Gå til innhold

Finner ikke CD/DVD-spiller (Windows XP)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ehm...jeg må bare nevne at jeg på langt nær er komfortabel med dataspråk og fiksing. Så bær over med meg! :)

Hvor i BIOS er det meningen at spilleren skal ligge? Jeg så ingenting, men som sagt jeg har ingen erfaring med dette.

ingen gule tegn i enhetsbehandling heller..

Endret av Audton
Lenke til kommentar

Hvilket grensesnitt er det på den? SATA? PATA?

Nøyaktig hvor i BIOS det ligger varier litt fra BIOS til BIOS, men du skal vanligvis finne en liste over tilkoblede enheter som harddisker og optiske drev.

Evt kan man sette BOOT-prioriteten i BIOS slik at CD-ROM har førsteprioritet og putte i en bootbar plate i den og se om den detekteres.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva grensesnitt er en gang... :ermm:

Tror jeg må avvente litt og finne noen som skjønner dette litt bedre enn meg selv. Eneste jeg skjønner nå er at problemet er litt større enn jeg hadde trodd. Det er så mye jeg må ha forklart (eller lese meg opp på) før jeg setter igang noen operasjoner.

Takknemlig for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Vel om du ikke finner den i enhetsbehandling og alle drivere er på plass og ingen enheter melder fra om problemer vil jeg tro at problemet ligger enten i måten BIOS er konfigurert på eller enheten selv.

Den enkleste måten du kan sjekke om det er en SATA eller et PATA drev er ved å se på grensesnittkabelen, SATA har vanligvis en tynn, rød kabel:

sata_cable.jpg

Er dette en bærbar eller en stasjonær forresten?

Lenke til kommentar

Kommer opp følgende:

-NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller

-Primær IDE-kanal

-Ricoh Memory Stick Host Controller

-Ricoh MMC Host Controller

-Ricoh xD-picture Card Host Controller

-Sekundær IDE-kanal

-Standard Dual PCI Channel IDE-Controller

Lenke til kommentar

Da har du både PATA og SATA kontrollere så teknisk sett kan den være begge deler.

SATA trenger ekstra driver for å fungere skikkelig i Windows XP, men siden alle driverne er på plass så burde det da fungere uansett.

Nei det beste jeg kommer på er å sjekke om du finner den i BIOS. Evt teste ut med en bootbar cd.

Lenke til kommentar

Om du har Windows XP original platen feks er dette et eksempel på en bootbar cd.

Det som kjennetegner en bootbar cd er at den har fått skrevet inn data slik at du kan starte opp fra cd'en istedet for å starte opp fra harddisken (slik du vanligvis gjør).

Det er BIOS som bestemmer hvilken prioritet disse mediene skal ha, mao må du sette det opp i BIOS slik at den vil sjekke på CD-ROM'en først for et gyldig bootbart medium.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...