Audton Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei, jeg finner ikke CD/DVD-spilleren i Min Datamaskin lenger. Har lett på nettet etter løsninger og funnet denne bl.a: http://www.pc-hjelpen.com/html/arkiv/1/0039.asp Ingen av alternativene var til hjelp her... Er det noen som vet hva som er feil og hva jeg eventuelt kan gjøre? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Finner du den i enhetsbehandling da? Feks kan en ikke fungerende filterdriver få CD-ROM'en til å ikke vises. Lenke til kommentar
Audton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takk for svar! Finner den ikke i enhetsbehandling... Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Da er det ikke et filterdriverproblem ihvertfall, dukker den opp i BIOS i det hele tatt da? Du har ikke enheter i enhetsbehanling som mangler drivere eller noe sånt da? (Enten har et gult spørsmålstegn eller et utropstegn) Endret 11. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Audton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) ehm...jeg må bare nevne at jeg på langt nær er komfortabel med dataspråk og fiksing. Så bær over med meg! Hvor i BIOS er det meningen at spilleren skal ligge? Jeg så ingenting, men som sagt jeg har ingen erfaring med dette. ingen gule tegn i enhetsbehandling heller.. Endret 11. juli 2009 av Audton Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Hvilket grensesnitt er det på den? SATA? PATA? Nøyaktig hvor i BIOS det ligger varier litt fra BIOS til BIOS, men du skal vanligvis finne en liste over tilkoblede enheter som harddisker og optiske drev. Evt kan man sette BOOT-prioriteten i BIOS slik at CD-ROM har førsteprioritet og putte i en bootbar plate i den og se om den detekteres. Endret 11. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Audton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg vet ikke hva grensesnitt er en gang... Tror jeg må avvente litt og finne noen som skjønner dette litt bedre enn meg selv. Eneste jeg skjønner nå er at problemet er litt større enn jeg hadde trodd. Det er så mye jeg må ha forklart (eller lese meg opp på) før jeg setter igang noen operasjoner. Takknemlig for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Vel om du ikke finner den i enhetsbehandling og alle drivere er på plass og ingen enheter melder fra om problemer vil jeg tro at problemet ligger enten i måten BIOS er konfigurert på eller enheten selv. Den enkleste måten du kan sjekke om det er en SATA eller et PATA drev er ved å se på grensesnittkabelen, SATA har vanligvis en tynn, rød kabel: Er dette en bærbar eller en stasjonær forresten? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Aha da så, du kan forøvrig sjekke i enhetsbehandling og velge IDE ATA/ATAPI kontrollere for å se hvilke kontrollere som brukes. Her har du feks mine kontrollere: Jeg har bare SATA (Serial ATA) Endret 11. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Audton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Kommer opp følgende: -NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller -Primær IDE-kanal -Ricoh Memory Stick Host Controller -Ricoh MMC Host Controller -Ricoh xD-picture Card Host Controller -Sekundær IDE-kanal -Standard Dual PCI Channel IDE-Controller Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Da har du både PATA og SATA kontrollere så teknisk sett kan den være begge deler. SATA trenger ekstra driver for å fungere skikkelig i Windows XP, men siden alle driverne er på plass så burde det da fungere uansett. Nei det beste jeg kommer på er å sjekke om du finner den i BIOS. Evt teste ut med en bootbar cd. Lenke til kommentar
Audton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 ok, da prøver jeg det. Hva er en bootbar cd? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Om du har Windows XP original platen feks er dette et eksempel på en bootbar cd. Det som kjennetegner en bootbar cd er at den har fått skrevet inn data slik at du kan starte opp fra cd'en istedet for å starte opp fra harddisken (slik du vanligvis gjør). Det er BIOS som bestemmer hvilken prioritet disse mediene skal ha, mao må du sette det opp i BIOS slik at den vil sjekke på CD-ROM'en først for et gyldig bootbart medium. Endret 11. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var plassert i feil kategori og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå