slett oppførte seg som om den hadde fått tung sirup i maskineriet.

Hva som gjorde det er ikke jeg helt sikker på, men standard installasjonen fungerer og desktop'en der er bedre for min bruk så har ikke jeg giddi å feilsøke noe særlig på det.

Hvis du leser det som står nederst i lenken jeg ga, ser du at skjermkortdriveren er dårlig. Jeg vil anta at du kan gjenskape sirup i vanlig ubuntu ved å skru på noen desktop effekter. Dårlig ytelse i avspilling av video kan også skyldes skjermkortdriver. Hvis du ser etter kan du jo kanskje bekrefte/avkrefte følgende:

-Ingen mikrofon

-Å sette opp suspend når lokket lukkes funker ikke

-Trådløst virker ikke etter suspend/hibernate

Forhåpentligvis er noen av disse fikset allerede. Isåfall vil jeg påstå at hardwarestøtte for nettbøker generelt er ikke mindre enn fantastisk i GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har prøvd de fleste distroene på min 2133, og som det har blitt nevnt, maskinen er vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder Linux... Likevel bruker jeg Ubuntu 9.04 som eneste OS på min, og jeg synes det fungerer helt greit. Egentlig det eneste som jeg virkelig trenger men som ikke fungerer er fungerende VGA-utgang, men det skal visstnok fungere så fort VIA klarer å gi ut sin driver til Ubuntu 9.04.

Arch Linux har jeg hatt mindre suksess med, og etter nyeste Xorg fikk jeg ikke X til å starte en gang. I tillegg har jeg testa diverse som Fedora og mange andre distroer, men Ubuntu fungerer best for meg

Btw, HD-filmer vil du aldri klare å spille av smooooth med denne PCen, uansett om du bruker Windows eller Linux. Det nærmeste jeg har kommet er noen HDTV-rips som den klarer bra.

Og forresten, Moblin fungerer heller ikke på denne, ikke at jeg ønsker å bruke det. Ubuntu Netbook Remix fungerer heller ikke pga. manglende VIA-driver (eller det fungerer jo, men alt går ekstremt sirup som nevnt).

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke holdt pusten ;)

I verste fall blir jeg nødt til å installere Ubuntu 8.10, men håper jeg slipper å gjøre det... Det kan kanskje være mulig å bruke samme kernel i Ubuntu 9.04 som i 8.10 også, selv om det er kjedelig å måtte gå over til en eldre kernel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...