Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg av etter 5 sekunder

Anbefalte innlegg

Har hatt en del problemer i det siste med chipset-viften. Den streiket, så jeg byttet den et par ganger. Siste gang limte jeg den fast med termisk lim, men den sitter likevel litt løst. Etter dette, vil ikke maskinen starte i det hele tatt. Jeg slår den på, og alt starter å spinne, men etter ca 5 sekunder slår den seg bare av igjen. Det er ingen pip fra maskinen, så jeg aner ikke hvor det er feilen ligger. Ser for meg at enten vil den ikke starte fordi chipsetet blir for varmt, men det syns jeg er for kjapt etter bare 5 sekunder, eller så har jeg ødelagt et eller annet element på hovedkortet mens jeg har drevet å fiklet.

Er det noen måte jeg kan finne ut av dette?

Har et Asus A8n-SLI Deluxe hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at mange har vært inne og lest her, men ingen er tydeligvis noe klokere enn meg.. Prøver å spesifisere litt: Hvis chipset-viften ikke sitter skikkelig på hovedkortet, vil maskinen da boote? Eller kan jeg prøve å bytte ut den viften, og regne med at alt vil fungere?

Lenke til kommentar

Update:

Kjøpte meg ny chipset-vifte, igjen, og fikk festet denne skikkelig med medfølgende teip. Kobler ut alle komponenter, og kobler dem tilbake skikkelig. Slår på maskinen og hører først ett langt, så to korte pip, noe som kan indikere feil med skjermkortet. Prøver igjen, ingen pip denne gangen, men maskinen slår seg av som før. Kobler ut strømmen fra DVD-rom og harddiskene, og prøver på nytt. Maskinen booter, og kjører, uten noe pip. Kobler tilbake diskene en etter en, og maskinen booter. Nå er den sånn at den ikke slår seg av, men jeg har ikke noe som helst bilde på skjermen, og i tillegg hører jeg aldri det ene "alt er bra"-pipet fra POST.

Noen tanker? Er ganske desperat for hjelp nå..

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke pinpointe feilen uten mer feilsøking, men du kan utelukke overheatign av chipsettet som årsak ihvertfall. Selv uten kjøling ville du kunne brukt maskinen normalt relativt lenge. Du hadde sansynligvis fått ustabilitet og annet tull ved lengre tids belastning, men aldri i livet spontan reboot etter 5 sek.

Siden dette oppsto etter du termisk limte chipsettkjøleren, er du sikker på at du ikke har sølt noe termisk lim på noe sted der det ikke burde være? noen termiske limer er elektrisk ledende og kan dermed korslutte ting på hovedkortet.

Om du kan utelukke dette så er det egentlig bare standard feilsøking som må gjennomføres grundig, og det finnes det så uendeig mange tråder om allerede at jeg ikke følger behov for å liste opp alt her på nytt. Koble ut alt ikke-kritisk og så ta CMOS reset, og gå videre derfra.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg brukte masse termisk lim på hele chipsettet, men har ikke sølt noe noen andre steder. Chipsettet burde vel strengt tatt tåle det?

Jeg har nå koblet ut skjermkort, disker, DVD-Rom, og all RAM, og tatt en CMOS reset. Maskinen oppfører seg dog på samme måte. Det vil vel strengt tatt si at feilen ligger enten i selve hovedkortet, eller i prosessoren, siden jeg ellers ville fått et feilmeldingslydsignal?

Lenke til kommentar

Fant ikke pipe koder til ditt hk,men på de fleste asus hk jeg har sett,så betyr ett langt, så to korte pip,noe galt med ram.

Ser at du ikke får noe pipe signaler mer,men du burde prøve en ram brikke du vet er i orden(184 pin DDR 400/333/266 SDRAM),skjønte det sånn at pc'en ikke skrur seg av,men ingen pip og svart skjerm!

Har du foresten prøvd en og en ram brikke i forskjellige slotter?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd i forskjellige slotter nei, har bare prøvd å ta dem helt ut, regnet med at hvis det var RAMen ville jeg få en feilmelding fra HK da, men det fikk jeg da altså ikke. Har heller ingen RAM-brikke som jeg vet er i orden. Kan prøve å omplassere de jeg har, hvis det er noen vits, men da blir det når jeg kommer hjem fra ferie om noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...