Mothorax Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg har vært en PC-bruker fram til nå og har nettop bestilt meg min første Macbook Pro. Dvs at jeg har alltid har hatt antivirus- og firewallprogrammer installert i Windows. Apple sier selv på deres hjemmesider at OSet deres er sikkert fra første stund. Mac OS X er utviklet med sikkerhet i tankene og plages ikke av konstante angrep fra PC-virus og skadelig programvare. Maskinen slipper å bruke store mengder systemressurser på sikkerhetsvarsler og -søk. Enhver Mac er sikker fra første stund, og du kan trygt arbeide og spille uten forstyrrelser. Jeg har hørt folk si at Apples påstand ikke er riktig og vet ikke lenger hva jeg skal tro. Har noen erfaringer med antivirus- og firewallprogrammer til Mac? Trenger jeg det for å ha en sikker maskin? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Nei, du har ikke vært PC bruker. Du har vært Microsoft Windows bruker. Du har brukt en PC med Windows på, og nå skaffer du deg en laptop fra Apple med OS X på. Og PC'en er mer en sikker, det kan jeg garantere. Mens Windows lider av en veldig usikker struktur og er elendig til å tette virkelig kritiske hull, er OS X et Unix-system. Unix har vært et flerbruker system fra dag 1, mens Windows først var et skal oppå DOS som er et enkeltbruker system. Med NT ble det bedre, men var veldig langt fra. Vista begynner å ligne noe, men det har sine store feil(og Win 7 er Vista R2). Man må heller ikke glemme at OS X er en rebranding at BSD disse dager. Fra det holdet får de dekket virkelig mange hull, noe som igjen fører til bedre sikkerhet. OS X er mindre sikkert en f.eks freeBSD og GNU/Linux, men dette er marginalt. OS X vs Windows derimot, er det ikke marginalt. Windows blir utklassert kraftig, Vista R1 og R2 skårer dog bedre en XP. Så påstander stemmer. Edit: Det er en vanelig påstand som er en falsk myte: "Unix systemer ikke er plaget av virus pga sin lave markeds andeler", Unix systemer(BSD, Linux, etc) har store % andeler innenfor super computere og server markede. Google kjører Linux på sine systemer, hvor 1337 ville det ikke vært å dratt ned alle seriøse selskap sine servere? Eller hele topp 10 lista over super computere via virus? Saken er at det ikke har hendt enda, og kommer sannsyneligvis ikke til å skje heller. Endret 11. juli 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Mothorax Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Så siden du nevner at Google bruker Linux og mener at Linux og OS X er omtrent like gode på sikkerhet trenger jeg verken firewall eller antivirus? Grunnen til at jeg tenker på å få meg antivirus til OS X er at jeg har hørt om at det finnes farlige trojanske hester, og jeg antar det blir fler og fler etter hvert som markedsandelen til Apple blir større. Jeg har og mindre erfaring med OS X og vet ikke hvordan jeg kan være sikker på å unngå å gå i slike trojanske feller. Derfor tenker jeg at det er best å være på den sikre siden. Jeg bruker Kaspersky til Windows og vurderer å prøve betaversjonen av Kaspersky til OS X også. Noen som har erfaring med denne eller har noen andre anbefalinger? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Enda grunnen til å ha Windows AV til Mac er vis du har server som du sender flust av ting til Windows brukere og er paranoid. Ja flere begynner å sikte når markens andele er høye, men det er allerede det utenfor desktop markede. F.eks servere, masse penger å tjene. De som lager virs for cred, hvorfor ikke nedlegge google med virus og hele top 10 lista av super computere? Unix sitter ikke med samme handikappet som Windows, grunnstrukturen ER sikker i kontrast. Og mac har innebygd firewall, tror jeg. Ser ikke for meg at Apple er dumme nok til å ikke shippe med en brannmur i kjerna(de har alt foe mye å tjene). I linux kjerna følger det med en brannmur som kalles for ip tables, altså innebygd. Og OS X har ikke Virus enda etter at de gikk over til Unix(før de gjorde det, var de plaget av virus), og trojanerne må faktisk slippes inn(manuelt installeres). De kan ikke klusse hvor de vil og legge seg til oppstart automagisk heller, vis du får dem... pga grunnstrukturen(OS og bruker er separert). Bare vis en trojaner får god tilgang til systemet(krever at du manuelt gir dem admin krefter), da er du ikke godt til stede lengere. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Om (0) virus, (4) ormer og (2) trojanere på Mac OSX: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14052085 Mac OSX leveres med en innebygget brannmur som er god nok. Mitt råd er derfor: Ikke kast bort penger og maskinressurser på unødvendigheter som antivirusprogram og ekstra brannmurer, det er rett og slett bortkastet på en Mac hvis brukeren har en IQ større enn sitt eget skonummer. Lenke til kommentar
Mothorax Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Takk for gode svar! Da konkluderer jeg med at jeg ikke trenger noe antivirusprogram. Og godt er det. Antivirusprogrammer som ligger i bakgrunnen og scanner alt er grunnen til at PCen min går så treigt. Har fått Macen min nå :!: Har satt firewallen min til å bare slippe gjennom "nødvendige programmer". Vet ikke hva som går under denne kategorien... Vurderte å velge alternativet der jeg bestemmer hvilke program som skal få nett, men jeg trenger vel ikke å være FOR paranoid heller. Virker uansett digg med Mac Jeg må bare vende meg til brukergrensesnittet og lære meg alle snarveier. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 En hel drøss av snarveiene finner du slik: • Åpne Systemvalg (ligger i docken) -> Tastatur og mus -> Fanen Tastatursnarveier Der kan man til og med definere egne tastaturkommandoer. Lenke til kommentar
Mothorax Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Herlig. Begynner allerede å bli vandt til OS X. Det blir en lys framtid uten så mange problemer som jeg har hatt med mine Windows'er :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå